EDEL STAAL

Sikel kan nauwelijks de honger stillen van een hele rist autoconstructeurs naar veredelde staalplaat.

In november ’88 richtten Sidmar en Klöckner Stahl een bedrijfje op in Genk. Daarmee wilden zij aan de alsmaar toenemende vraag voldoen van de Europese automobielsector naar beklede staalplaat. Sikel verzinkt de staalplaten op elektrolytische wijze. De hoogtechnologische elektrogalvanisatielijn van Sikel moest eind ’91 opstarten. Een zware brand zorgde echter voor vertraging. De eerste staalplaat werd pas verzinkt in maart ’93. In ’94 kwam de productie op kruissnelheid. “De Europese automobielconstructeurs hebben al vlug begrepen dat wij de staalplaat konden leveren die ze nodig hadden voor de meest kritische onderdelen van hun koetswerken,” beweert directeur Paul Van Holle.

Het productievolume steeg in ’93 van een goede 62.000 ton met een tegenwaarde van pakweg 1 miljard frank naar 365.000 ton eind ’97 goed voor een omzet van 2,5 miljard frank. In januari ’95 werd beslist om de jaarlijkse productiecapaciteit op te voeren van 300.000 naar 400.000 ton. Een investering van 1 miljard frank, wat de totale kostprijs van de fabriek op bijna 10 miljard bracht. Van Holle : “Dit jaar al volstaat onze nieuwe productiecapaciteit nog nauwelijks om aan de vraag te voldoen. Een verdere capaciteitsverhoging is technisch echter niet meer mogelijk. Nu al is Sikel de grootste verzinkingslijn in zijn soort in de wereld.”

Sinds ’96 is Sidmar hoofdaandeelhouder van Klöckner Stahl (dat herdoopt werd tot Stahlwerke Bremen) en het nam meteen ook alle Sikel-aandelen over van zijn partner. Zowat 90 % van de Sikel-productie gaat naar de grote autoconstructeurs zoals Opel, Volkswagen, BMW en Renault. De overige 10 % gaat naar fabrikanten van olievaten, huishoudapparaten, computers en printers en stalen meubilair. Een deel van de productie is bestemd voor de VS.

“De Japanse en Koreaanse verzinkers brengen hun staal niet op de Europese markt,” vertelt Van Holle. “Wij moeten dus alleen opboksen tegen Europese mededingers, zoals British Steel, Sollac, Thyssen en Krupp-Hoesch. Wij hebben echter de nieuwste technologie in huis. Voeg daarbij nog onze efficiënte organisatie en een sterke, soepele service, en je hebt de voornaamste ingrediënten van ons succes.”

PAUL VAN HOLLE (SIKEL) De grootste verzinkingslijn in zijn soort in de wereld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content