Droomcruise
Toyota’s LandCruiser 100: een reus op het terrein, een limousine op de baan.
De Toyota LandCruiser heeft een rijke geschiedenis: al in 1951 werd het eerste BJ-model geïntroduceerd, een 4×4 die zowel voor burger- als militair gebruik was bedoeld. Kort na de lancering haalde Toyota de krantenkoppen door met een BJ de Fuji-berg te beklimmen tot aan het zesde station. Verder dan ooit iemand was geraakt…
Zevenenveertig jaar later – en heel wat modellen verder – is de LandCruiser 100 uit, een stoer ogende 4×4 die op de baan in niets moet onderdoen voor een exclusieve limousine. Maar ook op het terrein kan deze wagen nog steeds de vergelijking doorstaan met zijn concurrenten. Zelfs de Range Rover krijgt het hard te verduren wanneer hij met de nieuwkomer van Toyota wordt vergeleken. De LandCruiser 100 heeft immers een permanente vierwielaandrijving met een tussendifferentieel met hoge en lage overbrengingsverhoudingen, speciaal ontworpen voor ruig terreinwerk. De wagen (leeggewicht: 2395 kg) wordt gebouwd op een oerstevig ladderchassis, is uitgerust met een onafhankelijke voorwielophanging en een starre achteras. In optie is een actief ophangingssysteem verkrijgbaar, dat automatisch de rijhoogte en de dempingskrachten regelt. Gevolg: een betere stuurstabiliteit, een hoger rijcomfort en een zuiver rijgedrag in de bochten.
Het mooie uiterlijk van de LandCruiser is een duidelijke voortzetting van de vorige modellen. Toch zijn de vormen ronder en sierlijker geworden. De nieuwkomer is ook 70 mm langer (4,89 m) en 10 mm breder (1,94 m) geworden. Het interieur, dat luxe en exclusiviteit uitstraalt, werd zodanig ontworpen dat het beantwoordt aan de verwachtingen van die klanten voor wie een sportief vrijetijdsvoertuig een alternatief vormt voor een luxueuze gezinswagen. Vijf inzittenden kunnen op een zeer comfortabele manier plaatsnemen. In optie zijn twee extra zetels verkrijgbaar voor de derde stoelenrij, zodat er met zeven personen kan worden gereisd. Zelfs dan is er nog voldoende vrije laadruimte voor het reisgoed.
Wie niet op een litertje brandstof meer of min moet kijken, zal ongetwijfeld betoverd worden door de V8 benzinemotor, die uitsluitend leverbaar is met een automatische versnellingsbak. Deze 4.7 liter 32-klepper ontwikkelt een maximum vermogen van 235 Din pk en beschikt over een indrukwekkende trekkracht van 434 Nm. Wij verkiezen evenwel de zuiniger turbodieselmotor, verkrijgbaar met een manuele vijfversnellingsbak of een automaat: hij is fluisterstil, rijdt zeer soepel en beschikt over meer dan voldoende vermogen om indukwekkende prestaties neer te zetten.
PATRICK OP DE BEECK
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier