Een betaalbaar alternatief

Toch maar meteen een eventueel enthousiasme koelen: u zult er snel bij moeten zijn als u deze Kia Optima ziet zitten. De Belgische importeur krijgt er dit jaar maar 450 exemplaren van toebedeeld. Het model is zo populair in thuisland Zuid-Korea en op de Amerikaanse markt dat de productieband vooral voor die landen loopt.

Mede daarom heeft Kia België beslist maar één enkele versie te verdelen van deze opvolger van de Magentis. Het gaat om de vorstelijk uitgeruste topversie Executive. We hebben hier te weinig plaats om het allemaal op te sommen, van lederen stoelen en bekleding voor het instrumentenbord tot navigatiesysteem met touchscreen. Het is allemaal standaard, net zoals verwarming en koeling voor de stoelen. Neem daarbij dat de Kia Optima uitstekend is afgewerkt, en u weet dat hij met een instapprijs van nog geen 33.000 euro een serieuze concurrent wordt voor het triumviraat in de premiumklasse. Zeer zeker als u uit de optielijst van de Mercedes E, de BMW 5 of de Audi A6 ook nog eens de uitrusting moet gaan plukken die standaard is bij de Optima.

Het is niet de enige troef van de Optima. Met zijn vloeiende lijn oogt hij ook nog eens goed. En hij rijdt behoorlijk goed als je hem als reiswagen gebruikt. Maar als je het bochtenwerk al eens dynamischer gaat aanpakken, wat – toegegeven – wellicht niet de roeping van deze auto is, dan laat hij toch wel voelen dat hij behoorlijk groot is. Zuinig is hij wel: natuurlijk haalden we het normverbruik niet, maar we slaagden er zonder te forceren toch in het met 6,5 liter voor honderd kilometer te doen. Oeverloos krachtig is de viercilinder turbodiesel van 1,7 liter natuurlijk niet, maar wel voldoende om vlotjes te cruisen. Slotsom: een zeer degelijk product voor wie een grote berline met luxueuze trekjes zoekt.

Blijven er dan nog wel argumenten om toch voor een duurdere Duitser te kiezen? We zien er twee: omdat uitstraling volgens u misschien belangrijk is en een duit mag kosten, dat natuurlijk. Maar vooral omdat ook deze Optima, net zoals bijna alle Aziatische modellen, alweer tekortschiet op een terrein dat voor grote berlines toch niet onbelangrijk is: de automatische versnellingsbak ontgoochelt als je al eens met eentje van Mercedes, Audi of BMW hebt gereden. Kiezen voor de handgeschakelde versie is dan ook onze tip.

Motor: 1.7 turbodiesel van 136 pk of 100 kW bij 4000 opm Max.

Koppel: 325 Nm bij 2000 toeren

Topsnelheid: 200 km/u 0-100 km/u in 10,3 sec.

Normverbruik: 5,1 liter voor 100 km

Testverbruik: 6,5 liter

CO2-uitstoot: 133 gr/km

Instapprijs: 32.590 euro

JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content