Duo volgt duo op
WIE
Sara Vercauteren (42) en Anja Peleman (34)
ZIJN
Managing directors Bepublic Group
WAREN
Anja Peleman en Sara Vercauteren studeerden communicatiewetenschappen aan de universiteit van Antwerpen.
Anja Peleman deed in 2009 een stage bij de VMMa (Vlaamse Media Maatschappij, met zenders als VTM en Kanaal2), de voorloper van DPG Media. Na die stage deed ze een open sollicitatie en “die week had ik al een vast contract. Dat was een droomscenario. Ik ben begonnen op de salesafdeling in b-to-b-communicatie en ondersteunde de communicatiemanager. Maar na 2,5 jaar was er niet meer genoeg uitdaging voor mij en ben ik binnen het bedrijf beginnen uitkijken naar een andere baan. Zo ben ik bij de persdienst terechtgekomen, waar ik Sara Vercauteren heb leren kennen. Zijn leidde die afdeling.”
Sara Vercauteren kwam in 2010 als directeur communicatie en woordvoerder naar het Vlaamse mediabedrijf. Daarvoor was zij politiek woordvoerder voor de socialistische ministers Frank Vandenbroucke (toen Sociale Zaken) en Kathleen Van Brempt (Mobiliteit). Peleman en Vercauteren werken in tandem bij DPG Media. Vorig najaar besloot Sara Vercauteren echter DPG Media te verlaten. Zij kwam in contact met het pr-bedrijf Bepublic Group. Peleman: “Bepublic Group werd toen geleid door Jeroen Wils en Dajo Hermans, die eind 2020 afscheid zouden nemen. Men zag dat Sara afscheid nam van DPG en zo is de bal aan het rollen gegaan. Het duo zocht een duo, en Sara vroeg me mee te doen. We werkten al acht jaar samen en hebben een goede klik, zowel professioneel als privé. We zagen het als een kans, die op ons pad kwam. Het was alsof het zo moest zijn.”
WILLEN
Anja Peleman verklaart dat ze na elf jaar VMMA/DPG Media zin had om haar blik te verruimen. “Bij Bepublic Group wordt met een journalistieke insteek naar public relations gekeken. Dat trok ons aan. We bekijken organisaties met een journalistieke blik en vragen door, zodat de boodschap meer wordt dan een mooi pr-verhaal. Er wordt gezocht naar relevantie. Daarmee willen we ons onderscheiden”, legt Anja Peleman uit.
“Het voordeel van Bepublic Group is dat je in veel sectoren terechtkomt. Dat maakt het werk boeiend”, zegt Sara Vercauteren. “Veel bedrijven hebben hulp nodig bij hun communicatie en vragen mediacoaching. In dit coronajaar hebben veel bedrijven het nut van interne en externe communicatie ervaren. Communicatie wordt belangrijker dan ooit. Mensen verwachten van bedrijven en organisaties een eerlijke en authentieke communicatie, en daar kunnen wij een rol in spelen. De tijd is voorbij dat een bedrijf zich ervan af kan maken met ‘geen commentaar’.”
Sinds 1 januari staan Peleman en Vercauteren aan het roer van Bepublic Group, maar zijn ze daar in deze telewerktijden al geweest? Niet vaak, zo blijkt. “Het zijn rare tijden om ergens te starten”, aldus Peleman. “We kunnen veel doen op afstand. Maar het zou fijn zijn dat iedereen gevaccineerd geraakt en we met de hele groep samen kunnen komen.”
VRIJE TIJD
Anja Peleman en Sara Vercauteren delen een passie voor tv en voor lekker eten op restaurant. Voorts trekt Peleman graag de natuur in (in binnen- en buitenland) en gaat Vercauteren graag op reis.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier