DOMO
Huis aan huis
Het Grobbendonkse bedrijf Linea 2000, dat sinds drie jaar de Domo-broodmachines op de markt zet, liet vorige maand in 3,4 miljoen Belgische brievenbussen een Domo-magazine bezorgen. Nou ja, magazine : dat is eigenlijk een groot woord voor een dubbelgevouwen A3-vel, waarin behalve Domo ook de Nestlé-producten Mannequin en Nescafé, bloem van Anco en gist van Oetker voorkomen.
Domo is een eigen merk van Linea 2000 dat in het Verre Oosten geproduceerd wordt. Vroeger bestonden er ook al broodmachines, maar die waren te duur en onhandig in het gebruik. Met Domo ging men goedkoper : de prijzen variëren van net geen 5000 tot een goede 8000 frank.
Wie is er in de markt om zo’n broodmachine te kopen ? Het duurt toch een paar uur voor het brood gebakken is, en een bakker is toch veelal om de hoek te vinden. “We zien de doelgroep heel breed,” zegt Pascal Janssens, verantwoordelijk voor de marketing bij Linea 2000. “We gaan ervan uit dat elk gezin zelf brood kan bakken. Het gaat vooral om mensen van 25 tot 55 jaar, hoewel we via onze info-lijn merken dat ook heel wat oudere mensen zo’n machine hebben.”
Over de omvang van de markt valt nog weinig te zeggen, omdat het een relatief nieuw product betreft. Totnogtoe heeft Linea 2000 ongeveer 250.000 machines aan de man gebracht, goed voor een marktaandeel tussen 60 en 70 %. Samen met de andere merken (die in aantal toenemen) zouden er dus in totaal zowat 380.000 broodmachines in gebruik zijn.
België telt ruim 3,8 miljoen gezinnen, waarvan dus 10 % een broodmachine heeft ; men verwacht een potentieel van 50 %. “Er is bijgevolg nog werk aan de winkel,” zegt Janssens. Hij spiegelt zich aan de ontwikkeling in de Verenigde Staten, waar zelf bakken erg populair is en de markt jaar na jaar blijft groeien (in 1995 werden er 3,4 miljoen broodmachines verkocht, in 1996 waren er dat 3,5 miljoen). België loopt een paar jaar achter ; men verwacht dan ook dat de grote groei hier nog moet komen.
“Zelf brood bakken past in de trend van gezondheid, van de terugkeer naar huiselijke toestanden. De trend en de reclame voor de machines zorgen voor de groeiende populariteit,” aldus Janssens. De mensen vinden het leuk zelf te bakken ; bovendien speelt er een niet gering prijsvoordeel mee.
In het verleden zette men ook een info-nummer in de reclame-uitingen, maar op het Domo-magazine van september is dat niet meer te vinden. Dat nummer was in de eerste jaren bedoeld om potentiële kopers te vertellen waar ze een Domo-verdeler konden vinden, omdat de bekendheid nog niet zo groot was. Nu zijn de machines te koop in het hele elektro-circuit.
Van bij de start had men al contacten met fabrikanten van bloem en gist, om ze te betrekken bij de promotie. Momenteel gebeurt dat met Anco en Oetker. Pascal Janssens : “Het idee groeide om ook iets te doen met aanverwante producten die een zelfgebakken boterham nog lekkerder kunnen maken, zoals plattekaas en koffie. Zo zijn we terecht gekomen bij de Nestlé-merken Mannequin en Nescafé.”
Er hoefde volgens hem niet lang onderhandeld te worden te meer omdat men van plan is op regelmatige basis een magazine te maken met dezelfde partners. De uitgave die vorige maand in de bussen viel, was de tweede. Op basis van de reacties zal men nu beslissen om eventueel twee keer per jaar zo’n folder te maken.
Een tweede reden om met partners te werken is de hoge kostprijs. Alleen de verspreiding en de gemeentebelasting op ongeadresseerd drukwerk zijn al goed voor een uitgave van drie miljoen frank. Door samenwerking kunnen de kosten verdeeld worden.
En wat vinden de bakkers eigenlijk van de Domo-broodmachines ? Kan Linea 2000 letterlijk van broodroof beschuldigd worden ? “De reacties waren zeer verdeeld,” zegt Janssens. “We krijgen wel eens kritiek van bakkers, maar meestal wuiven ze dat ‘thuisbakken’ weg als een voorbijgaand verschijnsel. Ik denk echter dat ze zich vergissen : we zijn nu drie jaar bezig en de verkoop is elk jaar verdubbeld. En als we naar de VS kijken, dan hebben wij nog heel wat te goed.”
DOMO-MAGAZINE Promotie van broodmachines, met medewerking van fabrikanten van aanverwante producten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier