DRUK OP HET GLAS
Een arbeidsintensieve productie zet niet noodzakelijk een rem op de export. De bedrukker van glazen, Sadeco High Tech, scoort ook in Europese lagelonenlanden dankzij kwaliteit en snelheid.
In het productieatelier van nv Sadeco High Tech nemen de werknemers de glazen één voor één uit de kartonnen dozen. Met duizenden verdwijnen flessen op de automatische band. Toch liggen er nauwelijks glasscherven op de vloer. “Het breekpercentage bedraagt amper twee procent,” berekent zaakvoerder Gilbert Nijs. “Onze productiemethode is nog zeer arbeidsintensief. En toch kunnen wij mee met de prijzen in de hele wereld. Er zijn zelfs Spaanse glasfabrikanten die glas naar ons uitvoeren, om het dan in Spanje weer te gebruiken. Onze kwaliteit, snelheid van levering, en de prijs, geven de doorslag.”
Sadeco High Tech staat voor satineren – het maken van glas – en decoreren. Het bedrijf specialiseert zich in het bedrukken van glazen, flessen, asbakken, bokalen. Sinds de oprichting in 1980 vergaarde Sadeco High Tech de nodige knowhow. In de toonzaal pronken liefst 8000 bedrukte glazen.
Met zijn vijftig werknemers en 350 miljoen frank omzet in 1997 is het bedrijf uit Herentals één van de grootste marktspelers in België. De bedrukking van drinkglazen vormt met 80 procent het gros van de omzet. Tot de klanten behoren onder meer Heineken, Coca-Cola, Duvel, Martini, Westmalle. De productiecapaciteit bedraagt een kwart miljoen stuks per dag.
“We zijn een flexibele kmo: we kunnen zowel orders van enkele miljoenen aan, als 300 stuks,” verklaart Gilbert Nijs. “We kunnen de bedrukking eventueel ontwikkelen in eigen huis, in samenspraak met de klant. Vooral voor kleinere zaken, in de horeca, en afvullers van jenever, is dat een belangrijke troef.” In het startjaar 1980 bedrukte Sadeco High Tech nauwelijks 1 miljoen glazen exemplaren. In 1983 waren het er al 3 miljoen, in 1997 klom het aantal naar 30 miljoen. Daarvan verdwijnt de helft naar het buitenland: de buurlanden, Zweden en Spanje. Bestellingen worden steeds dringender, vandaag moet driekwart binnen de week worden geleverd. “De promotionele gadgets van acties worden op het laatste moment gekozen. Met een gratis glas bij een bak bier is een consument steeds tevreden.” Ook het voorraadbeheer voor de klant verschuift meer en meer naar Sadeco High Tech. Op basis van een jaarlijks contract worden op geregelde tijdstippen de glazen bedrukkingen geleverd bij de klant. Het voortdurend inspelen op de eisen van de klant vergt weliswaar zware investeringen. De voorbije tien jaar pompte Gilbert Nijs, voor de volle 100% eigenaar van Sadeco High Tech, 400 miljoen frank in nieuwe apparatuur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier