Easynet mikt alleen op bedrijven
De van oorsprong Britse provider
Easynet mikt in België uitsluitend op bedrijven. En dat liefst zonder interventie van Belgacom.
Easynet ontstond in 1994 in Groot-Brittannië als concurrent voor de geprivatiseerde staatsoperator British Telecom. Vijf jaar later streek de groep ook neer in België, waar het onder meer kansen zag bij de internationale hoofdkantoren. Easynet richt zich uitsluitend op bedrijfsklanten. “We hebben privé-abonnementen aangeboden, maar sluiten geen nieuwe contracten meer af. De jongste twee jaar trekken we ook steeds grotere bedrijven aan, die vaak nood hebben aan een gesofisticeerd eigen netwerk,” vertelt Wim Ronse, marketingdirecteur bij Easynet Belgium. Bij die klanten in België vinden we Volvo Cars, Flamant Interiors en het VBO. Easynet telt 65 medewerkers in Brussel.
SDSL: sterker dan ADSL
Bij veel bedrijven gaat het om interne verbindingen – bijvoorbeeld tussen een hoofdzetel en een aantal bijhuizen – waarbij internettoegang niet van tel is. Toch kunnen ook uit de kluiten gewassen KMO’s die nood hebben aan een stevige internetconnectie, bij de Britse provider terecht. Easynet brengt in België doorgaans geen ADSL, maar concentreert zich op grote broer SDSL. De S staat in dit geval voor Synchronous, de A voor Asynchronous. In tegenstelling tot een gewone consumentenaansluiting, werkt een SDSL-verbinding even snel in beide richtingen. Kunt u gegevens binnenhalen met 1 megabit, dan vliegen uw eigen mails, documenten of zware videobestanden ook even snel buiten.
“SDSL is goedkoper dan een gewone vaste dataverbinding die door bedrijven nogal eens gehuurd wordt. Maar je kan als provider geen waterdichte garanties bieden over de snelheid en beschikbaarheid, dat is nu eenmaal eigen aan de techniek,” stipt Wim Ronse aan. SDSL is dus niet geschikt als drager van erg bedrijfskritische toepassingen.
Het nieuwe actieterrein: Antwerpen
Easynet werkte zich enkele jaren geleden vooral in de kijker door als eerste provider uit te pakken met unbundling (lees: zonder Belgacom). Bij unbundling plaatst een operator of internetprovider eigen apparatuur in de centrale van Belgacom, waardoor hij zelf 100 % instaat voor de aansluiting van de klant. “Zo kan je goedkoper werken en je hebt meer controle over de formules en diensten die je aanbiedt,” legt Ronse uit.
In thuisland Groot-Brittannië is Easynet al in meer dan 250 telefooncentrales aanwezig, vooral in gebieden waar veel bedrijven huizen. In België gebeurt de unbundling bescheidener: sinds eind 2002 is Easynet actief in vier telefooncentrales in de omgeving van Brussel. Lang niet alle bedrijven kunnen dus kiezen voor een SDSL-verbinding met 4 megabit per seconde, velen moeten nog genoegen nemen met 2 megabit. “Het is geen overdonderend succes, maar de bezettingsgraad is meer dan behoorlijk,” aldus Wim Ronse.
Nog voor eind 2005 wil Easynet hier in twaalf centrales eigen apparatuur hebben. Voor het eerst probeert de provider ook klanten in Antwerpen te lokken, want van de acht nieuwe centrales staan er twee in de Scheldestad. “We hebben gezocht waar de meeste potentiële klanten zich bevinden,” zegt Ronse. “Tussen onze eerste unbundling en dit nieuwe initiatief zat erg veel tijd. In de toekomst gaan we sneller uitbreiden.”
Voorlopig blijft Easynet de enige internetprovider die gebruikmaakt van unbundling in ons land. “Er zijn aankondigingen geweest, maar geen concrete beslissingen. Ons voordeel was dat we veel bedrijfsklanten hadden en dus vanaf een goede basis konden vertrekken,” aldus Ronse.
Raphael Cockx
Tegen eind 2005 werkt Easynet in twaalf Belgische telefooncentrales volledig los van Belgacom.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier