De grootste auto-importeur van het land heeft zijn teams geconcentreerd in een nieuw passief gebouw op zijn campus in Kortenberg. Dat is de nieuwste ontwikkeling van D’Ieteren Immo.
D’Ieteren House is nu het hoofdkantoor van D’Ieteren Automotive. In het nieuwe gebouw van 6.000 vierkante meter werken meer dan 400 mensen aan het beheer van het marketing- en distributienetwerk van de onafhankelijke importeur van de merken van de Volkswagen-groep (VW, Audi, Skoda, Seat, Cupra, Bentley, Porsche, Bugatti enzovoort).
D’Ieteren House is een gebouw van beton en hout met twee verdiepingen en zonnige kleuren, dat uitkijkt over de Leuvensesteenweg, met slanke kolommen voor de grote ramen. Het werd ontworpen door Polo Architects uit Antwerpen en het interieur is van OOO, een interieurontwerpbureau uit Ukkel. Het werd gebouwd door edibosud uit Fernelmont. Het project wordt beheerd door D’Ieteren Immo, een filiaal van de D’Ieteren Groep, die het gebouw verhuurt aan D’Ieteren Automotive.
Het is een passief gebouw zonder uitstoot. “We hopen op een internationale Breeam-certificering in de categorie ‘outstanding’, wat een minimale impact op het milieu bevestigt”, zegt Adeline Piret, hoofdprojectmanager bij D’Ieteren Immo.
Belgische cultuur
Als je door het gebouw wandelt, besef je niet dat hier de teams van een auto-importeur werken. Er hangen geen grote logo’s of foto’s van auto’s aan de muren, alleen de naam van een model op de deuren van telefooncellen (zoals Audi Quattro en Volkswagen Kever). De vergaderzalen zijn vernoemd naar de Belgische cultuur (Robbedoes en Kwabbernoot, Gaston Lagaffe en Sportpaleis).
Bezoekers kunnen niet onderscheiden of ze zich in een zone bevinden die wordt bevolkt door experts van Audi, Volkswagen, Porsche of Skoda. Medewerkers kunnen zitten waar ze willen in het gebouw, dat zones heeft met verschillende sferen (herfst, winter, zomer, lente), met configuraties die zijn aangepast aan de wens om in groepen te werken, zich af te zonderen om te telefoneren of zich te concentreren, in een cubicle (met deur) of een alkoof (zonder deur), om formeel rond een tafel te vergaderen of minder formeel in fauteuils, in werkruimtes met of zonder scherm, of zelfs aan een bar (er zijn er zeven).
Om mensen een keuze te geven, is het aantal werkplekken minstens het dubbele van het aantal werknemers in het gebouw, van wie sommigen een paar dagen per week telewerken. Dat maakt het ook mogelijk plaatsen vrij te houden voor bezoekende teams (concessiehouders of partners), evenals voor de verantwoordelijken van D’Ieteren Automotive, zoals Denis Gorteman, de CEO die nog altijd in de hoofdzetel van de groep in de Maliestraat in Elsene gevestigd is, en de leden van de financiële afdeling, die regelmatig naar Kortenberg komen.
“Ik kom vaak naar het D’Ieteren House om de teams te ontmoeten, vooral omdat ik momenteel acht projecten heb op de weg tussen mijn huis en de Maliestraat”, vertrouwt de CEO me toe tijdens een rondleiding door het gebouw met enkele journalisten.
Lees verder onder de foto

Vlaggenschip
Het gebouw weerspiegelt de ambitie van D’Ieteren Automotive, dat zich richt op mobiliteit in het algemeen en niet alleen op de verkoop van auto’s. De groep diversifieert zich met fietsen (Lucien-shops), autodelen (Poppy), energie (D’Ieteren Energy), auto’s met chauffeur en taxi’s (Husk, Taxis Verts). “We hebben 1,25 miljoen klanten in de autosector en 250.000 klanten in andere vormen van mobiliteit”, merkt Gorteman op.
Het is ook het vlaggenschipgebouw op de site die bekendstaat als D’Ieteren Park, met een oppervlakte van 41 hectare, tussen de spoorlijn Brussel-Leuven en de rijksweg N2 die de twee steden met elkaar verbindt. D’Ieteren Automotive is er al sinds 1970 gevestigd. Daar worden alle auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen uitgeladen voordat ze naar de dealers gaan.
Als je door het gebouw wandelt, besef je niet dat hier de teams van een auto-importeur werken. Er hangen geen grote logo’s of foto’s van auto’s aan de muren.
Naast logistiek omvat de site een opslagplaats voor wisselstukken in een gebouw van 44.000 vierkante meter, dat bevoorraad wordt met spoorwagons, de D’Ieteren Academy, het financieringsfiliaal VD Fin (dat een nieuw gebouw krijgt) en bepaalde activiteiten van de groep, zoals D’Ieteren Energy, dat laadpalen en zonnepanelen installeert. Tussen de gebouwen worden tuinen aangelegd waar 201 bomen zullen worden geplant. Bijna evenveel als het aantal oplaadpunten op de site (210).
De bouw van D’Ieteren House maakt deel uit van een algemeen plan om D’Ieteren Park te moderniseren en te ontwikkelen. Het budget voor die werken bedraagt 55,5 miljoen euro, waarvan 32,6 miljoen euro voor D’Ieteren House.
50 procent minder uitstoot
D’Ieteren Immo heeft een bijzondere inspanning geleverd om ervoor te zorgen dat de werkzaamheden in overeenstemming zijn met de doelstelling van de Groep D’Ieteren om tegen 2040 koolstofneutraal te zijn. “In de manier waarop we ons bedrijf runnen, hebben we de uitstoot met 50 procent verminderd tegen 2025”, legt Denis Gorteman uit.
Dat is een zeer gevoelige kwestie voor een bedrijf dat actief is in de auto-industrie. De belasting op bedrijfswagens moedigt wagenparken aan groener te worden, wat een grote impact heeft op D’Ieteren Automotive. “Dit jaar zou 40 procent van de verkoop uit elektrische wagens moeten bestaan”, schat Gorteman.
In vastgoed is de trend hetzelfde. D’Ieteren House is ontworpen om te voldoen aan de Breeam-certificeringsnormen. Het omvat een geothermisch verwarmingssysteem. De warmte die in de zomer in het gebouw wordt opgevangen, wordt opgeslagen in 36 pilaren die afdalen tot een diepte van 126 meter, om in de winter te worden gebruikt om het gebouw te verwarmen. Dat wordt gecompenseerd door het gebruik van groene elektriciteit. Het algehele resultaat is een aanzienlijke vermindering van de energiebehoefte.
Het nieuwe gebouw maakt gebruik van de vermalen materialen van het gebouw dat het vervangt, een contactcenter, waar klanten vroeger naartoe kwamen om auto’s te bekijken of een proefrit te maken.
Tot slot wordt het regenwater naar de wadi’s geleid, die voor het gebouw worden aangelegd. Dat zijn grote bekkens van 300 kubieke meter, waarin het afvloeiingswater van D’Ieteren House en een deel van de parkings zal worden gegoten, zodat het in de grond kan trekken in plaats van naar het riool te lopen. Een deel van dat regenwater zal worden gebruikt voor de wasstraten die op de site geïnstalleerd zijn, om het waterverbruik te beperken. Er liggen ook zonnepanelen op verschillende gebouwen van D’Ieteren Park, met een enorme batterij om energie op te slaan.
