Domeinnaam is mentale klik om te ondernemen

Veel ondernemers in de dop wachten te lang met het registreren van een domeinnaam. DNS België wil daar verandering in brengen en in één adem meer mensen aanzetten tot ondernemen. “Een domeinnaam brengt vaak de bal aan het rollen.”

Eind augustus houdt DNS België het startersplatform claimjeidee.be boven de doopvont. DNS is in ons land verantwoordelijk voor het registreren van de domeinnamen met de extensies .be, .vlaanderen en .brussels. De vzw ontstond in 1999 op initiatief van de sectorfederaties ISPA, Agoria en Beltug. DNS zette al informatiecampagnes op, bijvoorbeeld om te informeren over nieuwe extensies, maar ditmaal wil het een stap verder gaan. “We stelden vast dat voor veel ondernemers in de dop het kiezen van een naam en het registreren van de domeinnaam een mentale klik is”, zegt general manager Philip Du Bois. “Een domeinnaam vastleggen, blijkt vaak het duwtje dat nodig is om een idee of een hobby uit te werken tot een succesvolle onderneming.”

De getuigenis van Carol Struyf bevestigt het belang van de domeinnaam. Als wielertoerist kreeg Struyf enkele jaren terug haar ondernemersidee bij het beklimmen van de Kanarieberg in Ronse. Zwoegend op de kuitenbijter besefte ze dat ze enkel op webshops in de Verenigde Staten of Australië wielerkledij voor vrouwen aantrof die ze echt mooi vond. “Ik kwam boven op de Kanarieberg en wist wat ik zou doen”, zegt Carol Struyf. “Mijn hoofdberoep in finance gaf ik niet op, maar ik volgde avondschool, leerde kledij te ontwerpen, zocht leveranciers en ben na iets meer dan een jaar succesvoller dan ik had durven te dromen.”

Ook de naam voor haar webshop had Struyf meteen na het idee te pakken: Canary Hill, de beter bekkende vertaling van de helling waarop ze het idee kreeg. De naam was cruciaal voor de onderneemster in spe. “Had hij al bestaan, dan weet ik niet goed wat ik gedaan zou hebben”, klinkt het. “Die berg staat voor heel wat elementen die ik met mijn merk wil associëren: grenzen verleggen, je amuseren, de berg niet uit de weg gaan, adrenaline voelen. Met een andere naam had ik dit project niet op de rails gezet.”

Struyf had geluk. Enkel een Amerikaanse verkoper van appartementen had dezelfde naam gekozen, maar dat vormde geen bezwaar. Meteen deponeerde ze de merknaam en vroeg in de opstartfase registreerde ze de .be-domeinnaam. “Het is een Belgische shop en dat wilde ik accentueren. Dat .com niet meer beschikbaar was, vond ik minder erg.”

Emotionele waarde

Met claimjeidee.be wil DNS de Belgische starters aanmoedigen hun plannen concreter te maken en alvast een domeinnaam te claimen. “Een domeinnaam heeft met nauwelijks 4 euro geen grote aankoopwaarde, maar vaak wel een sterke emotionele waarde”, zegt Du Bois. Die emotionele waarde kan volgens DNS in twee richtingen werken. De emotionaliteit kan op het moment van de registratie de perfecte motivatie zijn om te ondernemen, maar het kan ook voor ontgoocheling zorgen. Nog te vaak blijkt pas na de eerste stappen of investeringen dat een domeinnaam niet meer beschikbaar is.

“We zien dat het een mentale tik is voor een starter als zijn naam niet meer beschikbaar is. Dat risico is zeer reëel. Net omdat het zo goedkoop is, zijn heel veel domeinnamen geregistreerd”, weet Philip Du Bois. “Los van die mentale tik is het gewoon ook de meest logische aanpak. Daarna kan je investeren en bijvoorbeeld patenten aanvragen of praten met een reclamebureau. Op dat moment komen de naam en het idee in de publieke sfeer en is het goed om al over een geregistreerd domein te beschikken.”

Hoewel het als een zeer logisch proces klinkt, benadrukt DNS dat de domeinnaam nog te weinig een prioriteit is. “Het gebeurt niet alleen bij starters in de foute volgorde. Enkele jaren geleden bleek bij een grote naamsverandering de domeinnaam niet geverifieerd te zijn. Het bedrijf had de kracht om de naam terug te kopen, maar voor een jong bedrijf ligt dat vaak veel moeilijker.”

Claimjeidee.be krijgt de steun van KBC, Unizo, Voka en Xerius. Zij stellen hun kanalen ter beschikking om breed te sensibiliseren. Al wil DNS zich zeker niet op cijfers vastpinnen. “Dit is geen actie met een puur commercieel doel, we mikken dus niet op een bepaald aantal registraties. We willen vooral het ondernemerschap vooruithelpen en focussen net daarom niet enkel op de registratie”, zegt Philip Du Bois. Op claimjeidee.be kunnen ondernemers verifiëren of een naam beschikbaar is en die via een vijftigtal betrokken providers registreren. Normaal gezien maakt het kiezen van een domeinnaam bij die partijen deel uit van een complexer keuzeproces, maar voor dit platform verklaarden de providers zich bereid de registratie eenvoudiger te maken. DNS koppelt daaraan content over het keuzeproces van een domeinnaam. Het brengt cases van bedrijven die de domeinnaam vroeg in het strategische proces integreerden, maar ook adviesartikels. “Dit is geen korte actie. DNS zal hier in verschillende golven op inzetten en we zijn nu in elk geval voor enkele maanden vertrokken.”

Wouter Temmerman, fotografie Thomas De Boever

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content