Duel SAP-Oracle wordt bitsiger
SAP en Oracle, de grote twee van de beheerssoftware, slaan elkaar met acquisities om de oren. De winnaar van de krachtmeting zal het digitale hart van de grote ondernemingen beheersen. Maar dat zal niet voldoende zijn.
Wie zal de hoofdprijs in de wacht slepen, dat is de grote vraag. Het Amerikaanse Oracle en het Duitse SAP gaan in de clinch met als doel de dominantie op de markt van de beheerssoftware. De voorbije tien dagen is een en ander in een stroomsversnelling geraakt. Het begon toen SAP Business Objects overnam, een Frans-Amerikaanse fabrikant van ‘business intelligence’programma’s. De Duitsers betalen 4,8 miljard euro om programma’s aan hun portefeuille te kunnen toevoegen die managers in staat stellen om de interne gegevens van de onderneming te analyseren en snel te weten te komen wat er soepel of vierkant draait.
Oracle heeft dan weer een bod van 4,7 miljard euro uitgebracht op BEA. Die onderneming houdt zich bezig met de ontwikkeling van middleware, waardevolle programma’s die de gebruikers niet zien, maar die de verschillende toepassingen aan elkaar koppelen. Oracle heeft sinds 2003 al bijna 18 miljard dollar (bijna 13 miljard euro) uitgegeven aan overnames.
Op dit ogenblik ligt het psychologische voordeel duidelijk bij Oracle, dat een grotere omzet draait dan SAP (in 2006 was dat bijna 12 miljard euro tegenover 9,4 miljard) en tijdens het voorbije kwartaal zijn verkoop met 25 % zag stijgen, wat twee tot drie keer meer was dan bij zijn Duitse concurrent.
Bewegend doelwit
De strijd is nog verre van beslecht, als het ooit zover komt. Het oorspronkelijke doel is immers in de loop van de tijd verschoven. Aanvankelijk was het de bedoeling om de centrale beheerstoepassingen van de grote ondernemingen in te palmen, de zogenaamde ERP-systemen ( Entreprise Resource Planning), waarvan de installatie meerdere miljoenen euro vertegenwoordigt. Die specifieke markt, die SAP ontwikkelde en nog altijd leidt, is op het gebied van onderhoudsinkomsten een ware melkkoe. Het bedrijf haalt echter niet meer de tweecijferige groei van de jaren negentig.
Er moest dus een nieuw jachtterrein gevonden worden – de gespecialiseerde toepassingen, bijvoorbeeld. Vandaar de overname van business objects. Maar de markt diende vooral met aangepaste producten uitgebreid te worden naar de kmo’s. Dat is andere koek. Op die markt is de concurrentie scherp en versnipperd over Microsoft, Sage, Exact en een heleboel lokale spelers. Om daar vooruitgang te boeken, zit er niets anders op dan overnemen en nog eens overnemen.
R.v.A.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier