Softwareontwikkelaar Yuki wil de accountancysector wakker schudden

Ellen Sano.
Ellen Sano.
Roel Van Espen medewerker Trends

Bijna tweehonderd mensen leidt Ellen Sano als managing director van Yuki. Onder de vleugels van Visma, dat Yuki in 2020 overnam, ligt de focus meer dan ooit op automatisering en duurzaamheid. “Wat er ook gebeurt, we zullen altijd onze voortrekkersrol opnemen en daarbij innovatie vooropstellen.”

Hoe voelt het voor een managing director om als Belg voor een van oorsprong Nederlands bedrijf te werken dat deel uitmaakt van een Noorse groep? Zijn de cultuurverschillen een uitdaging? “De dynamiek tussen de verschillende landen maakt het net heel leuk”, zegt Ellen Sano. “We hebben al veel geleerd van elkaar. Maar cultuurverschillen vallen hier hoe dan ook minder op, omdat we mensen met dezelfde visie aantrekken.”

Al meer dan vijftien jaar ontwikkelt Yuki innovatieve software die boekhouden efficiënter en aangenamer maakt voor accountants, ondernemers en kmo’s. “De menselijke en persoonlijke aanpak van onze dienstverlening maakt deel uit van het DNA van Visma”, zegt Ellen Sano. “Yuki is dan wel een softwareontwikkelaar, maar we streven er net naar de mens uit de software te halen. Die visie past ook heel erg bij die van Visma. Scandinavische bedrijven focussen nu eenmaal hard op het menselijke aspect.”

Yuki werkt intensief mee aan de duurzaamheidstransitie in de accountancysector. Enerzijds omdat overheden almaar strengere eisen stellen inzake milieu, sociaal en goed bestuur – de ESG-rapportering. Anderzijds omdat de verschillende stakeholders van ondernemingen – zoals klanten, medewerkers, aandeelhouders en financiers – dat steeds meer van hen verwachten.

“Zelf doen we ook heel wat inspanningen om onze organisatie te verduurzamen”, zegt Ellen Sano. “We streven ernaar als thought leader en pionier niet alleen een voorbeeldfunctie te vervullen voor andere softwarebedrijven en de accountancywereld, maar ook om een positieve impact op de wereld te hebben. Tegen 2025 willen we echt CO2-neutraal zijn. Dat doen we onder meer door te focussen op hernieuwbare energie en een elektrisch wagenpark. We compenseren onze uitstoot ook door bomen aan te planten.”

Sustainability Award

Om zijn boodschap verder uit te dragen en accountants mee op de kar te krijgen, riep Yuki de Sustainability Award in het leven. Die wordt uitgereikt aan kantoren die werk maken van energiebesparende maatregelen, groene energie, een elektrisch wagenpark, de reductie van hun papierberg, de installatie van een CO2-monitor of adviesverlening over duurzaamheid aan hun klanten.

Om de transitie naar een duurzamere bedrijfsvoering extra te ondersteunen breidde Yuki zijn software afgelopen zomer uit met een duurzaamheidsmonitor. Die baseert zich op de financiële data van een onderneming om een inzicht te bieden in haar CO2-voetafdruk. Daarbij wordt gekeken naar de gegevens uit de grootboekrekeningen in relevante categorieën zoals energie, brandstoffen, verplaatsingskosten en drukwerk.

Voor de inschatting van de ecologische voetafdruk maakt Yuki gebruik van de technologie en expertise van SmartTrackers, een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in ESG-rapportering en dat ook tot de Visma-groep behoort. Yuki is volgens Ellen Sano de eerste boekhoudsoftware die een volledig geautomatiseerde inschatting van de ecologische voetafdruk maakt op basis van financiële data. “Extra handig is dat de informatie op een laagdrempelige manier toegankelijk wordt gemaakt.”

Alles in één cloud

Yuki werd in 2007 opgericht door de Nederlanders Arco van Nieuwland, Lucas Brentjens en Sebastian Toet. Het fintechbedrijf is al tien jaar actief in België met een alles-in-één-cloudplatform. De tweehonderd werknemers hebben hetzelfde doel: accountants en financiële professionals doen samenwerken met ondernemers, om hen te laten groeien.

‘Yuki is dan wel een softwareontwikkelaar, maar we streven er net naar om de mens uit de software te halen’

Ellen Sano, Yuki

“Een volledig overzicht van de financials, unieke inzichten en innovatieve communicatietools liggen aan de basis van ons platform”, zegt Ellen Sano. Ze ging in 2015 als salesmanager aan de slag bij Yuki en is er sinds juli 2021 managing director. “Dagelijks werken 1.300 accountantskantoren en zo’n 100.000 ondernemers en kmo’s met onze oplossing. Wij zijn van mening dat die ondernemers zich moeten kunnen concentreren op het runnen van hun bedrijf, in plaats van op hun boekhouding.”

Maximale ontzorging

De oprichters van Yuki trokken destijds al volop de innovatiekaart door de boekhouding te automatiseren via slimme herkenning en verwerking van documenten. Die drang naar vernieuwing staat vandaag nog altijd centraal in het softwareontwerp. “Ons doel is om voort te bouwen aan een product dat zich richt op de financiële kernfunctionaliteiten, zowel voor accountants als ondernemers.”


“Ondernemers moeten zich kunnen concentreren op het runnen van hun bedrijf.”

De nakende lancering van een automatiseringsmonitor op het platform van Yuki illustreert de continue focus op innovatie. Het betreft een nieuwe feature die accountants toelaat de automatiseringsgraad van een boekhouding in kaart te brengen. De monitor brengt concrete verbeterpunten aan het licht. Die kunnen rechtstreeks in de module worden opgelost om de processen efficiënter te maken. Het uiteindelijke doel is zo weinig mogelijk documenten langs de accountant te laten passeren.

“Het zal altijd onze doelstelling zijn de accountancysector wakker te blijven schudden”, zegt Ellen Sano vastberaden. “Automatisering, digitalisering en artificiële intelligentie moeten zorgen voor een maximale ontzorging van onze doelgroepen. Wat er ook gebeurt, we zullen altijd onze voortrekkersrol opnemen en daarbij innovatie vooropstellen.”

Visma is een Europese leverancier van bedrijfskritische cloudsoftware, met 15.000 medewerkers in meer dan twintig landen. Het is ook een bekende naam in de wielerwereld als sponsor van Visma-Lease a Bike, de Nederlandse ploeg van onze landgenoot Wout van Aert en Jonas Vignegaard, de Deense winnaar van de laatste twee edities van de Ronde van Frankrijk. “Die link met de wielrennerij is leuk voor onze klanten en medewerkers, maar ik denk niet dat die sterk bijdraagt aan de merkbekendheid van Yuki”, vermoedt Ellen Sano. “Belangrijker is de toegang die we dankzij de overname hebben gekregen tot het enorme Visma-platform. De ondersteuning laat ons toe veel breder te denken en onze groeiambitie te versnellen.”

“Zelfs al werden we overgenomen, we kunnen en mogen nog altijd ons eigen ding blijven doen”, zegt Ellen Sano. “We blijven ook gewoon als Yuki door het leven gaan en gaan nog altijd uit van onze eigenheid. Visma evolueert overigens van een branded house naar een house of brands. Daarmee wil de groep eens te meer benadrukken dat de verschillende bedrijven in de familie hun uniciteit en zelfstandigheid bewaren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content