DUITSE KAUFRING
Zoekt Belgische handelaars
Met een paginagrote advertentie in enkele Belgische kranten meldde de Duitse inkoopcombinatie Kaufring midden vorige week dat ze openstaat voor nieuwe partners, met name : Belgische winkeliers. In 1921 begonnen als een inkoopcoöperatie van 28 winkeliers, haalt Kaufring nu met 1200 kleine en middelgrote leden een omzet van zowat 7 miljard Duitse mark (een dikke 140 miljard frank).
Op onze vraag weet expansiemanager Rainer Distelrath te vertellen dat Kaufring een inkoopvereniging is voor zelfstandige warenhuizen (zo’n 70 %) en speciaalzaken (30 %), in het hele assortiment non-foodproducten dat traditioneel in warenhuizen te vinden is. De groepering, naar eigen zeggen de grootste toeleverancier voor de middenstand in Duitsland, heeft ook twee winkelketens : Rupprecht (10 vestigingen in het Westen van Duitsland) en Innosys (7 in het Oosten van Duitsland). En ze overkoepelt Golden Team Sport, een inkoopvereniging voor sportzaken, goed voor een bijkomende omzet van 300 miljoen DM. Buiten de Duitse grenzen had Kaufring totnogtoe een 30-tal leden in de Benelux (hooguit 5 in België) en ongeveer evenveel in Groot-Brittannië.
Tot in ’92 was Kaufring een coöperatieve die voor 100 % in handen was van de leden, sedertdien is ze omgevormd tot een Aktiengesellschaft, waarvan zowat 20 % in handen is van de Amerikaanse distributiereus Woolworth, en de overige 80 % aan de beurs van Düsseldorf is genoteerd. De leden van de organisatie controleren samen nog een kleine 20 % van de aandelen. Kaufring heeft ongeveer 3000 mensen in dienst, waarvan 1400 op de centrale in Düsseldorf.
Wat de doelstellingen zijn bij het betreden van de Belgische markt ? “We hebben geen vooropgesteld doel,” antwoordt Distelrath. “We vieren onze 75ste verjaardag en willen ons nu ook buiten de Duitse grenzen bekendmaken ; we plaatsten ook gelijkaardige advertenties in Oostenrijkse en Zwitserse kranten.”
Bij Hobo-Faam, de grootste non-food-inkoopcombinatie van Belgische zelfstandige detailhandelaars (een kleine 500 leden en 2,5 miljard frank omzet) kwam de advertentie vorige woensdag als een complete verrassing aan. “Maar angst boezemt het ons niet in,” zegt algemeen directeur Guido Vandenabeele. We kennen Kaufring, weten dat hun assortiment in doorsnee lager gepositioneerd is dan het onze. En we weten vooral dat Belgische zelfstandigen niet graag door Duitsers of Nederlanders worden bediend.”
Of ze dat bij Kaufring ook weten ? Rainer Distelrath : “Uiteraard hebben we in onze organisatie mensen die met de leden in hun eigen taal kunnen converseren. De catalogi en dergelijke zijn wel alleen in het Duits, maar dat mag, mede door de illustraties, zeker geen probleem vormen. Bovendien rekenen we op onze service en onze scherpe prijzen als sterke troeven.”
Toen we het in de advertentie vermelde 0800-nummer belden, schrokken we wel even van de “guten Tag” die we hoorden in plaats van “goeiedag/bonjour”. Bleek dat we meteen op het hoofdkantoor in Düsseldorf waren beland, waar men ons naar keuze in het Duits of het Engels te woord kon staan.
KAUFRING KOMT NAAR BELGIE Duitse inkoopgigant met 140 miljard frank omzet zoekt Belgische leden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier