Edel. KOFFIE UIT DE VRIEZER

Ooit zag Renault wat in koffie. Toen die terug naar de kantine verdween, bleef Edel.

Koffie is speciaal. Dat ondervond Renault International toen het zich in de jaren ’70 wou diversifiëren in de agro-voedingssektor en een sterk geautomatizeerde fabriek voor oploskoffie bouwde in de industriële zone van Grâce-Hollogne, bij Luik. De fabriek van Edel ging van start in 1979, maar Renault kende de finesses van de markt en de gesloten handel in koffie niet, de fabriek produceerde maar een 10-tal ton per maand. De doorbraak kwam er pas in 1981, nadat de Luikse onderneming opgekocht werd door Kord, een Hamburgse industriële groep en een specialist in koffie. Vandaag behoort Edel, met zijn 130 werknemers en 2000 ton produktiekapaciteit, tot de topproducenten in de EU. Het gamma loopt van lichtgebrand en sterk aromatisch over cafeïnevrij, tot oplosbare mengsels van koffie en cikorei. Zegt Véronique Wlasel, financieel en administratief manager : “De moedermaatschappij levert ons de koffie. Onze rol bestaat uit branden en vriesdrogen. Verpakken gebeurt in andere bedrijven van de groep. ” Edel voert zo goed als heel zijn produktie uit één vierde wordt verkocht door de Luikse cel, de rest wordt gecommercializeerd door het moederbedrijf. De omzetevolutie is merkwaardig : ongeveer 1 miljard in 1994, 879 miljoen in 1993 en 1663 miljoen in 1992. “Enorme schommelingen die helemaal niets betekenen, ” verklaart plant manager Jean Depuis. “Ze zijn te wijten aan onze afhankelijkheid van de zeer sterk fluktuerende prijs van de grondstof, koffie. “

De know-how van het bedrijf zit in het gesofistikeerde, computergestuurde procédé van vriesdrogen, dat toestaat om de smaak van de versgebrande koffie te bewaren en een eindprodukt van prima kwaliteit aflevert. De onderneming werkt overigens samen met het biotechnologisch centrum van de Luikse universiteit. Edel heeft een investeringsplan van 700 miljoen gespreid over 5 jaar, om de sterke punten en speciaal het vriesdrogen nog aan te scherpen. “De hele moeilijkheid ligt er hem in om de oplosbare koffie zoveel mogelijk het aroma van gebrande koffie te laten benaderen, ” geeft Jean Depuis toe. Hij voegt eraan toe dat daar nog een stuk weg moet worden afgelegd. Kon de onderneming inspelen op de markt in automatische koffieverdelers die zich sinds enkele jaren ontwikkelt ? “Daar zat inderdaad potentieel, ” vervolgt hij, “maar de bedrijven in gebrande koffie hebben heel snel gereageerd. Persoonlijk reken ik op een mentaliteitsverandering bij de jongere generaties. “

JEAN DEPUIS EN VÉRONIQUE WLASEL (EDEL) Oploskoffie met de echte smaak van koffie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content