DOUWE EGBERTS EN NESTLé OP DE KNIEEN

LEVERANCIER BELGISCH PARLEMENT.

Fair Trade België, tien medewerkers en een miljoen frank winst op 35,8 miljoen frank omzet, opereert vanop het industrieterrein van Bierbeek.

De Belgische Wereldwinkels komen in Bierbeek wel shoppen maar toch richt Fair Trade zich in België vooral op het grootverbruik. Eigen Fair Trade Shops, zoals in Nederland, zijn en komen er niet. “Dat zou bij de kollega’s van Wereldwinkel niet goed vallen, ” meent Fair Trade-direkteur Stefan Durwael.

Fair Trade levert in ons land vooral aan gemeentebesturen. En aan het Belgische parlement Max Havelaar-koffie.

“Koffie, in ons gamma sinds 1973, is een oersterk produkt, vooral omwille van de herhalingsaankopen, ” zegt Durwael. “De kreatie van het Max Havelaar Keurmerk verloopt in België moeizaam. In Nederland echter doen alle koffiebranders mee ; zelfs Douwe Egberts, goed voor 80 % van de Nederlandse koffiemarkt. Echt leuk vond die het niet de Max Havelaar-idee garandeert immers, tegen alle marktmekanismen in, een bepaalde afnameprijs voor de producenten maar ze voelden onze druk ; vooral in de niche van het grootverbruik. Onze Britse kollega’s hebben Nestlé nu ook op de teemarkt tot een zelfde maneuver verplicht. “

Koffie betekent voor Fair Trade 55 % van de omzet, ook al heeft de onderneming maar 2,3 % van de Nederlandse koffiemarkt. Zegt Durwael : “En dat terwijl amper vijf procent van de Nederlanders bij ons koffie koopt. We moeten dus naar de konsument toe ; want zij komen niet en masse naar ons. “

Sinds begin dit jaar hebben alle warenhuizen van de ook in België aanwezige Super-keten een Fair Trade Hoekje. Demonstratrices proberen er de konsument over de streep te trekken. Niet met informatie, wel met produkten : twee pakjes koffie kopen, één cd gratis.

Ook de postorderverkoop wordt dit jaar aangepakt. In september verscheen de Doen-catalogus, een op 2,2 miljoen eksemplaren verschijnend magazine, een initiatief van de Stichting Doen en opgezet door de Nationale Postcode Loterij. Het woord doen staat voor : Duurzame Ontwikkeling En Natuurbescherming, in Nederland en in arme landen. De catalogus bestaat voor 60 % uit Fair Trade-produkten ; de overige 40 % komt van Body Shop. Maar dat dat zo is, krijgt de lezer nergens te zien ; tenzij dan in een summiere mededeling op pagina 13. Reageert Durwael : “We willen meer konsumenten. Dus moeten we zorgen dat we ze bereiken. Vandaag komt eerst het produkt ; dan de informatie. “

Maar die informatie is er wel. Bij elke aankoop bij Fair Trade hoort de Handelswijzer en wie wil, kan zich abonneren op de Handelskrant. Zegt Durwael : “Die titels zijn duidelijk, neen. Ons gaat het niet om medelijden maar om handel, business. Daar gaat het de mensen uit de Derde Wereld tenslotte ook om. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content