‘Dit is pas het begin’
Bank Delen neemt een Britse vermogensbeheerder over en Bank van Breda zet rond de Antwerpse kredietverschaffer ABK een expansieproject op. Finaxis, de financiële poot van Ackermans & van Haaren, toont zijn ambitie om de komende jaren zowel intern als extern te blijven groeien. “Dit is geen eindpunt, maar de start van iets moois.”
Voor ons zitten drie heren die werken voor Luc Bertrand, de topman van de Antwerpse investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren. Al is ook dat niet helemaal correct. Jacques Delen werd een paar weken geleden benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur van Ackermans & van Haaren en kan in die hoedanigheid het management op het matje roepen.
Laat ons het kluwen ontwarren. Jacques Delen leidt Bank Delen (vermogensbeheer voor particulieren) en Carlo Henriksen staat aan het hoofd van Bank van Breda (de bank voor ondernemers en vrije beroepen). Bank Delen en Bank Van Breda vormen samen Finaxis, de poot ‘financiële dienstverlening’ van Ackermans & van Haaren. En daar komt de derde man rond de tafel op de proppen: Jan Suykens is lid van het uitvoerend comité van Ackermans & van Haaren en verantwoordelijk voor Finaxis. Hij is in die hoedanigheid ook bestuursvoorzitter van Bank Delen en Bank van Breda.
U volgt nog? Goed, dan moet u alleen nog weten dat Finaxis door de jaren heen gestaag gegroeid is, en steeds belangrijker geworden is voor Ackermans & van Haaren. “Vorig boekjaar was Finaxis goed voor 30 procent van het geconsolideerde eigen vermogen en 40 procent van het groepsresultaat van AvH”, geeft Suykens aan. “Met 63,6 miljoen euro was de winstbijdrage van Finaxis even belangrijk als die van onze baggergroep DEME (58,3 miljoen euro, nvdr.).”
TRENDS. Banken kunnen dus wel een goede investering zijn? De financiële crisis liet het tegendeel vermoeden.
JAN SUYKENS. “Onze banken zijn misschien atypisch. Ze hebben een duidelijke focus, worden goed geleid en weigeren de balans vol te laden met risico’s. Ze zijn de financiële crisis goed doorgekomen omdat ze maar één prioriteit hadden: de klant. Daardoor zijn ze niet afgeleid door allerlei financiële ratio’s en bleef de kernstrategie overeind.
“Ze hadden het voordeel dat ze niet beursgenoteerd en niet internationaal actief waren. Daardoor was er geen druk om zich te meten met andere financiële spelers op wereldschaal. Zo niet hadden we waarschijnlijk precies dezelfde fouten gemaakt als alle anderen. De omgeving en het goedkope geld waren er. Ons doel is nooit geweest om tot de banken top vijf in return on equity te behoren. Onze strategie focust op een type van dienstverlening of een type van klant, en daarin proberen we steeds beter te doen.”
Er wordt altijd gezegd dat Bank Delen en Bank van Breda de crisis goed verteerd hebben door hun voorzichtig en conservatief beleid. Maar tegelijk zat Ackermans & van Haaren op grote posities KBC- en Fortis-aandelen. Zit daar geen tegenstrijdigheid?
SUYKENS. “Vergeet niet dat AvH op een gegeven moment 400 miljoen euro cash had. Bovendien zaten veel KBC- en Fortis-aandelen al heel lang in portefeuille, waardoor ze tegen een relatief lage waarde in de boeken stonden. Tot voor de crisis betwistte ook niemand dat dit stabiele bancaire aandelen waren.
“Als we er nu op terugkijken, moeten we toegeven dat die portefeuille onvoldoende gediversifieerd was. Op dat ogenblik leek het een goedehuisvaderpolitiek, maar misschien was het niet voorzichtig genoeg.”
JACQUES DELEN. “Op KBC maken we nog altijd geen verlies. De financiële crisis heeft in de boeken van AvH nauwelijks sporen nagelaten.”
Bank Delen neemt een Britse vermogensbeheerder over, Bank van Breda kaapt ABK weg voor de neus van BKCP. Betekent dit dat Finaxis voor een groeiversnelling staat?
SUYKENS. “Voor AvH is het vooral van belang dat we ons goed voelen bij een management. Zolang dat het geval is, geven we die mensen kansen om te groeien en hun marktpositie te versterken. Wij zitten intussen een kleine twintig jaar in de financiële sector en we doen op dit moment belangrijke stappen om de toekomstige groei van de resultaten te ondersteunen. De overnames zijn zeker geen eindpunt, ze zijn eerder een vertrekpunt. Met Delen doen we nu de stap naar het buitenland, maar niet omdat we uitgekeken zijn op de groeikansen in België.”
DELEN. “Van de 15,6 miljard vermogen die Bank Delen beheert, is 9 miljard toe te wijzen aan interne groei, 4,5 miljard aan externe groei en 2 miljard wordt aangebracht door Bank van Breda. De organische groei ligt ook dit jaar weer op een recordniveau. Door de overname van het beurshuis Havaux in 2000 en van Capital & Finance in 2007 is Bank Delen de voorbije jaren een belangrijke speler in de Brusselse regio geworden. Onze naambekendheid is er fors gegroeid. Sinds vorig jaar is Brussel goed voor de helft van de vermogensaangroei.”
Het klinkt misschien een beetje cynisch, maar eigenlijk was de financiële crisis voor Bank Delen een goede zaak. Ze heeft voor een toestroom van klanten en vermogens gezorgd.
DELEN. “We plukken de vruchten van ons voorzichtige beleid. Ofwel ben je altijd voorzichtig, zoals wij, ofwel ben je dat niet. Je kunt niet juist op tijd voorzichtig zijn. Want dan ben je te laat. Dat is gebleken, de bankiers zaten in 2008 met een onverkoopbare portefeuille aan beleggingen. Wij hebben daar nooit aan meegedaan. Dat zit gewoon niet in onze genen. Wij verdienen geld door bezig te zijn met de klanten en niet met een portefeuille speculatieve beleggingen.”
Spreiden mensen hun vermogen of komen ze met hun volledig vermogen naar Delen?
DELEN. “Naar schatting één klant op de twee heeft zijn volledig vermogen bij Delen, de andere helft waarschijnlijk een groot deel ervan. Uiteraard is spreiding van een vermogen ook heel belangrijk. Daar besteden we veel aandacht aan. De mensen hebben gezien wat er kan gebeuren als een familie 80 procent van haar vermogen in KBC of Fortis aanhoudt. Het ABC van het beleggen lijkt eenvoudig, maar als je het zelf doet en het gaat jaren goed, verlies je soms de fundamentals uit het oog. Daar staan wij voor, om je daar te gepasten tijde aan te herinneren.”
U hanteert naar eigen zeggen geen instapdrempel, terwijl de meeste private bankers altijd zeggen dat er een minimum van pakweg 500.000 euro nodig is om de risico’s voldoende te kunnen spreiden?
DELEN. “Dat is marketingpraat. Misschien zegt men dat om een bepaald imago te creëren of om rendabeler te zijn. Voor mij is het eenvoudig. Als je een miljoen kunt beheren, kun je ook 200.000 euro beheren. Vandaar onze voorkeur voor discretionair vermogensbeheer (waarbij de bank een mandaat krijgt om het vermogen autonoom te beheren). Op die manier kun je kleinere vermogens efficiënt beheren. 71 procent van de vermogens bij Bank Delen worden discretionair beheerd. We zijn uniek in deze benadering.”
Ook de grootbanken zijn de jongste jaren weer zeer actief in het segment van vermogensbeheer. Merkt u daar iets van?
DELEN. “De grootbanken hebben ingezien dat ze zich weer meer op de klant moeten richten. (fijntjes) Je hangt beter van de klant af dan van de financiële markten. Ze hebben het vermogensbeheer herontdekt. Daardoor is de concurrentie heviger, maar we lijden er niet echt onder. Wat niet wegneemt dat we alert en scherp moeten blijven.”
Met JM Finn & Co neemt Bank Delen een Britse vermogensbeheerder over, terwijl u eerder keek naar kansen in Frankrijk, Nederland en Duitsland. Waarom is het Groot-Brittannië geworden?
SUYKENS. “Omdat we er goede mensen gevonden hebben bij wie we ons goed voelen en in die andere landen niet. Als investeerder zeggen wij niet: we hebben beslist om naar land x te gaan en daarom kopen we er bedrijf y. Dat werkt niet.”
DELEN. “We hebben in de voorbije twintig jaar nooit een bedrijf overgenomen om marktaandeel te kopen. Wij kiezen altijd voor mensen die dezelfde strategie, klantenaanpak, zienswijze, cultuur en mentaliteit hebben als wij. En voor elk huwelijk is er een verlovingsperiode om elkaar beter te leren kennen.”
SUYKENS. “In dit geval heeft die periode vier jaar geduurd. We hebben de mensen van Finn gesproken voor de crisis, we hebben ze gevolgd tijdens de crisis, en we hebben het dossier dit jaar opnieuw bekeken. Finn & Co heeft, net als wij, die woelige periode goed doorstaan. En het aandeel discretionair beheer is ook bij hen stelselmatig gegroeid.”
Is er synergie mogelijk tussen een private bank in België en een in het Verenigd Koninkrijk?
SUYKENS. “We doen de overname niet voor de synergie. We willen samen met Finn groeien en misschien een stuk van de Britse markt consolideren, zoals Delen in België gedaan heeft.”
Bank Delen heeft een samenwerkingsovereenkomst met haar zuster Bank van Breda. Hoe werkt die samenwerking precies?
HENRIKSEN. “Ondernemers en vrije beroepen hebben, mede door hun lage pensioenen, een reële behoefte aan vermogensbeheer. Bank van Breda biedt haar klanten alle gewone bancaire diensten om het vermogen te laten groeien. Op een bepaald moment is de klant dan rijp om de stap te doen naar vermogensbeheer en dan doen onze relatiebeheerders de introductie bij Bank Delen. In ruil daarvoor krijgen wij een marktconforme commissie. Twee miljard van de vijftien die Delen beheert, komt via ons netwerk.”
DELEN. “Het systeem werkt naar voldoening van beide partners. Wij halen er een stuk business door binnen, zij krijgen een vergoeding en moeten geen kosten maken om een volwaardige vermogensbeheeractiviteit uit te bouwen.”
Waarom is Bank van Breda geïnteresseerd in ABK, een instelling die toch geen toonbeeld van dynamiek is?
HENRIKSEN. “ABK werkt voor middenstanders en eenmanszaken. Maar dat gebeurt op een redelijk passieve manier, daarin hebt u gelijk. De groeiratio’s van het voorbije decennium zijn niet om van achterover te vallen. Ik denk dat de bank een beetje geparalyseerd was door de onzekerheid over de toekomst. Ze begrepen dat ze niet alleen verder konden en hebben lang geaarzeld. Daardoor zijn er weinig nieuwe initiatieven genomen. Maar de bestaande klanten werden wel goed bediend en ze hebben geen domme dingen gedaan. Wij denken dat we met onze dynamiek bij ABK een nieuw ‘Bank van Breda’-groeiverhaal kunnen schrijven.”
Hoe ziet dat groeiverhaal eruit?
HENRIKSEN. “We moeten in de eerste plaats een scherpe positionering ontwikkelen. Er is maar één bank voor ondernemers en vrije beroepen: Bank van Breda, en dat zal zo blijven. We gaan er geen bank naast zetten met identiek dezelfde positionering. Dat heeft geen zin. Het groeiproject willen we samen met de mensen van ABK schrijven. Voorlopig kunnen we daar niet veel over kwijt. Maar het moet een langetermijnproject worden dat naast Bank van Breda kan staan en waarmee op termijn synergieën mogelijk zijn.
“Sommige mensen zeggen wel eens dat ze het jammer vinden dat ze geen klant kunnen worden van Bank van Breda omdat ze geen zelfstandige of vrije beroeper zijn. Wie weet kunnen we daar via ABK op inspelen? Misschien zullen we de markt van de particulieren opgaan. De helft van de klanten van ABK zijn nu al particulieren. We hebben ideeën.”
U kon ABK kopen doordat negen bestuurders voor Bank van Breda kozen. Zij hadden hun aandelen een tienvoudig stemrecht toegekend. Daardoor konden de kleine aandeelhouders niet kiezen voor het hogere bod van CMNE/BKCP. Hebt u daar deontologisch geen problemen mee?
SUYKENS. “De situatie bestond, wij hebben ze niet gecreëerd. Het meervoudig stemrecht en de contractuele omstandigheden waren er en dat wist iedereen die eraan dacht een bod uit te brengen.”
HENRIKSEN. “Ik wil perfect verantwoordelijk gesteld worden voor de governance van ABK vanaf 8 juli, als ons overnamebod afloopt. Maar u kunt ons niet verantwoordelijk stellen voor de governance tot 8 juli.
“Voor alle duidelijkheid, wij zijn pas in actie gekomen nadat we zagen dat CMNE een lage prijs had geboden voor ABK en dat het bod vijandig was. Dan zijn we gaan praten met de mensen van ABK. De bestuurders hebben daar gunstig op gereageerd en in het belang van de onderneming, het personeel en het cliënteel voor ons gekozen. Wij vinden dat we een faire prijs bieden, die 20 procent boven het eerste bod van CMNE ligt. Als we niet waren tussenbeide gekomen, had de kleine aandeelhouder deze prijs niet gekregen. Ons bod steunt op een goed evenwicht tussen een correcte prijs en een toekomstperspectief voor iedereen die bij de onderneming betrokken is.”
DELEN. “Als CMNE het bedrijf echt wilde hebben, dan hadden ze van bij de start meer moeten bieden. Hun tweede bod lag een derde hoger dan hun eerste. ABK was hun blijkbaar meer waard dan ze eerst bereid waren te betalen.”
PATRICK CLAERHOUT
” De organische groei ligt ook dit jaar weer op een recordniveau” Jacques Delen, Bank Delen
” Onze banken zijn atypisch, ze hebben een focus en worden goed geleid” Jan Suykens, Ackermans & van Haaren
“Met onze dynamiek kunnen we bij ABK een nieuw groeiverhaal schrijven” Carlo Henriksen, Bank van Breda
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier