DOELGROEPEN-TV. Van 7 tot 77

De Zuidnederlandse Uitgeverij (ZNU) uit Aartselaar springt mee op de kar van René Malherbe. Samen gaan ze doelgroepentelevisie, voor kinderen en senioren, uitbouwen. Het fonds van ZNU bestaat voor 65 procent uit kinder- en jeugdboeken. Snijdt ZNU hiermee in eigen vlees ?

Waarom is ZNU gaan samenwerken met de Nederlandse uitgever René Malherbe, die toch meer heil zag in de audiovisuele richting ? De uitgeverij bezit onder meer de boekenrechten van Disney en Sesamstraat in de Benelux. Voor die eerste stap buiten de eigen vertrouwde sektor brengt algemeen direkteur Jan Vande Velden enkele steekhoudende argumenten aan : “ZNU wilde diversifiëren. Wij hadden de middelen en de mogelijkheden dienden zich aan. Wij zijn ook niet blind voor de opgang van allerlei nieuwe media, zoals televisie. Maar wij geloven vooral in René Malherbe, zijn managementkapaciteiten en de mensen die hem omringen. De eerste konkrete kontakten werden gelegd bij de onderhandelingen over de overname van het aandelenpakket in Standaard Boekhandel. Eind vorig jaar verkocht de Nederlandse groep Perscombinatie-Meulenhoff (PCM), waaraan Malherbe nog verbonden is, zijn participatie van 37 % aan ons. PCM vond dat niet langer een core-business. En wij waren bereid de expansieve koers van deze Vlaamse boekenwinkelketen te steunen. “

UNICUM.

ZNU, nummer acht in de top-10 van onze boekenuitgeverijen, is een unicum in de Belgische uitgeverswereld. Deze uitgeverij heeft bewezen dat met specializatie nog geld kan verdiend worden. De jaarcijfers spreken letterlijk boekdelen : in ’93 werd op een omzet van 865 miljoen een bedrijfswinst van 363 miljoen frank gehaald, hetzij 42 %. In ’94 zou de omzet zelfs stijgen naar 930 miljoen frank. Dat sukses komt door het toespitsen van de aandacht op de allerkleinsten. Maar… allicht zullen die zich nu nog wat vlugger laten verleiden tot de beeldkultuur. En de vraag is dan of ZNU zichzelf niet in het eigen vlees snijdt door zijn doelgroep met tekenfilms en kinder-tv naar het scherm en weg van hun Sesamstraat en Disney-boekjes te lokken ?

“Integendeel, ” replikeert algemeen direkteur Vande Velden. “Beide versterken en ondersteunen mekaar. Onze samenwerking met Malherbe kan trouwens belangrijke synergieën opleveren. Zo kunnen van tekenfilms en animatiefilms kinderboeken gemaakt worden en omgekeerd. Neem nu de figuurtjes Jappe en Coco, die de programma-onderdelen van Kinder-Atelier inleiden. Daarvan kan ZNU educatieve en ontspannende boeken maken. “

TUSSEN NOORD EN ZUID.

Is ZNU nog een familiebedrijf ? De uitgeverij werd 45 jaar geleden gesticht door de heren Schaltin en Ausloos. De startaktiviteit, het uitgeven van vierkleurige kinderboeken, was, gezien de babyboom meteen een schot in de roos. Het liep ook samen met de tv-opmars en de eerste kinder- en familiefeuilletons. Denk maar aan Lassie, Flipper, Zorro, Bonanza… Dank zij ZNU gingen die toen in boekvorm vlot over de toonbank.

Het bedrijf zocht meer armslag en zag ook brood in het informatieve werk, en het aktieve doe-, knip- en plakboek. Eén van de eerste akkwisities was een moderne drukkerij in Wetteren. In Nederland verrees een verdeelcentrum onder de naam Centrale Uitgeverij. Zo begon een internationale uitzwerming. Na Nederland volgden Frankrijk, England en vier jaar geleden Spanje. Daar geeft ZNU haar eigen boeken uit, uiteraard in het Spaans.

De twee stichters zijn inmiddels overleden. “Waarschijnlijk heeft de (Mechelse) familie Schaltin nog aandelen in handen, maar ik weet niet hoeveel. Men verzekert mij dat de meerderheid van het kapitaal nog in Vlaamse handen zit, ” aldus Vande Velden.

BDB

JAN VANDE VELDEN (ZNU) Samen met René Malherbe, dromen van een heuse Vlaamse tekenfilmindustrie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content