‘E-commerce is de hoeksteen van groei’

WIE

Lieven Vandendriessche (53)

WORDT

CEO van Latexco.

WAS

Lieven Vandendriessche heeft als master in de handelswetenschappen ruim 25 jaar ervaring in managementfuncties. Eerst werkte hij vijftien jaar bij Deceuninck, onder andere als business development director en VP operations. Daarna werd hij managing director Europe bij Bekaert Deslee. De voorbije jaren was hij managing director in de divisie Carpets & tiles van Balta.

WIL

Lieven Vandendriessche moet het familiebedrijf Latexco, in handen van Luc en Carole Maes, voort professionaliseren. Latexco gaat voor winstgevende en duurzame groei, gebaseerd op vier pijlers: duurzaamheid (latex is een natuurlijke grondstof), een one-stop-shop voor de beddingindustrie (productie van latex, maar ook van polyrethaan en veren), de verdere uitbouw van de e-commerce en geografische groei.

“Latexco is dominant in Europa, dat goed is voor 20 procent van de wereldwijde matrassenverkoop, maar het heeft een kleiner marktaandeel op de andere continenten. We hebben onze capaciteit uitgebreid in de Verenigde Staten (30% van de wereldwijde verkoop). De volgende stap is productie in de groeimarkt Azië (40% van de verkoop).

“Ook de verdere uitbouw van e-commerce is een hoeksteen van groei. Ook in de beddenmarkt zet de digitalisering op. De matrassenmarkt groeit jaarlijks met 3 procent. Wereldwijd wordt 10 procent van de matrassen online verkocht. Vernieuwingen in verpakking ondersteunen de onlinegroei. Sinds een paar jaar is het mogelijk een matras geplooid in een relatief kleine doos te stoppen. Dat vergroot de exportmogelijkheden en vergemakkelijkt de levering aan de klant.”

VRIJE TIJD

Reizen, muziek en wijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content