DISTRIBUTIE. UNIEK IN ZIJN SOORT

De loopbaan die Guido D’Hondt, de nieuwe algemeen direkteur van supermarktketen Unic, totnogtoe heeft afgelegd, spreekt voor zich : de man is een harde werker.

Een eerste baan in de banksektor bij de BBL kumuleert hij met avondlessen ekonomie en financiële wetenschappen in Antwerpen. Na het tot kantoordirekteur te hebben gebracht bij de BBL, stapt hij over naar Paribas als account manager. Vier jaar later zit hij bij de afdeling corporate affairs van de Generale Bank. Volledig volgens zijn eigen planning “Ik wou de banksektor vóór mijn veertigste verlaten” stuurt hij zijn loopbaan een andere richting uit en neemt de leiding van een familiebedrijf in de kunststoffensektor.

Eind 1989 wordt hij dan administratief en financieel direkteur bij Unic, de franchiseketen van middelgrote supermarkten van de GIB Groep. “Een grote voldoening, omdat ik de ervaring die ik in mijn commerciële funkties in de banksektor opdeed, nu kon aanvullen met het werken in een meer administratieve sfeer. ” Vijf jaar later, volgt hij op 46-jarige leeftijd Georges De Herdt op, de “legendarische” baas van het bedrijf die met pensioen is gegaan. Voortaan draagt hij de verantwoordelijkheid over zo’n 353 franchisewinkels (2/3 in Vlaanderen, 1/3 in het Franstalige landsgedeelte), goed voor een omzet van 36,6 miljard frank.

De prioriteit van Guido D’Hondt ligt niet in het kwalitatief ontwikkelen van het groot netwerk. “We moeten op onze sterke punten mikken : nabijheid, integratie op lokaal niveau, flexibiliteit en klantenservice, ” stelt hij vastberaden. Ondertussen werden reeds zeventien winkels gesloten. De reden : niet rendabel of slecht gelegen.

Onder impuls van de nieuwe baas heeft Unic een strategisch plan opgesteld om de konkurrentie in de sektor te trotseren. De krachtlijnen : marktaandelen winnen, de produktiviteit verhogen, een aantrekkelijke prijzenpolitiek voor de konsument, de kwaliteit van de produkten, een gewaarborgde, leefbare marge voor de franchisenemer… “Dat bereik je in de eerste plaats door de franchisenemers volledig te steunen, ” verklaart Guido D’Hondt. “Je moet 100 % achter hen staan. Tegelijk moet je hen redelijk veel persoonlijk initiatief laten. “

Luisteren naar die partners is het credo van de nieuwe baas. Guido D’Hondt brengt een groot deel van zijn tijd door op de baan om de ene franchisenemer na de andere te bezoeken. Gemiddeld ziet de algemeen direkteur elk van hen viermaal per jaar. “Het is boeiend. Elk van hen staat immers aan het hoofd van een KMO en verwacht van ons dat we zijn problemen zeer persoonlijk benaderen. “

Kortom, Guido D’Hondt heeft weinig tijd meer om iets anders te doen. “De weinige vrije tijd die ik heb, hou ik voor mijn vrouw en twee kinderen. Ik doe ook enkele uren per week aan sport. Een vereiste als je het werkritme wil kunnen volgen ! En er is nog zoveel te doen. “

GUIDO D’HONDT (UNIC). Luisteren naar de franchisenemers is het motto.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content