Het eerste kwartaal is traditioneel het zwakste voor Doro, de Zweedse marktleider in mobiele telefonie en dienstverlening voor senioren. Op het eerste gezicht vielen de cijfers echter goed mee. De omzet steeg met 22,3 %, van 337,7 miljoen Zweedse kroon (SEK) tot 413 miljoen SEK. De afdeling Doro Consumer (mobiele telefonie) zag de omzet met 20 % stijgen, tot 373 miljoen SEK, terwijl de omzet in de afdeling Doro Care (diensten en oplossingen met behulp van mobiele technologie voor het opvolgen van de gezondheid van senioren van op afstand) met 50 % toenam, tot 40 miljoen SEK. De overname van Caretech werd evenwel in februari 2015 afgerond (onvolledig kwartaal), waardoor onderliggend Doro Care veeleer een nulgroei liet zien, veroorzaakt door een klacht van een concurrent in thuismarkt Zweden. Het management rekent erop dat dit dispuut de eerstkomende maanden wordt opgelost, maar het remt de expansie van Doro Care op korte termijn.

In februari versterkte Doro Care gevoelig haar positie in Noorwegen dankzij de overname van Trygghetssentralen, het grootste privébedrijf in Noorwegen dat actief is in telecare voor senioren. Doro Care lanceerde onlangs Doro Care Connect and Care, een applicatie die een volledige telecaredienst aanbiedt aan senioren. Dit en volgend jaar volgen nog bijkomende investeringen in nieuwe diensten om de omzet per abonnee verder op te krikken. De omzetevolutie in het eerste kwartaal liet grote verschillen zien tussen de verschillende regio’s. De succesvolle lancering in Noord-Amerika van de Doro Liberto 825, de Amerikaanse versie van de Europese Doro Liberto 824, de eerste smarphone van Doro met 4G-technologie, zorgde er voor een vervijfvoudiging van de omzet, van 8,3 miljoen SEK naar 53,9 miljoen SEK. In DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Oost-Europa) steeg de omzet met 19,1 %, tot 88,4 miljoen SEK, en in het Verenigd Koninkrijk met 14,9 %, tot 62,5 miljoen SEK. In de overige regio’s – de thuismarkt Scandinavië en de overige Europese landen – viel de omzet echter terug, met respectievelijk 4,3 %, tot 90,9 miljoen SEK, en met 2,1 %, tot 109 miljoen SEK. De geschetste problemen bij Doro Care en een lastige vergelijkingsperiode waarin de verkoop piekte omwille van aangekondigde prijsverhogingen in april 2015, liggen daaraan ten grondslag.

De bedrijfswinst (ebit) bedroeg 9,3 miljoen SEK, tegenover een negatieve ebit vorig jaar van 22,5 miljoen SEK veroorzaakt door een negatief hedgingverlies van 27,1 miljoen SEK. Het nettoverlies vorig jaar van 21,7 miljoen SEK werd omgebogen in een nettowinst van 5,8 miljoen SEK, of 0,25 SEK per aandeel. Doro waarschuwde dat het tweede kwartaal minder goed kan zijn dan vorig jaar (425,8 miljoen SEK omzet), maar bevestigde voor het volledige jaar te mikken op een hogere omzet en nettowinst. Doro keerde opnieuw geen dividend uit om voldoende financiering te vrijwaren voor verdere groei.

Conclusie

De markt reageerde ontgoocheld op het kwartaalrapport en de voorzichtige prognose van Doro. We denken dat de problemen bij Doro Care tijdelijk zijn. De positieve vooruitzichten zijn voldoende weerspiegeld, tegen 14,8 keer de verwachte winst 2016 en met een ondernemingswaarde van 8,4 keer de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) 2016.

Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content