Doelstelling: waarde creëren!

Terwijl het geflirt tussen Cadbury en Kraft met een sisser dreigt af te lopen, heeft Nestlé zich in een tijdspanne van amper 48 uur gemanifesteerd als de nieuwe slokop in de voedingssector.

Vorige week was Nestlé niet uit de economische actualiteit weg te branden. Eerst kondigde de Zwitserse groep aan dat ze haar belang van 52 % in Alcon, wereldleider op het gebied van oogverzorgingsproducten, voor de niet-onaardige som van 28,1 miljard USD verkoopt aan landgenoot Novartis. Om op de loyaliteit van zijn aandeelhouders te kunnen blijven rekenen, gaf Nestlé meteen te kennen dat het de terugkoop van eigen aandelen met 10 miljard CHF (9,7 miljard USD) verhoogt. De volgende dag kondigde de Zwitserse groep aan dat ze een deel van haar liquiditeiten zal gebruiken voor de overname van de diepvriespizza-activiteiten van Kraft in Noord-Amerika voor een bedrag van 3,7 miljard USD. Nestlé is vanaf nu ook in dit segment wereldleider. De groep heeft bovendien aangegeven dat ze niet van plan is om een bod uit te brengen op Cadbury (zie het kaderstuk ‘Consolidatie’).

Groei

Paul Bulcke, chief executive officer van Nestlé, heeft echter aangegeven dat de grootste voedingsgroep ter wereld dit jaar nog andere overnames zou kunnen realiseren als er zich kansen aanbieden, ook al heeft de Zwitserse groep haar overnamebudget voor 2010 (2 à 3 miljard CHF) al overschreden. Paul Bulcke heeft echter geweigerd om iets te zeggen over een eventuele grote overname. Een weigering die we kunnen interpreteren als ‘het is niet uitgesloten’.

Nestlé zet echter niet alleen in op externe groei. Paul Bulcke heeft er nogmaals op gewezen dat het bedrijf streeft naar een jaarlijkse organische groei van 5 à 6 %. Door de economische crisis in 2009 heeft Nestlé die doelstelling vorig jaar uiteraard niet gehaald: de organische groei zal volgens de prognoses van analisten zo’n 3,9 % bedragen en die prognoses zijn redelijk betrouwbaar, aangezien de cijfers van de eerste negen maanden al gekend zijn. Voor dit jaar bedraagt de consensus 4,2 % voor wat betreft de organische groei. Paul Bulcke heeft echter niet uitgesloten dat Nestlé in 2010 zijn langetermijndoelstelling zal behalen.

Om daarin te slagen, wil Nestlé zijn aanwezigheid verhogen in de opkomende landen, waar de groep een derde van zijn omzet exclusief farma heeft gerealiseerd in de eerste negen maanden van 2009, evenals een organische groei van 7,5 %. Vorige week nog heeft Nestlé in Chili een onderzoekslaboratorium voor graan geopend.

Nestlé kan tevens rekenen op een groot assortiment merken, waarvan er een aantal een bijzonder sterke groei kennen, zoals Nespresso (met een groei van 28 % tussen januari en september 2009), dat grotere marges genereert. Bij de belangrijkste merken van de groep horen onder andere ook Maggi, Nescafé en Nesquik (zie tabel). Wereldwijd vertegenwoordigen de sterke merken van Nestlé (producten die een omzet van meer dan een miljard CHF per jaar genereren) 75 % van de omzet van de groep exclusief farma. In termen van positionering zet de groep vooral in op merken die een bepaald kwaliteitsniveau uitstralen, wat hogere marges mogelijk maakt. Nestlé heeft bovendien acht platforms (Omega3:6, Bifidus, Prebio3, enzovoort) ontwikkeld waarmee het zich positioneert op de lucratieve markt van de ‘alicamenten’. De omzet van die acht platforms lag volgens de schattingen van Nestlé in 2009 hoger dan 4 miljard CHF.

Kostenbesparingen

De focus van de verkoop op een beperkt aantal merken, versterkt door de toevoeging van ‘Nestlé’ in het logo van veel merken, stelt de groep in staat om kostenbesparingen te realiseren op het gebied van marketing. Die besparingen zijn cruciaal voor de winstgroei van Nestlé, dat streeft naar een snellere groei van zijn operationele resultaat dan van zijn omzet (dit is de tweede langetermijndoelstelling van de groep). In de afgelopen tien jaar heeft Nestlé niet minder dan 12 miljard CHF besparingen gerealiseerd, met name dankzij de rationalisering van zijn productie-uitrusting. Tussen 2004 en 2008 heeft de groep het aantal fabrieken teruggebracht van 500 naar 456 en is de gemiddelde productie per fabriek gestegen van 67,4 naar 90,1 miljoen ton per jaar. Tegelijkertijd is de operationele marge gestegen van 12,7 naar 14,3 %. Dat is niet slecht als we weten dat 1 % ruim 1 miljard CHF operationele winst vertegenwoordigt.

Wij zijn van mening dat Nestlé op het goede spoor zit en dat het zijn marges verder zal kunnen blijven verbeteren, ook al kan een tijdelijke achteruitgang niet worden uitgesloten in het geval dat de groep meer overnames zou doen of als ze zou overgaan tot een echt grote overname.

Gekoppeld aan de structurele groei van de omzet en het grote aandelenin tabel koopprogramma (zie ‘Dividenden en inkoop van aandelen’), dat nog zal versnellen met de 10 miljard CHF uit de verkoop van Alcon die voor dit programma uitgetrokken wordt, zal de margeverbetering Nestlé ertoe in staat stellen in de loop van de komende jaren een gevoelige stijging van de winst per aandeel op te laten tekenen.

Kopen bij terugval

Die vooruitzichten houden echter risico’s in. Een gezondheidsschandaal zou bijvoorbeeld een impact hebben op vrijwel alle merken van de groep en een ander risico is dat van een sterke stijging van de kosten voor grondstoffen. Tussen 2006 en 2008 is Nestlé erin geslaagd om die kostenstijgingen te compenseren met prijsverhogingen, maar het is verre van zeker dat de groep dat de komende jaren nog zal kunnen doen. De merken van de groep staan voor kwaliteit, wat mogelijkheden schept op het vlak van de verkoopprijzen, maar wanneer er eenmaal een bepaalde drempel overschreden is, kan dat zware gevolgen hebben voor de verkoop.

Anderzijds is het aandeel Nestlé ook tamelijk duur, met een verwachte koers-winstverhouding van 15,6 voor 2010 en een koers-boekwaardeverhouding van 3,5.

Aandeelhouders van Nestlé kunnen hun aandelen rustig houden, maar als u nog geen aandelen hebt, raden wij aan pas te kopen als de koers onder 44 CHF zakt, of 14 keer de verwachte winst voor dit jaar. Een dergelijke terugval is mogelijk als Nestlé zou overgaan tot een belangrijke overname. (C)

Door Cédric Boitte

Paul Bulcke, de CEO van Nestlé, heeft herhaald dat het bedrijf een jaarlijkse organische groei van 5 à 6 % nastreeft.In de afgelopen tien jaar heeft Nestlé maar liefst 12 miljard CHF kostenbesparingen gerealiseerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content