‘Drupa is de spiegel van de grafische industrie’

De volgende Drupa, de wereldwijd belangrijkste vakbeurs voor de grafische industrie, vindt in 2016 plaats in Düsseldorf. Het wordt de eerste editie onder leiding van Sabine Geldermann. De Duitse werkt aan een nieuw elan voor de nu driejaarlijkse beurs. Ze verbreedt het aanbod en zet in op 3D-printen en andere innovatieve technologie.

De grafische sector blijft kampen met een structurele overcapaciteit. Experts verwachten dat de Europese drukkers zeker nog tot 2020 moeten leven met dalende volumes en herstructureringen. Volgens cijfers van de sectorfederatie Febelgra was de grafische sector in België in 2007 nog goed voor 1470 bedrijven met 15.754 werknemers. In 2014 telde de grafische industrie in ons land geen duizend bedrijven meer (938). De tewerkstelling is in die crisisperiode gekrompen met 29 procent tot 11.184 mensen. In 2014 noteerden de Belgische drukkerijen voor het eerst in zes jaar weer een bescheiden omzetgroei van 1,7 procent. De cijfers voor dit jaar kleuren alweer minder optimistisch, in het eerste kwartaal incasseerde de sector een terugval van 3,8 procent.

In die moeilijke context debuteert Sabine Geldermann. De Duitse taalkundige staat sinds 2013 aan het hoofd van Drupa, wereldwijd de belangrijkste vakbeurs voor de grafische industrie. De eerste editie onder haar leiding vindt plaats van 31 mei tot 10 juni 2016 in Düsseldorf. In 2000, een recordjaar, ontving de wereldbeurs voor de grafische sector 428.000 bezoekers. Sindsdien kalft het bezoekersaantal af: in 2012 was het gezakt naar 314.000. Het management van de beursorganisator Messe Düsseldorf greep in en stelde Sabine Geldermann aan als nieuwe directeur voor Drupa. Zij is sinds 1992 actief in de internationale vakbeurzenwereld en werkt aan een remake van de grafische vakbeurs. Op uitnodiging van het vakblad Grafisch Nieuws zakte Geldermann af naar België, waar ze het startschot gaf voor een wereldwijde tour in de aanloop naar Drupa.

U staat sinds 2013 aan het hoofd van Drupa en werkt aan de editie van 2016. Welke nieuwe accenten mogen we van u verwachten?

SABINE GELDERMANN. “Er komen heel wat nieuwe accenten omdat de grafische industrie in een transitie- en consolidatieperiode zit. Het internet en de digitalisering hebben sommige klassieke printtoepassingen weggeveegd. Drupa heeft altijd gestaan voor de grafische industrie, maar al in 2008 en 2012 hebben we nieuwe segmenten aangeboord die meer focussen op de industriële en functionele drukactiviteiten. We zetten ook in op de combinatie van print met mobiele toepassingen en digitale kanalen. We omarmen nieuwe technologieën en mikken meer op groeisectoren zoals verpakkingen. Het potentieel is daar enorm. Verpakkingen moeten niet alleen functioneel hun werk doen, ze worden ook meer en meer uitgespeeld als communicatiekanaal. We volgen de evoluties in onze industrie. Drupa is de spiegel van de grafische industrie, we zijn het belangrijkste platform voor print en crossmedia-oplossingen ter wereld.”

Wat bedoelt u met industriële en functionele druktoepassingen?

GELDERMANN. “Het gaat dan bijvoorbeeld om het printen van elektronica, het integreren van sensoren op verpakkingen. Verticale markten zoals de voedingsindustrie, de farma en de cosmetica zijn geïnteresseerd om sensortechnologie in hun verpakkingen te integreren. Op die manier krijgen de verpakkingen nieuwe functies. Dat is waar Print 4.0 om draait, de integratie van the internet of things in grafische producten. Het gaat om het verbinden van kanalen en zo nieuwe mogelijkheden toe te voegen aan een klassieke drager. Deze technologie wordt bijvoorbeeld ingezet om plagiaat en vervalsingen tegen te gaan. Consumenten kunnen het label scannen en zo krijgen ze een bevestiging van de authenticiteit van de verpakking.”

Ook 3D-printing wordt een belangrijk thema?

GELDERMANN. “Zeker, 3D-printing wordt al ingezet voor de productie van prototypes. Dat kan voor medische toepassingen, in de autosector, de luchtvaartindustrie, maar ook in de verpakkingswereld. Prototypes voor marketingcampagnes kunnen met deze technologie in series van één stuk worden gefabriceerd. 3D-printing kan volgens onze exposanten inspirerend werken en de creativiteit in de industrie een boost geven.”

De klassieke grafische markt zit in een structurele crisis, dus u moest de scope van de beurs verbreden.

GELDERMANN. “Dat is waarom we Drupa een nieuw elan geven. Onze slogan is ‘Touch the future’. De sector moet naar Düsseldorf komen om te ontdekken hoe de industrie zal evolueren de volgende jaren. Bedrijven vragen zich af welke toekomstige technologieën hun business kunnen verbeteren. In hun klassieke omgeving zijn ze misschien een deel van de koek kwijt, maar er zijn nieuwe opportuniteiten. Die zullen we tonen. Het draait op Drupa om het informeren en het entertainen van de klassieke bezoeker en het aantrekken van nieuwe profielen uit nieuwe markten.”

Het is altijd een moeilijke evenwichtsoefening tussen het behouden van een bestaand publiek en het aantrekken van een nieuw.

GELDERMANN. “Absoluut, maar met het verpakkingsthema registreren we heel wat interesse tot nu toe. De verpakkingswereld is een kans voor de grafische industrie om uit te breiden naar nieuwe actieterreinen.

“Veel mensen zien Drupa als een heavymetalshow met gigantische drukpersen en veel machines. Dat is ook belangrijk, maar we willen ook nieuwe bezoekers aantrekken zoals marketeers, communicatiemensen en reclamebureaus. Zij willen de producten zien aan het einde van het proces, ze houden zich minder bezig met de machines. Daarom kan je op de beurs ook de oplossing zien en niet alleen de techniek.”

Hoe reageren de nieuwe exposanten die u zou willen aantrekken op uw aanpak?

GELDERMANN. “We zien dat onze nieuwe aanpak goed onthaald wordt. Ook in India en China, belangrijke markten voor onze exposanten. We zijn nog niet gestart met de registratie van de bezoekers, maar de boekingsstatus van de beurs geeft al een prima indicatie. We zullen negentien hallen vullen en acht maanden voor de beurs zijn we bijna volzet. We benaderen 150.000 vierkante meter netto-tentoonstellingsoppervlakte. Alle belangrijke spelers zullen er zijn. Uit de feedback van onze klanten leren we dat Drupa een must is.”

Kan een vakbeurs als Drupa nog groeien?

GELDERMANN. “Waarschijnlijk niet, we zullen wel volledig uitverkocht zijn. Met 150.000 m² zitten we iets lager dan de vorige editie, maar met alle veranderingen in de industrie zou de situatie veel slechter kunnen zijn.”

Hoeveel bezoekers verwacht u in 2016?

GELDERMANN. “Dat is een moeilijke vraag. Je moet naar de markt kijken. In Europa is het aantal drukkers sterk afgenomen. In Duitsland zijn er nog zo’n 9000 actief. We mikken op ongeveer 300.000 bezoekers. We proberen vooral nieuwe profielen naar Drupa te krijgen om de neergang van de klassieke bezoekers te compenseren.”

Wanneer laat de sector de crisis achter zich?

GELDERMANN. “Dat is moeilijk te zeggen, er beweegt nog heel wat in de markt. De slechtste jaren waren 2008, 2009 en 2010. Volgens de sectorfederaties in Duitsland is er sprake van een stabilisatie, maar ze zien nog geen groei. Maar stabiliteit is al een goed teken.

“Drupa is een internationale beurs, 60 procent van onze bezoekers komt van buiten Duitsland. We trekken internationale bezoekers aan uit 138 landen. België is altijd een belangrijk land geweest voor Drupa, zowel op het vlak van exposanten met grote spelers zoals Agfa en Xeikon als op het vlak van bezoekers. Het waren er 13.500 in 2012.”

Is een vakbeurs nog altijd een belangrijk platform voor de grafische industrie in deze digitale tijden?

GELDERMANN. “Internet kan veel, maar mensen zoeken persoonlijk contact en willen geïnspireerd worden door nieuwe machines en productieprocessen die ze zien werken. Zeker in een heel technische sector. Op een compacte oppervlakte zo veel aanbieders ontmoeten blijft een troef. Bezoekers krijgen een overzicht van de innovaties en de technologie in hun vakgebied. Dat is de kracht van elke vakbeurs.”

Kurt De Cat

“Bedrijven zijn in hun klassieke omgeving misschien een deel van de koek kwijt, maar er zijn nieuwe opportuniteiten. Die zullen we tonen”

De verpakkingsindustrie is een kans voor de grafische industrie om zich uit te breiden naar nieuwe actieterreinen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content