Een Audi op twee wielen

Ad Van Poppel medewerker Trends

De overname van Ducati

Al in maart ging het gerucht dat Audi (een onderdeel van Volkswagen) de Italiaanse motorbouwer Ducati zou overnemen. Op 18 april werd de deal bekendgemaakt: International Motorcycles (een onderdeel van het Zuid-Europese Investindustrial) verkoopt Ducati aan Audi, naar verluidt voor 860 miljoen euro. VW neemt ook de schuldenlast van Ducati over, zo’n 200 miljoen euro.

“De Ferrari van de motorfietsen”

Ducati is een merk met een ijzersterk imago. Het heeft tegenwoordig de naam de Ferrari onder de motorfietsen te zijn, maar dat is wat overdreven. De goedkoopste Ducati (de Monster) staat voor nog geen 8000 euro in uw garage. Het topmodel, de 1199 Panigale (zie foto), kost in de duurste uitvoering 28.000 euro. Wat Ducati wel met Ferrari gemeen heeft, zijn adjectieven als Italiaans, sportief en rood.

Wat is het voordeel voor Audi?

Ducati is naast Lamborghini en Italdesign de derde Noord-Italiaanse poot van Audi. “Ducati heeft een grote ervaring in motoren met hoge vermogens en is een van ‘s werelds meest winstgevende motorfabrikanten”, zegt Audi in een persbericht. Maar er zit ook een Duitse strijd achter de aankoop. Audi’s concurrent BMW heeft al motoren in het aanbod (BMW en Husqvarna) en nu kunnen ze elkaar ook op de tweewielermarkt bevechten. En de overname maakt een einde aan de samenwerking tussen AMG (sportieve auto’s van Mercedes) en Ducati.

Mooi palmares als racebeest

Het sportieve imago van Ducati is in de jaren zeventig gevestigd. Veertig jaar geleden won Ducati de eerste 200-mijlrace op het circuit van Imola in Italië. In 1978 maakte de Brit Mike Hailwood – de toprijder uit de jaren zestig – een droomcomeback in het zadel van een Ducati. En sinds de start van het wereldkampioenschap Superbike in 1987 domineert het merk die categorie (veertien titels). Ducati zit sinds 2003 ook in de Grand Prix-motorracen en won eenmaal de titel (2007). Vorig jaar tekende superster Valentino Rossi bij Ducati, maar die combinatie is tot nu toe weinig succesvol gebleken.

Begonnen als een radiofabriek

Ducati werd in 1926 opgericht door de broers Adriano, Bruno en Marcello Ducati als Societa Scientifica Radio Brevetti Ducati en maakte onder meer radio-onderdelen, fotocamera’s en fietslampen. Na de oorlog startte Ducati met de productie van lichte motorfietsen om tegemoet te komen aan de behoefte van de Italianen aan goedkope vervoersmiddelen. Sinds de jaren zestig was de fabriek achtereenvolgens in handen van de Italiaanse overheid, het Italiaanse motorbedrijf Cagiva, de private-equitygroep Texas Pacific Group en Investindustrial.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content