Docclen of Zoomiten
Facturen betalen is geen aangename bezigheid, maar Doccle wil het u wat makkelijker maken. Wat zijn de voordelen van die onlinedienst?
Steeds meer bedrijven versturen elektronische facturen naar hun klanten. Dat doen ze om de papierberg te verkleinen, maar uiteraard spelen ook de kosten een rol: een e-mail sturen kost niets. Heel wat ondernemingen en organisaties versturen hun facturen via Zoomit. Dat is een functie in de pc-bankingmodule van uw bank, waarmee u uw facturen elektronisch kunt ontvangen, bekijken, beheren en betalen. Al meer dan 400.000 Belgen maken er gebruik van.
Verloren of vergeten facturen
Het is vooral handig dat het bedrag, de begunstigde en de gestructureerde mededeling vooraf zijn ingevuld op de betaalformulieren. De goedkeuring van de betaling gebeurt via een eenvoudige muisklik. U hoeft daarvoor niets te installeren of te activeren: alles gebeurt in uw vertrouwde pc-bankingapplicatie. Bij het eerste gebruik van Zoomit moet u alleen de voorwaarden aanvaarden, en vanaf dan ontvangt u uw facturen elektronisch.
Door die functie te gebruiken, verkleint de kans dat u een factuur verliest of vergeet te betalen. U vermijdt dus bijkomende kosten. Zoomit verwittigt u via een e-mail als zich een nieuwe factuur aanbiedt, en ook in de pc-bankingmodule krijgt u een melding. Momenteel sturen al meer dan zestig bedrijven en organisaties facturen via Zoomit, waaronder aanbieders van nutsdiensten, telecomproviders, verzekeraars, leasemaatschappijen, sociale secretariaten en interim- en hr-bureaus.
Negen organisaties
Ook via Doccle kunt u sinds 2012 elektronisch facturen bekijken, beheren en betalen. Het aantal organisaties dat via dat platform documenten aanbiedt, is nog beperkt tot negen, waarvan drie de oprichters zijn (Acerta, Telenet en CM). Toch claimt Doccle dat het al meer dan een half miljoen gebruikers heeft. Vanaf september gaat de stad Mechelen als eerste overheidsdienst een aantal documenten via die onlinedienst verspreiden.
Terwijl u Zoomit aantreft in uw pc-bankingmodule, werkt Doccle via een eigen website of mobiele app. Er is niet in een rechtstreekse integratie met bankplatformen voorzien. Daardoor moet u voor de betaling van een factuur het nummer van uw bankkaart intikken en de transactie digitaal ondertekenen met uw kaartlezer. Gelukkig kunt u die gegevens opslaan, zodat u ze de volgende keer niet opnieuw hoeft in te vullen. Ook hier krijgt u telkens een e-mail als u een nieuwe factuur ontvangt.
Zeven jaar
Doccle wil ook een digitale kluis voor uw elektronische documenten zijn. Die worden gedurende minstens zeven jaar gearchiveerd, zelfs als u intussen van rekeningnummer verandert. Dat is een voordeel ten opzichte van Zoomit. Verandert u van bank, dan verliest u alle documenten die aan uw vorige rekeningnummer zijn gekoppeld. Bij Doccle is dat niet het geval.
Zowel bij Zoomit als Doccle behoudt u op elk moment de controle over de leveranciers die u digitale facturen sturen. Over de veiligheid hoeft u zich weinig zorgen te maken: al uw documenten worden opgeslagen in een beveiligde omgeving. Bovendien kunnen alleen u en de afzender de factuur raadplegen. Uw bank krijgt er nooit toegang toe, zodat uw privacy altijd wordt gerespecteerd.
Roel Van Espen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier