DUIVELS GESCHENK

In Zedelgem heerst al volop WK-koorts. Over enkele weken gooit Eurotec/Saxon een heel assortiment Rode-Duivelsgadgets op de markt.

“Ik moet bondscoach Georges Leekens nog enkele pinten,” glundert Bert Folens, zaakvoerder van Eurotec/Saxon. In oktober ’96 kocht de zakenman de licentie om Rode-Duivelsgadgets op de markt te brengen. Bert Folens blikt terug : “Niemand gaf op dat moment nog een cent voor de kwalificatiekansen van de Rode Duivels voor het Wereldkampioenschap voetbal in Frankrijk. Ik kocht toen een licentiecontract tot 2001 met het oog op het EK 2000 waar de Rode Duivels als gastheren automatisch aan deelnemen. Voor eenzelfde startprijs van de rechten krijg ik er nu het WK bovenop. De extra miljoenen die ik aan de bond zal moeten betalen als fee op de hogere omzet, betaal ik met de glimlach.”

Merchandising sluit perfect aan bij de activiteit van Eurotec/Saxon. Het bedrijf doet enerzijds aan import-export van elektro- en geschenkartikelen. Anderzijds wordt 80 % van de 200 miljoen frank omzet gehaald met de merknaam Saxon (wandklokken, uurwerken, batterijen, e.d.) en de bijhorende keten van 15 winkels. Saxon is als sponsor van een wielerploeg trouwens geen onbekende in de sportwereld. Bert Folens : “Sport is het enige betaalbare reclamemedium en uiterst geschikt voor onze producten.”

Eerder deed Eurotec/Saxon al de merchanding rond het wereldkampioenshap veldrijden van ’93 in Koksijde en rond het BRTN-duo Samson en Gert. “Zoals Saxon en Bert,” grapt Bert Folens en legt uit hoe hij via dit duo bij de Rode Duivels terechtkwam : “We kochten de merchandisingrechten van Samson en Gert via het marketingbureau BMC. Dat bureau behartigt voor de Belgische voetbalbond na de onverkwikkelijke LMP-affaire nu ook de rechten van de Rode Duivels. BMC bood ons in oktober ’96 de merchandisingrechten aan. ‘s Anderdaags hapte ik toe, vanuit Bangkok.”

Over de prijs en de verwachte omzet wil Bert Folens niks kwijt : “Wel leert onze ervaring dat de uiteindelijk behaalde omzet vooraf vaak onderschat wordt. We willen de zaken dan ook serieus aanpakken. We werken nu hard door om tegen het jaareinde een breed assortiment gadgets op de markt te brengen. We onderhandelen daarvoor ook met de houders van de textiellicenties.” Eurotec/Saxon onderstreepte de ambities door onlangs ook de merchandisingrechten van het WK in Frankrijk voor de Belgische markt in de wacht te slepen.

Alle spullen worden in China geproduceerd om de prijzen op een democratisch peil te houden. Voor de distributie in België hoeft Eurotec/Saxon niet alleen op de eigen winkelketen terug te vallen. Bert Folens : “We bezitten een klantenbestand van ruim 1000 winkels. Ook geschenk- en sportwinkels en voetbalclubs schrijven we aan.”

BERT FOLENS (EUROTEC/SAXON) Toen ik de rechten kocht, gaf niemand nog een cent voor de kwalificatiekansen van de Rode Duivels.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content