Innovatie, dierenwelzijn én rendement komen samen in dit prachtige project
Partner content samen met ING Business
In de sector van de pluimveehouderij zet de start-up NestBorn een baanbrekende stap. Door innovatieve technieken te combineren met een focus op dierenwelzijn, bewijst het bedrijf dat efficiëntie en dierenwelzijn hand in hand kunnen gaan. Dankzij haar doorgedreven sectorkennis en rol als bruggenbouwer, ondersteunt de bank ING die duurzame transitie.
Kan meer dierenwelzijn hand in hand gaan met een betere efficiëntie en dus extra rendement? In de doorgaans conservatieve sector van de eendagskuikens voor de pluimveehouderij bewijst de start-up NestBorn van wel. Een geweldige stap vooruit als je weet dat er in België elk jaar 265 miljoen kuikens uit het ei kruipen.
De groeiende gevoeligheid van de consument rond het dierenwelzijn in de voedselketen, kwam voor Steven Vervaeke van de familiale broeierijgroep Yellow Bird niet als een verrassing. “Ook nu ik als derde generatie, samen met de families Destrooper en Moonen, het bedrijf leid, volgen we de markttrends op de voet en blijven we voorlopers in de sector van eendagskuikens. Om een antwoord te zoeken op de verschuiving van het maatschappelijk draagvlak, creëerden we in 2017 een afdeling onderzoek en ontwikkeling.
We testten verschillende technieken uit om het welzijn van de kuikens te verbeteren door middel van vroege voeding (in de broeierij en in de stal). Uiteindelijk hebben we met NestBorn een andere kaart getrokken door een deel van onze kernactiviteiten uit te besteden aan onze klant. In plaats van eendagskuikens, die na 21 dagen uit het ei breken in de broeierij, op transport te zetten, ‘planten’ we de eieren na 18 dagen op een bed van strooisel in de stal van de pluimveehouders. Dankzij de goede klimaatcontrole bij de boer komen die eieren drie dagen later uit. De kuikens krijgen meteen toegang tot water en voer. Tijdens het interne innovatietraject was niet iedereen ervan overtuigd dat we de juiste weg bewandelden. Behoudsgezinde geesten dachten dat we de stiel van de broeierij aan het bederven waren.”
Verdient navolging
Verre van ‘stielbedervers’, vindt Willem ter Heerdt, Head of Food & Agri ING België: “De filosofie van NestBorn verdient navolging. De voorbije vijftig jaar lag de klemtoon in agro- en voedingssector voornamelijk op efficiëntiewinsten, maar dat tijdperk sluiten we stilaan af. NestBorn bewijst dat moederbedrijf Yellow Bird begrepen heeft dat duurzaamheid de komende decennia één van de essentiële aspecten van bedrijfsvoering zal worden. Om tot dat inzicht te komen, hadden ze ons heus niet nodig om met het vingertje te wijzen op nakende strengere regelgeving. Onze rol was die van een deskundige in-between, die verschillende partijen bijeenbracht om het potentieel van de start-up maximaal te benutten. Het is niet verkeerd te stellen dat de duurzame transitie ook leidt tot de transitie van de bank.”
Zéggen dat je dierenwelzijn belangrijk vindt, is gemakkelijk. Hoe je daar als bank zinvolle en rendabele initiatieven rond neemt, dat is wat telt
Efficiënter en gezonder
Al snel blijkt dat NestBorn niet alleen het dierenwelzijn ten goede komt omdat het minder stress bij de kuikens veroorzaakt, maar ook de efficiëntie van het dier verhoogt. Erik Hoeven, general manager NestBorn die de techniek wereldwijd distribueert (al in acht Europese landen en vanaf 2025 ook in de VS): “Er is minder sterfte en de kuikentjes benutten beter hun groeipotentieel. Ze zijn bovendien gezonder, waardoor het antibioticagebruik halveert – een grote plus voor onze voedselveiligheid.”
Dierenwelzijn en verantwoord antibioticagebruik zijn bij moederbedrijf Yellow Bird, dat aan honderden pluimveehouders in Noord-West-Europa levert, met stip de belangrijkste actiepunten in het kader van duurzaamheid, de ‘materiële topics’. “We zijn dan ook heel fier op NestBorn. De beste innovaties zijn het resultaat van gezond boerenverstand, praktijkervaring en zin voor innovatie bij onze fantastische medewerkers binnen Yellow Bird”, zegt Steven Vervaeke. “Onze sector verander je in de stal, niet achter een bureau ergens op de zevende verdieping.”
Klanten slimmer maken
Willem ter Heerdt wijst erop dat ING dankzij een unieke en op duurzaamheid gerichte aanpak een meerwaarde op het terrein biedt voor de klanten. “De bancaire producten van financiële instellingen zijn min of meer inwisselbaar, maar toen ik in 1998 begon als landbouwadviseur bij ING België, bestond dat nog niet. Intussen hebben we een brede en diepe sectorkennis opgebouwd over de hele keten: van grondstofleveranciers over de land- en tuinbouwsector tot wanneer de voedingsproducten verpakt zijn, klaar voor de winkel.”
“Het is cruciaal dat een bank het businessmodel van zijn klanten begrijpt, weet hoe alles werkt en hoe er geld verdiend wordt. Als bankier zeggen dat je dierenwelzijn belangrijk vindt, is veel te gemakkelijk. Hoe je daar zinvolle én rendabele initiatieven rond neemt, dát is wat telt. Het eerste wat wij moeten doen, is luisteren naar onze klanten en hen dan slimmer maken door hen toegang te geven tot ons kennisnetwerk,” besluit ter Heerdt.
Duurzaam ondernemen. Een zaak van ons allemaal.
Vraag je je ook af hoe je de klimaatverandering, sociale trends en economische ontwikkelingen voor kunt blijven? Lees hier meer over hoe ING ondernemingen begeleidt.
De samenleving is in transitie naar een economie met weinig CO2-uitstoot. Dat geldt zowel voor ING als voor onze klanten. Investeren in de toekomst van je onderneming is een uitdaging. En die gaat ING samen met jou en je bedrijf aan. De bank financiert veel duurzame activiteiten, maar we financieren er nog altijd meer die dat niet zijn. Bekijk hier de vooruitgang die ING boekt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier