16 Belgische Inno-winkels met duizend personeelsleden in de etalage: ‘Deze verkoop is nog complexer dan Delhaize’
Het Duitse warenhuisconcern Galeria wil alle zestien Belgische Inno-winkels verkopen. Er zijn nog geen onderhandelingen opgestart. Dat alle winkels samen een overnemer zouden vinden, is het meest gunstige scenario, zegt retailexperte Els Breugelmans. Maar dat wordt moeilijk.
Met de zestien winkels die te koop staan, wordt de hele keten Inno in België verkocht. Dat betekent de zestien winkels, inclusief hun contracten met partners – de verschillende merken die in Inno te zien zijn – en de webshop. De nieuwe uitbaters zullen het vastgoed huren. In België stelt Inno een duizendtal mensen tewerk. Voor werknemers, de partners en de klanten van de zestien Inno-warenhuizen en de webwinkel blijft “voorlopig alles ongewijzigd”, aldus Inno in een persbericht. Het personeel heeft de plannen in februari al te horen gekregen, maar zolang er geen duidelijkheid is over de overname van de keten in België, blijft het een onzekere tijd.
De verkoop komt niet als een verrassing. Galeria is tijdens de coronacrisis al gered door Duitse staatssteun en de bedoeling is dat de verkoop van Inno-winkels geld vrijmaakt om die schuld af te betalen. In maart keurden de schuldeisers een reddingsplan voor Galeria goed. Daarbij zouden meer dan 4.000 van de 17.000 banen bij het concern geschrapt worden, en 47 van de 129 warenhuizen worden afgestoten. Inno bleef buiten schot bij die sanering. De Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung had dinsdag al geschreven dat het concern Galeria de verkoop van Inno voorbereidt en deze week met een officiële aankondiging zou komen. Galeria rekent op een verkoopopbrengst “in het midden van een dubbelcijferig miljoenenbedrag”, zeg maar in de ruime ordegrootte van 50 miljoen euro.
Inno-CEO Armin Devender ziet de toekomst van de keten met vertrouwen tegemoet. “Inno is gezond en klaar om een zelfstandige koers te varen.” Hij spreekt van een “strategische herpositionering” van de afgelopen jaren die zijn doel bereikt heeft. “In boekjaar 2021-2022 realiseerde Inno een positieve ebitda (winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen, nvdr) van meer dan 10 miljoen euro, en ook voor het net afgesloten boekjaar stevenen we af op een uitstekend resultaat.” Eerder dit jaar leerde de bij de balanscentrale van de Nationale Bank neergelegde jaarrekening dat het om zowat 2,6 miljoen euro nettowinst ging.
‘Complexer dan Delhaize’
Een woordvoerster van Inno met wie Trends sprak, bevestigt dat het de ambitie is om de hele keten in België te verkopen. Ze kon niet uitsluiten dat er misschien voor sommige winkels geen oplossing zal worden gevonden.
Retailexperte Els Breugelmans (KU Leuven) bevestigt dat de strategie van een volledige verkoop van de keten het meest gunstig is. “Op die manier kan de groep van winkels op nationaal niveau communiceren. Een omnichannelstrategie van fysieke winkels en een webshop heeft de meeste kans op slagen. Maar toch vind ik dat Inno in de berichtgeving wel heel positief klinkt, want het wordt nog een hele zaak om een speler te vinden die alle zestien winkels wil overnemen. Ik zou als personeelslid toch niet gerust slapen.”
‘Departmentstores als Inno hadden vroeger als troef dat verschillende merken in één grote winkelruimte werden gecombineerd. Vandaag is een nog groter aanbod slechts één muisklik van ons verwijderd’
Els Breugelmans, KU Leuven
Als de keten versnipperd raakt, verandert dat de situatie volledig, vindt de retailexperte. “Deze verkoop van Inno is veel complexer dan pakweg de verzelfstandiging van Delhaize, waar elke winkel een andere eigenaar krijgt. Die complexiteit is gelegen in de overeenkomsten met partners, de kledingmerken. Voor een individuele winkel is het een stuk moeilijker om met partners contracten te sluiten.”
Departmentstores
Als Inno in België een overnemer vindt, staat de keten nog altijd voor een grote uitdaging, onderstreept de experte. “Departmentstores als Inno hadden vroeger als troef dat verschillende merken in één grote winkelruimte werden gecombineerd. Vandaag is een nog groter aanbod slechts één muisklik van ons verwijderd.”
Volgens Breugelmans is Inno zich ook bewust van dat probleem. “Er is een herpositionering gebeurd met een focus op kwaliteit en dienstverlening. Niet alleen de merken, ook het personeel staat centraal om de klantenbeleving te verbeteren. Dit winkelconcept kan ook erg goed worden gecombineerd met een webshop, waarbij de online en fysieke winkel elkaar versterken. Er zijn nog altijd dingen die Inno kan doen om de winkelbeleving nog meer te verbeteren. Een sterkte is de enorme oppervlakte van de winkels, want dat schept mogelijkheden. Ik denk aan workshops, communitybuilding en horeca.”
Breugelmans heeft nog een tip. “Als mensen fysiek gaan winkelen in een winkelstraat, wat niet noodzakelijk doelgericht gebeurt, hoort daar een koffie of een gebakje bij.”
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier