Wegwijs in het aanbod elektrische auto’s: de eigenzinnige selectie van Trends

ELEKTRISCH RIJDEN © Getty Images/Cavan Images RF

De keuze aan volledig elektrische modellen is groter dan ooit. Met dit overzicht proberen we u te gidsen. De vermelde catalogusprijs is die van de goedkoopste versie. De actieradius vermelden we niet systematisch, aan­gezien het reële verbruik en dus ook de autonomie ingrijpend kunnen afwijken van het officieel opgegeven verbruik (WLTP).

MICROCARS

Citroën Ami Ëlectric

Er zijn al heel wat zogenoemde microcars op de markt: zeer kleine voertuigen die ideaal zijn in de dichtgeslibde stad, zoals de eCity van Aixam en de Microlino, die in ons land door D’Ieteren wordt verdeeld. We pikken er de Ami van Citroën uit, omdat die de roeping van dit soort autootjes perfect invult: een snelheid die beperkt is tot 45 kilometer per uur, en er is geen rijbewijs voor nodig. De autoweg mag je er niet mee op. Dat kan bijvoorbeeld wel met de krachtigste Microlino, die 90 kilometer per uur haalt. Maar toch blijf je met zo’n klein ding het best weg van de snelwegen. Raakt 70 kilometer ver. Oplaadbaar in een gewoon stopcontact.

Catalogusprijs: 8.990 euro

+ Prijs, gebruiksgemak

– Geen echte auto

STADSAUTO’S

Dacia Spring

De eerste Spring, de enige volledig elektrische Dacia, kwam in 2021 op de markt. Sindsdien werd dit stadsautootje van 3,7 meter al twee keer onder handen genomen. Na zijn recente opfrisbeurt oogt hij heel wat moderner en strakker. Het enige wat niet veranderde, is dat dit de goedkoopste EV op de Belgische markt blijft.

De batterij is heel klein (26,8 kWh) maar je raakt er wel minstens 180 kilometer ver mee. En zelfs wat meer als je je tot stadsverkeer beperkt. Razend interessant voor wie hierin zijn mobiliteitsprofiel herkent of als tweede auto in het gezin.

Catalogusprijs: 20.990 euro

+ Prijs

– Alleen voor om en bij de deur

Renault Twingo E-Tech Electric

Is al lang op de markt, maar blijft interessant voor lokale mobiliteit of als tweede gezinsauto. Heel wendbaar en hoewel je dan wel fors wat meer gaat verbruiken, staat hij ook zijn mannetje op de autosnelweg. Reken op een autonomie van 185 kilometer.

Catalogusprijs: 23.250 euro

+ Rijgevoel

– Oud en uitdovend model

Mini Cooper E

Moet je nog niet gaan zoeken in de showroom. Daar duikt hij pas later dit jaar op. Ook wij konden er nog niet meer rijden, maar van zijn voorganger weten we dat deze ook wel fijn zal sturen, met het bekende ‘kartgevoel’. Met de grootste batterij belooft Mini een autonomie van 400 kilometer. Dat is deugdelijk. De prijs is nog niet bekend, maar zal onder de voor Vlaanderen magische grens van 40.000 euro zitten.

Catalogusprijs: <40.000 euro

+ Uitstraling, rijgevoel, ook voor lange afstanden

– Het imago zit in de prijs.

COMPACTS

Citroën ë-C3

Een heel belangrijk model voor de Belgische particuliere markt. De Citroën C3 was in zijn benzine­versie jarenlang de meest verkochte auto, als we de fleetwereld even niet meerekenen. En nu is hij er in een volledig elektrische versie, met een prijskaartje dat hem toegankelijk maakt voor het grote publiek. Ermee rijden konden we nog niet, maar rekening houdend met het geringe gewicht (batterij van slechts 44 kWh) heeft hij alles om aangenaam te sturen.

Citroën belooft vanaf 2025 een nog goedkopere versie met een iets kleinere batterij, voor de nettoprijs van 19.900 euro. De enige die in die buurt komt, is de Spring van Dacia. Maar die is een homp kleiner en minder goed uitgerust.

Catalogusprijs: 23.300 euro

+ Prijskraker

– Kleine batterij en dus beperkte ­autonomie

BYD Dolphin

Door een jury van gezinnen en journalisten verkozen tot de Elektrische Gezinswagen van het Jaar bij de automobilistenvereniging VAB. Aantrekkelijk geprijsd. Biedt meer binnenruimte dan je zou vermoeden als je zijn buitenafmetingen ziet. De batterij is van goeden huize, want in house gemaakt met de Blade-technologie van de Chinese constructeur.

Catalogusprijs: 29.990 euro

+ Batterijtechnologie


– Ietwat karakterloos uiterlijk

Cupra Born

Een blijvertje. Werd al in 2021 gelanceerd, maar is sinds zijn recente prijsdaling nog wat interessanter. Hij rijdt verfijnder dan zijn tweelingbroer, de ID.3 van Volks­wagen. De grootste batterij biedt in gunstige omstandigheden een rij­bereik van ruim 500 kilometer.

Catalogusprijs: 35.810 euro

+ Rijgevoel

– Weinig

Fiat 600e

Ook van Stellantis, zoals de ë-C3. Kijk naar de lijn en je ziet een serieuze hint naar de legendarische Fiat 500. Verrassend ruim interieur. De afwerking is wat rudimentair. Is daardoor misschien wat te duur.

Catalogusprijs: 38.770 euro

+ Uiterlijk

– Rudimentaire afwerking, duur

BERLINES

BYD Seal

BYD is in een paar maanden tijd uitgegroeid tot het bekendste Chinese merk in Europa. En het gamma blijft nog uitbreiden. De Seal is een slanke berline voor het zogenoemde D-segment (de klasse boven ‘compact’) en richt zich in de eerste plaats tot de wereld van zelfstandigen en leasing. Daar is hij een concurrent voor modellen als de BMW i4 en de Model 3 van Tesla.

Met zijn behoorlijke binnenruimte is de Seal een echte ‘reisberline’, waarmee je behoorlijk ontspannen kilometers kunt maken. Het afwerikingsniveau van het interieur is beter dan bij veel Europese merken. Hij stuurt best aangenaam en kan zuinig zijn als je voorzichtig omspringt met het pedaal: dan mag je ervan uitgaan dat je probleemloos 500 kilometer ver raakt. Dat is heel wat voor een EV.

Catalogusprijs: 47.740 euro

+ Echte reiswagen

– Te veel functies via aanraakscherm

Volkswagen ID.7

Eigenlijk de elektrische versie van wat vroeger de Passat was. De afwerking zet wel een stapje vooruit, want die wil premium zijn. Het model is in ieder geval het nieuwe vlaggenschip in het elektrische gamma van Volkswagen. Met een lengte van net geen 5 meter en een koffer van 532 liter is hij een ruimtewonder. Zit vol technologie, zoals augmented reality en spraak­assistentie. Rijdt heel comfortabel, minstens 550 kilometer ver, als de omstandigheden meezitten. Had ook verderop bij de breaks kunnen staan, want de Tourer is nu al bestelbaar.

Catalogusprijs: 61.165 euro

+ Binnenruimte

– Prijs

BMW i5 eDrive

De 5-reeks is een vaste waarde in het autolandschap. Is in de eerste plaats een leasewagen, en zelfs dan alleen weggelegd voor de hogere manager. Hij wordt niet voor niets ‘de auto van de zakenman’ genoemd.

Het neemt niet weg dat de 5 een bijzonder populair model is. Sinds hij in 1972 werd gelanceerd, werden er niet minder dan 10 miljoen van verkocht. Nu komt hij dus ook in een volledig elektrische versie. En zie: hij rijdt prinsheerlijk. Dankzij een vering die een perfect compromis vindt tussen sportiviteit en comfort. BMW is erin geslaagd de deugden van een goede reiswagen met een diesel- of benzinemotor over te zetten naar een elektrisch model, dat per definitie veel zwaarder is.

Zou ook verderop bij de breaks kunnen staan, want BMW lanceert eerstdaags een Touring-versie van de i5.

Catalogusprijs: 73.700 euro

+ Rijgevoel, comfort

– Overbodige gadgets

Porsche Taycan

De ‘snelste Porsche ooit’, zoals de Duitse constructeur hem graag portretteert, heeft zopas een grondige opfrisbeurt gekregen. Alles is opgewaardeerd: autonomie, laadsnelheid, prestaties en prijs. Hopelijk is ook iets gedaan aan de softwareproblemen waarmee de eerste generatie kampte. De eerste Taycans lijken het op de tweedehandsmarkt ook moeilijk te hebben om hun beloofde restwaarde te halen.

Catalogusprijs: 103.200 euro

+ Verbluffende prestaties

– Hoe evolueert restwaarde?

CROSSOVERS & SUV’s

Volvo EX30

Een kleine SUV voor het zogenoemde B-segment. Compact dus. Hij scoort met zijn rijgedrag, want kan het gewicht van de batterij goed verstoppen. Is keurig afgewerkt. Maar er is ook een serieus minpunt: Volvo stopte veel te veel functies achter het centrale aanraakscherm. Zelfs je buitenspiegels moet je afstellen via dat scherm in het midden van de boordplank.

De EX30 is genetisch de tweelingbroer van de Zeekr X, ook een telg van de Geely-groep, maar met te veel Chinese franje en gimmicks, en bovendien 3.500 euro duurder dan de Volvo.

Catalogusprijs: 38.990 euro

+ Afwerking, rijgedrag

– Bijna alles via aanraakscherm

Renault Scenic E-Tech

Scenic is een gevestigde naam, maar verwacht hier geen Scenic zoals u die misschien kent. Geen mono­volume meer. Het enige raakpunt met zijn voorgangers is dat dit ook een rasechte gezinswagen is. En ja, hij is wat gegroeid, want 7 centimeter langer. Binnenruimte zat. En omdat de ingenieurs erin geslaagd zijn het gewicht te beperken (veel EV’s wegen 2 ton), rijdt hij ook verrassend fijn, met een voor een EV uitzonderlijk comfortgevoel. Het zijn die troeven die de jury overtuigden, want de Scenic werd anderhalve maand geleden verkozen tot Europese Auto van het Jaar. Terecht, vinden we. Reken op een reële autonomie van 390 à 550 kilometer, afhankelijk van de batterijcapaciteit.

Catalogusprijs: 39.950 euro

+ Prijs, rijgevoel, binnenruimte

– Geen

BYD Seal U

Is de Seal de berline, dan is de Seal U de SUV-versie ervan. Hij is een tiental centimeter groter dan die andere SUV in het gamma van de Chinese constructeur, de Atto 3. Pakt uit met heel wat troeven, zoals de hoge kwaliteit van de materialen en de afwerking. Heeft ook een bijzonder comfortabele vering, uitzonderlijk voor een elektrische auto en beter dan de berlineversie.

Het design is wat te braafjes. Mangelt karakter in vergelijking met de Seal, die berline met een bloedmooie lijn.

Catalogusprijs: 42.740 euro

+ Hoog comfortgevoel voor een EV

– Esthetiek

Peugeot e-3008

Een bijzonder populair model. In de benzine- en dieselversie had hij een uitstekende reputatie voor zijn rijplezier en wegligging. De verwachtingen waren dan ook hoog voor deze volledig elektrische versie. Misschien te hoog, want het gewicht van 2,1 ton laat zich voelen zodra het wegdek er niet perfect bij ligt: te hard afgeveerd, wat ten koste van het comfort gaat. Esthetisch zeer geslaagd. Het interieur is gezellig en ondanks wat veel hard plastic goed afgewerkt. Binnenkort in de showroom.

Catalogusprijs: 49.500 euro

+ Mooie auto

– Voelt te zwaar aan

BMW iX2

Nagelnieuw. Esthetisch geslaagd. Zal aanslaan in de fleetwereld. We reden ermee en vonden hem behoorlijk kurkdroog afgeveerd, wat per definitie ten koste gaat van het comfortgevoel voor de inzittenden.

Catalogusprijs: 51.450 euro

+ Prestaties

– Te hard afgeveerd

Hongqi E-HS9

Hongqi bestaat sinds 1958 en is daarmee een van de oudste ­Chinese automerken. Maar het maakt geen wagens voor de grote massa: uit de fabriek rolden grote, dure en luxueuze auto’s, rijdende statussymbolen. De Chinese partijleiders reden erin op de nationale feestdag. Maar vandaag zijn de miljardairs niet meer te tellen in China. Hongqi is ondertussen 65 keer groter en richt de blik sinds vorig jaar op Europa, met deze volledig elektrische SUV. Een reus van 5,2 meter lang met alles erop en eraan, en een interieur dat je in luxe onderdompelt. De E-HS9 wordt niet voor niets de ‘Chinese Rolls-­Royce’ genoemd.

De prijs tart de verbeelding. Het verbruik tijdens onze test was gruwelijk hoog.

Catalogusprijs: 69.995 euro

+ Onklopbare prijs

– Verbruik

Kia EV9

5 meter lang: de EV9 is inderdaad een grote SUV. De vormgeving doet denken aan die van de Range Rover, en dat is geen toeval. Er is eindeloos veel ruimte aan boord. Hogere prijsklasse, maar toch niet peperduur als je ziet wat je krijgt. In ieder geval is de EV9 voortaan het topmodel in het Kia-gamma, en dus niet bedoeld voor de gemiddelde klant van het merk.

Het rijgevoel is verrassend comfortabel. Alsof je in een salon zit. Desnoods met zeven aan boord, want zoveel zitjes heeft hij in zijn standaarduitvoering. Bovendien voelt hij ondanks zijn 2,6 ton helemaal niet zwaar of log aan in gewoon stadsverkeer.

Catalogusprijs: 71.690 euro

+ Reiscomfort

– Bemoeizieke elektronische hulp­middelen

Mercedes EQE SUV

Mercedes heeft ondertussen een breed elektrisch gamma. Van iedere berline bestaat ook een SUV-versie. De jongste in het rijtje is deze EQE SUV, de elek­trische tegenhanger van de GLE. Een heel elegante verschijning met luchtvering en dus bijzonder comfortabel.

Catalogusprijs: 84.700 euro

+ Comfortgevoel, afwerking

– Weinig

Porsche Macan

Na de Taycan de tweede elektrische Porsche die op de markt komt. Esthetisch moet de nieuwe Macan – nu alleen nog elektrisch – de duimen leggen voor zijn voorganger. Hij is 10 centimeter langer en ziet er meteen heel wat minder atletisch uit, burgerlijker ook. Maar de hamvraag is natuurlijk hoe hij zal rijden, want dit is een Porsche en daar verwacht je wel wat van. Te meer omdat de oude Macan met benzinemotor een heerlijk strak sturende SUV is.

De prestaties snijden alvast de adem af, met een acceleratie die je vanuit stilstand in 5 seconden naar 100 kilometer per uur katapulteert. En dan is er de Turbo-versie (natuurlijk zit op een elektromotor helemaal geen turbo, maar de term bekt nog altijd goed). Die heeft 639 paarden onder het pedaal en klaart de klus in 3,3 seconden. De batterij van 100 kilowattuur belooft een autonomie van 613 kilometer.

Catalogusprijs: 88.100 euro

+ Prestaties

– Duur

Polestar 3

De eerste SUV van Volvo. Geen kleine auto. Belooft een bereik van meer dan 600 kilometer. Testen konden we nog niet, maar alvast één minpunt: de onwelvoeglijke prijs.

Catalogusprijs: 88.600 euro

+ Sierlijke lijn

– Prijzig

Lotus Eletre

Een poging om Lotus als merk nieuw leven in te blazen. Deze hyper-SUV met duizelingwekkende prestaties (sprint van 0 naar 100 per uur in 2,95 seconden, top van 265 kilometer). Eerder nutteloos voor de Belgische wegen.

Catalogusprijs: 98.690 euro

+ Prestaties

– Prestaties

BREAKS

MG 5

MG, ooit dat Britse merk van leuke sportwagens, is vandaag helemaal in Chinese handen, met een bredere waaier van modellen. Deze break is al een poos op de markt, maar blijft interessant. Een koffer van 480 liter, sober afgewerkt maar correct. Met de krachtigste versie raak je 400 kilometer ver. Bovendien interessant geprijsd.

Catalogusprijs: 35.885 euro

+ Behoorlijk wat auto voor je geld

– Sober interieur

Opel Astra

De Astra is een icoon in het autolandschap. Het model gaat al 22 jaar mee, een spanne waarin er meer dan 10 miljoen van werden gebouwd. Reken je zijn voorganger mee, de Opel Kadett, dan rijdt hij al rond sinds ergens in de late jaren dertig. Vandaag catalogeert de autowereld deze Astra in het zogenoemde C-segment, naast modellen als de Volkswagen Golf en ID.3, de Renault Megane en de Peugeot 308.

Goed om te weten: Opel is een onderdeel van de Stellantis-groep. De Astra is dus de tweelingbroer van de elektrische Peugeot 308, die er ook is als break. Het verschil tussen de twee is vooral esthetisch: iets strakker en minder franje voor de Astra.

Catalogusprijs: 41.990 euro

+ De praktische aard van een echte break

– Materialen interieur

BUITENBEENTJE

VW ID.Buzz

Hedendaagse interpretatie van een iconisch model: het beroemde VW-busje. Rijdt bijzonder aangenaam, en zelfs beter dan veel elektrische ber­lines en SUV’s. Maar is hij nog wel praktisch met een elektrische aandrijving? Hij verbruikt veel met veel passagiers en bagage aan boord. De verkoop loopt moeizaam. Vandaar de spectaculaire prijsdaling van 12.100 euro voor een exemplaar in stock.

Catalogusprijs: 68.607 euro

Rijgevoel

– Praktisch?

Partner Content