DIRECT PRODUCTION. BRIEVEN UIT MOSKOU

Mailen voor een verzekeringsmaatschappij of voor een Franse uitgever op avontuur in Rusland ? Direct Production schrijft en post de brieven.

Michel Bruyr werkte in een vroeger bestaan als sales manager van grote buitenlandse drukkerijen. In maart 1993 begon hij echter voor eigen rekening. In de bvba Direct Production bracht hij twee aktiviteiten onder : de vertegenwoordiging van Italiaanse en Spaanse drukkers in ons land Bruyr probeert grote drukwerken van Belgische bedrijven bij zijn opdrachtgevers te plaatsen maar ook de produktie van mailings. Met zijn vier medewerkers verzorgt hij die van A tot Z. Hij werkte onder meer reeds voor Norwich Union, Readers’ Digest, Citibank en Sophie’s Shopping Club.

Maar het Brusselse Direct Production is ook in Rusland aan het mailen. “Een Belgische consultant, ” legt Bruyr uit, “bracht ons in kontakt met een Franse uitgeverij. Die wil tegen einde van het jaar ginder vijf magazines uitgeven. Wij doen daar alle mailings voor. ” Het draait daarbij om massale oplages. Een eerste rondschrijven om abonnees te werven voor een soort Russische Elga ging de deur uit op een half miljoen eksemplaren. Zonder veel problemen met cyrillische lettertekens of andere ongemakken.

“Mailing is een biezondere markt, ” meent zaakvoerder Bruyr. “Je moet de drukkersmarkt door en door kennen om je produktie konkurrentieel te houden, maar ook de direct-mailtechnieken natuurlijk. Vandaar dat er in België slechts twee, drie bedrijven als het onze zitten. “

Zijn beslissing om op eigen benen te gaan staan, is hem alvast prima bevallen. “Ik was als commerciële man vroeger al te zeer gebonden door de technologie, de planning en de prijzen van de bedrijven die ik vertegenwoordigde. Bij de mailing-aktiviteiten kan ik de konkurrentie heel vrij laten spelen. De overkapaciteit die in de jaren tachtig door massale investeringen ontstond in de drukkerswereld, speelt daarbij een cruciale rol. “

Eind dit jaar gaat Direct Production ook de Franse markt op. Bruyr wil doorgroeien tot een bedrijf met zo’n tien mensen. En dat zit erin. Het eerste boekjaar noteerde hij meteen al een omzet van 35 miljoen frank, vorig jaar waren er dat 86. “Mooie cijfers, ” geeft Michel Bruyr voorzichtig toe in ei zo na perfekt Nederlands. “Hoge cijfers zelfs, maar de marges blijven klein in onze sektor. “

MICHEL BRUYR (DIRECT PRODUCTION) “De marges blijven klein in onze sektor. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content