Een abonnement om de samenleving te veranderen
De Belgische start-up Better maakt filantropie voor iedereen toegankelijk met een simpel maandabonnement. Al vanaf 5 euro kunnen weldoeners een project steunen. “Ons fonds werkt samen met de Koning Boudewijnstichting, waardoor giften vanaf 40 euro per jaar fiscaal aftrekbaar zijn”, zegt medeoprichter Marie Logé.
Better wil bewijzen dat je geen multimiljonair hoeft te zijn om de wereld positief te veranderen met financiële giften. Tegelijk wil de start-up een alternatief bieden voor de jaarlijkse donatie van een mild bedrag rond kerst. Dat doen veel Belgen via diverse, door de media georganiseerde of ondersteunde acties. De oplossing? Een maandabonnement op filantropie. Mensen kunnen zich al vanaf 5 euro per maand engageren op het onlineplatform better-app.org. Dat is minder dan wat u maandelijks gemiddeld betaalt voor bijvoorbeeld een streamingdienst.
“Dat is voor veel mensen een haalbaar bedrag. Ook voor jonge professionals, die volgens de statistieken nauwelijks doneren aan goede doelen. Dat komt vooral omdat ze een digitale tool missen die hun taal spreekt”, verduidelijkt Marie Logé, de medeoprichter en bezieler van Better. “We krijgen soms de vraag welk verschil 5 euro per maand kan betekenen. Maar vele kleintjes maken één grote. In ons land wonen ongeveer 2,5 miljoen mensen tussen 25 en 45 jaar. Als die maandelijks 5 of 10 euro zouden schenken, is dat een immense hefboom die onze samenleving kan verbeteren en versterken.”
Op de eerste zondag van elke maand stelt Better met een korte videoreportage een nieuw Belgisch goed doel voor aan zijn abonnees. Abonnees kunnen kiezen of ze daaraan hun geld willen geven of niet. Mensen mogen maandelijks aan een ander doel schenken, of een heel jaar lang aan hetzelfde. “Er staat sinds kort ook geen maximumbedrag meer op dat abonnementsgeld – vroeger was dat 50 euro per maand”, zegt Marie Logé. “Via ons platform doneren sommige mensen enkele tientallen tot zelfs honderden euro’s per maand.”
Goede doelen
De Better-abonnees steunen projecten zoals het verwijderen van plastic uit onze waterlopen met River Cleanup, starttrajecten voor vrouwelijke ondernemers, het planten van bomen met Graine de vie, een weekendschool die burgers en de bedrijfswereld betrekt bij de emancipatie en de integratie van sociaal kwetsbare jongeren (TADA), het faciliteren van douchebeurten voor daklozen met DoucheFLUX enzovoort. Abonnees kunnen goede doelen kiezen in diverse categorieën, zoals discriminatie, onderzoek, kunst en cultuur, armoede, gezondheidszorg en werkgelegenheid.
We krijgen soms de vraag welk verschil 5 euro per maand kan betekenen. Maar vele kleintjes maken één grote
Marie Logé, mede-oprichter van Better
Goede doelen kunnen zich op de site van Better kandidaat stellen. Een jury van externe specialisten komt elk kwartaal samen om de kandidaturen te beoordelen. Ze kijken onder meer naar de betrouwbaarheid, de impact en de langetermijnvisie. In de jury zit ook een afgevaardigde van de Koning Boudewijnstichting, die sinds 1976 als onafhankelijke stichting van openbaar nut filantropische giften verdeelt over verschillende projecten.
“Omdat de goede doelen die we steunen mee erkend worden door de Koning Boudewijnstichting, zijn ze vanaf 40 euro per jaar tot 45 procent fiscaal aftrekbaar”, benadrukt Marie Logé. Better heeft daarvoor een fonds bij de Koning Boudewijnstichting met de naam Better Fund. “Dat fiscale voordeel kan een stimulans zijn voor particulieren, zelfstandigen en vennootschappen om zich te abonneren op Better, maar we merken uit enquêtes dat de meeste mensen dat toch vooral doen om onze samenleving positief te veranderen.”
Geen crowdfunding
Marie Logé richtte Better in 2021 op, samen met Thomas Carton de Wiart. Het vloeide voort uit Gingo, een platform van Degroof Petercam dat in 2016 werd opgericht met als doel participatieve financiering in te zetten voor filantropie. Dankzij de steun van Stichting Gingo worden alle giften via Better integraal aan de goede doelen overgemaakt. Van een gift van 5 euro vloeit dus ook 5 euro naar het goede doel. “Op die manier kunnen we onze diensten gratis aanbieden aan de gebruikers en de goede doelen”, zegt Marie Logé. “We streven als start-up en als vzw geen financiële winst na. Al willen we op lange termijn wel op eigen benen staan met de hulp van sponsors of vrijwillige bijdragen van onze abonnees.”
Via ons platform doneren sommige mensen enkele tientallen tot zelfs honderden euro’s per maand
Marie Logé, mede-oprichter van Better
“Wij zien Better niet als een vorm van crowdfunding”, beklemtoont Logé. “95 procent van de mensen die geld investeren in een crowdfundingproject, doet dat slechts eenmalig. Wij streven maandelijkse investeringen na.” Better kreeg door zijn aanpak al snel de steun van de accelerator Start it @KBC, het grootste start-upnetwerk van ons land. Daardoor geniet Better gedurende twee jaar professionele opvolging, coaching en begeleiding.
Terwijl de oprichters zich met Better eerst hoofdzakelijk richtten op jonge mensen, blijken mensen van alle leeftijden zich te abonneren. “We hadden nooit verwacht dat ook mensen die tegen hun pensioen aankijken of al gepensioneerd zijn hun weg naar ons platform zouden vinden”, getuigt Marie Logé. “Onze oudste gulle gever is 84 jaar. Dat toont aan dat er geen leeftijd staat op mensen die mee het verschil willen maken.”
Business-to-business
Tegen eind dit jaar streeft Better naar 5.000 abonnees. Vandaag zijn dat er 250. Zij doneren samen maandelijks meer dan 4.000 euro aan goede doelen. Het gemiddelde abonnementsgeld bedraagt 18 euro per maand. Marie Logé: “Onze ambities voor de komende jaren zijn duidelijk: het grootste filantropieplatform van België en op lange termijn van Europa worden. We werken daarvoor ook een business-to-businessoplossing uit, waarmee bedrijven hun medewerkers toegang kunnen bieden tot Better.”
Mensen kunnen hun abonnement op elk moment op pauze zetten of opzeggen. “Nog maar weinigen hebben dat gedaan. Dat sterkt ons in de overtuiging dat we goed bezig zijn”, zegt Marie Logé. Om zijn ambities waar te maken, moet Better nog een oplossing vinden voor een belangrijke bottleneck. De creatie van de video’s voor de goede doelen neemt veel tijd in beslag, waardoor de stichters maximaal vier nieuwe doelen per maand kunnen belichten. “Daar vinden we zeker een oplossing voor”, klinkt het.
Vandaag heeft Better250 abonnees. Het streeft naar 5.000 mensen tegen eind dit jaar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier