DORST NAAR ONDERNEMEN

Wie persoonlijk wil ervaren hoe het water smaakt waarmee de Amerikaanse president elke dag zijn dorst lest, moet in Antwerpen zijn.

Recent onderzoek, verricht aan de universiteit van Harvard, toont aan dat de mens gemiddeld een derde meer zou moeten drinken dan het dorstgevoel aangeeft. Water, houder van noodzakelijke zouten en mineralen, is het meest aangewezen vocht om dit tekort weg te werken.

SuzyDe Vos en haar broer Peter commercialiseerden de natuurlijke behoefte aan water en openden op 16 december 1995 in Antwerpen de Waterwinkel. Op de plaats waar jarenlang groenten en fruit op de rekken stonden, prijken nu 150 verschillende soorten water in veelkeurige flessen. Daaronder bekende namen als Bru, Vittel, Evian en Perrier. Maar ook mineraalwaters uit Spanje ( Quess), Zweden ( Ramlösa) en Duitsland ( Bad Wildunger, Heppinger) beloven volgens het etiket een bevordering van de stofwisseling of reiniging van de nieren. “Steeds meer waters overspoelen de Europese markt. Deze met een isotoon karakter appelleren aan het gezondheidsideaal. Vruchtenwaters met natuurlijke extracten moeten afwisseling brengen,” aldus Suzy De Vos. Zij gaat er prat op dat geen enkele variant die in haar winkel wordt aangeboden stil of koolzuurhoudend suiker bevat.

Het kleine pand is voor veel particulieren inmiddels een vaste Antwerpse halte geworden. De meesten zijn op zoek naar een origineel geschenk. Ook de horecasector wint als afnemer aan belang. “Vooral de flessen Amé, een Brits water dat een alternatief moet zijn voor wijn, liggen goed in de markt. De oosterse kruidenmengeling die aan de basis ligt van de drie variaties vormt samen met vlierbes (rood), passievrucht (rosé) of abrikoos (wit) de specifieke smaak. Aan de duurste fles hangt een prijskaartje van 149 frank.

“Groenten en fruit verkopen, betekent opboksen tegen een massa concurrenten. Nu baten we de enige waterwinkel in België uit. Onze collega’s bevinden zich in Amsterdam, Utrecht en Sydney. Belgische leveranciers voeren wel water in, maar de af te nemen hoeveelheden zijn vaak te groot. Geregeld rijden we dus zelf de grens over om onze voorraad in te slaan.”

Het pand waarin de Waterwinkel werd ondergebracht, werd ook al daarvoor door de jonge ondernemers gehuurd. Er diende alleen extra geld voorhanden te zijn voor de oprichting van de bvba (750.000 frank) en wat kleinere kosten. Peter De Vos verwacht dat de vermoedelijk nog bescheiden omzet van het eerste jaar snel omhoog zal schieten. “Om het marktaandeel te vergroten en dichter bij de klant te opereren, zijn we nu op zoek naar twintig franchisenemers die waterwinkels in andere grote steden willen uitbaten. Dan kan iedereen in de buurt terecht voor een flesje Quibel, en persoonlijk ondervinden hoe het water smaakt waarmee de Amerikaanse president Clinton elke dag zijn dorst lest.”

PETER EN SUZY DE VOS (DE WATERWINKEL) Zelfs in de meest alledaagse producten is afwisseling belangrijk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content