Drinken met een slabbetje om
Al twintig jaar zorgt een Buggenhouts bier voor jolijt in cafés. In sommige staminees moet je bij de bestelling zelfs een schoen als borg geven – de glazen zijn nogal gewild onder verzamelaars. En dan komt hét moment: voorzichtig het glas heffen, hoofd achteruit en kwák! Daar zit je dan met je hemd vol bier en een gat in je sok.
” Kwak en Tripel Karmeliet worden nog altijd volgens eeuwenoude recepten gebrouwen. Het zijn dan ook specialiteitbieren met een heel eigen karakter,” benadrukt Antoine Bosteels van de gelijknamige brouwerij. Samen met zijn vader bestiert hij de brouwerij. De Bosteelsen zitten in Buggenhout verankerd. Brouwerij Bosteels is er al sinds gevestigd en nog altijd zwaait de familie er de scepter.
De biermarkt mag dan al zo goed als verzadigd zijn, de bierdrinker is dat duidelijk niet: de Bosteelsbieren doen het heel behoorlijk. Met achttien werknemers werd er vorig jaar een omzet van 145 miljoen frank gerealiseerd. Bovendien werd er de voorbije vijf jaar ongeveer 30% meer gebrouwen, goed voor een totaal van 7,5 miljoen pintjes per jaar.
Het succes valt volgens Bosteels grotendeels aan de export toe te schrijven. 70% van het Kwakbier gaat immers de grenzen over, hoofdzakelijk naar Frankrijk, Nederland en Engeland. 10% gaat naar Amerika, Canada en Japan.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat Kwak 70% van de omzet voor zijn rekening neemt. Tripel Karmeliet vertegenwoordigt amper 20%, maar de brouwer verwacht dat die bleke het succes van Kwak minstens gaat volgen. De overige 10% vloeit voort uit de verkoop van Prosit, een pils voor de lokale markt.
Tripel Karmeliet zag het levenslicht in 1995, vijftien jaar na de lancering van Kwak. “Het is heel gevaarlijk om op één paard te wedden, dus gingen we op zoek naar een nieuw bier. We wilden weer een specialiteitsbier. Het moest een eigen identiteit hebben, maar mocht natuurlijk niet met Kwak concurreren. Aan de lancering gingen daarom ook enkele jaren studie vooraf. En blijkbaar valt het bier in de smaak, want we sleepten niet alleen enkele prijzen in de wacht, we slaagden er ook in om de verkoop te laten stijgen op een stagnerende markt,” aldus Bosteels.
Een ondersteunende promotiecampagne kan daarbij helpen. Bosteels wil zijn bieren dan ook de nodige naamsbekendheid bezorgen, vooral via affiches, pancartes en eigen glazen. Vooral die laatste kosten een behoorlijke duit: 10 à 15 miljoen frank. De inruilwaarde van tweedehandsschoenen kan er niet tegenop.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier