Dirk Berteloot (42) ‘Sinterklaas kende een goed jaar’
Dirk Berteloot is sinds eind 2010 algemeen directeur Johan Geeroms opgevolgd bij de speelgoedketen DreamLand, een dochter van de Colruyt-groep. Voordien was Berteloot verkoopdirecteur bij DreamLand en daarvoor was hij verantwoordelijk voor de besteldienst en webwinkel ColliShop. “Zo’n grote verandering was het eigenlijk niet. De opvolging was goed voorbereid. Achter de schermen waren de voorbije jaren al verschillende domeinen binnen DreamLand aan mij overgedragen”, zegt Berteloot.
TRENDS. Sinds u aan het hoofd van DreamLand staat, hebt u al twee sinterklaas- en eindejaarsperiodes achter de rug. Vielen ze mee?
DIRK BERTELOOT. “Dit jaar zijn we tevreden, zeker gezien de verslechterde economische omstandigheden. De maand december was schitterend. In vergelijking met vorig jaar lag de omzet 15 procent hoger. De definitieve jaarcijfers worden nu berekend. Het ziet er naar uit dat het een vrij goed jaar wordt. ”
De omzetgroei is ook te danken aan winkelopeningen. U blijft mikken op een vijftigtal winkels in België?
BERTELOOT. “Er zijn nu 36 vestigingen van DreamLand, inclusief twee testwinkels in Frankrijk. Dat zijn er al vier meer dan vorig jaar. Onder meer in Lier is er een nieuwe winkel. Voor de eerste keer is die ingeplant naast een DreamBaby en een Colruyt. We zijn al een aantal jaar bezig om onze winkelformule te herwerken. De vestiging in Veurne is op die manier al vernieuwd. De klant moet zich onmiddellijk thuis voelen en dat begint al op de parkeerplaats. Je weet hoe dat gaat met kinderen. Bij de aankomst rukken ze direct de deur open en rennen ze ongeduldig over de parking naar de winkel. Daarom is onze parking aangepast met speelse wegmarkeringen en vluchtheuvels zodat de veiligheid is verbeterd. Zo zijn er tal van aanpassingen.”
U wilde verder werk maken van de uitbreiding van de webwinkel.
BERTELOOT. “Sinds augustus is het aantal referenties van speelgoedartikelen in de webwinkel uitgebreid van 2500 naar 4000. De speelgoedverkoop is ook volledig van ColliShop overgenomen. Door dat uitgebreide winkelaanbod is het een volwaardig kanaal. De onlineverkoop is nu al goed voor 15 tot 20 procent van de omzet. Ook bij de babywinkels DreamBaby is online een erg belangrijk platform. Aanstaande ouders kunnen er geboortelijsten met cadeausuggesties aanleggen. Aan dat systeem zijn heel wat functionaliteiten toegevoegd. Een van de sterkte punten is dat er kan gekozen worden hoe en waar de cadeaus afgeleverd of afgehaald kunnen worden. We zijn marktleider op dat vlak.”
Hoe gaat het met de verkoop van computerspelletjes- en consoles?
BERTELOOT. “Multimedia is een belangrijk deel van het assortiment. Het aandeel schommelt wel. De introductie van nieuwe consoles heeft een heel groot effect. Enkele jaren geleden was er een grote groei toen de Nintendo Wii werd gelanceerd. Dat zorgt er dan ook voor dat er meer software wordt verkocht. Het afgelopen jaar zal die markt waarschijnlijk stabiel zijn gebleven. Toch deden we het afgelopen jaar ook hier goed met een stijging van 14 procent. De nieuwe hype over Skylanders heeft hier zeker toe bijgedragen. ”
U laat uw oudste zoon soms door een vestiging lopen en vraagt hem dan om feedback. Doet u dat nog steeds?
BERTELOOT. “Ja, maar hij is kritischer geworden (lacht). Dat komt wellicht door het ouder worden.”
S.F.
“Onze parking is aangepast met speelse wegmarkeringen en vlucht- heuvels zodat de veiligheid verbeterde”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier