Digitalisering verzekeringsmakelaars op kruissnelheid

700 makelaars en insurtechs woonden de Vivium Digital Awards 2022 bij
Vivium
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

27 april 2022, 11:28 Bijgewerkt op: 25 juli 2022, 08:32

Verzekeringsmakelaars willen zich concentreren op hun kerntaak: klanten adviseren, zorgen voor de juiste verzekering en een excellente dienstverlening. En daarin ondersteunen digitale tools hen meer en meer. Welke digitale tools zijn de moeite waard? Welke behoren tot de top van de Belgische markt?

Vivium verzekeringen, deel van de P&V Groep, organiseerde voor de derde keer de VIVIUM DIGITAL AWARDS, waarbij een eminente, onafhankelijke jury alle aanbieders van digitale oplossingen voor makelaars op de Belgische markt analyseert. De jury bestaat uit de 4 grote makelaarsfederaties, de 3 gewestelijke investeringsmaatschappijen en afvaardigingen uit academische, consultancy en redactionele hoek. De resultaten werden op 20 april onthuld in Paleis 10 in Brussel.

Digitale tools optimaliseren het aanbod en het advies van de makelaar

De makelaar blijft een groeiend distributiekanaal in België en de belangrijkste vertrouwenspersoon inzake verzekeringen. Daarnaast worden klanten steeds veeleisender als het aankomt op advies, service en bereikbaarheid van hun makelaar. Daarom zoeken makelaars naar digitale tools die hun kantoorwerking optimaliseren om hun de klanten nog beter te servicen. Vanuit deze behoefte ontstond insurtech, een niche die opbloeide tot een volwaardig ecosysteem. Over welke toepassingen gaat dit heel concreet?

Levensverzekeringen, complex en gebonden aan strenge wetgeving

Levensverzekeringen en producten voor pensioensparen zijn en blijven zeer complexe producten, waarbinnen een goede makelaar zijn klant blijvend ondersteunt met advies en informatie. Dus niet enkel bij het afsluiten van de verzekering, maar ook in de tientallen jaren erna. Door de lage rente op spaarboekjes is ook de klant nog meer vragende partij om de vinger aan de pols te houden. Hij ziet deze producten niet enkel meer als spaarpot maar als middel om rendement te genereren. Veel digitale oplossingen ondersteunen de makelaar in dit hele proces, van de analyse rond de behoefte van de klant tot het inzichtelijk maken van zijn rendement wanneer de pensioenleeftijd nadert. Andere insurtechs richten zich vooral op het ondersteunen van vermogensbeheer voor gespecialiseerde makelaars en nog andere spelers focussen zich op het in orde zijn met de complexe wetgeving.

Schadeverzekeringen: naast prijs wordt kwaliteit een bepalende factor

We spreken hier over verzekeringen voor woningen, voertuigen, familiale dekkingen en een waaier aan verzekeringen voor bedrijven. De kwaliteit van de verzekering is in deze erg belangrijk en het begrijpbaar maken voor de klant. Wanneer een makelaar offertes bij verschillende maatschappijen aanvraagt, is het niet altijd eenvoudig om die kunnen vergelijken. Vaak bestaan er belangrijke verschillen tussen de dekking en de voorwaarden. We zien vandaag mooie digitale mogelijkheden via artificiële intelligentie die deze vergelijkingen faciliteren. Niet alleen het kopen van een verzekering is een belangrijk moment, maar ook de service na schade en voorafgaandelijke preventie zijn belangrijke aspecten. Ook op deze domeinen zijn er vandaag verschillende kwalitatieve insurtechs op de Belgische markt die daar mooie oplossingen voor aanbieden.

Contact tussen makelaar en klant, fysiek én digitaal

Het derde grote domein is klanteninteractie. Het gaat hier om verschillende digitale tools die de communicatie tussen de klant en zijn makelaar gemakkelijker maken. Consumenten verwachten een digitale dienstverlening van alle soorten bedrijven: van hun supermarkt tot hun bank. De verzekeringssector heeft omwille van zijn complexiteit en lokale karakter, op dit vlak nog een inhaalslag te maken. Dat daar volop aan wordt gewerkt, bewijzen de verschillende start- en scale-ups die de interactie tussen makelaar en klant stroomlijnen. Deze tools geven de klant en de makelaar op laagdrempelige manier informatie en inzichten, of laten hem toe om eenvoudig documenten en gegevens door te geven.

De Vivium Digital Awards zijn de ‘GaultMillau’ van de insurtechs

Het mag duidelijk zijn: de Insurtechs zijn in volle ontwikkeling. Hoe onderscheidt u dan het kaf van het koren? Dat is precies waarvoor de Vivium Digital Awards in 2019 in het leven werden geroepen. Steve Goossens is Chief Digital & Data Office bij Vivium: “De Awards ontstonden enerzijds vanuit onze overtuiging dat de verzekeringssector veel te winnen had bij de digitalisering van processen in verschillende fases. Met de awardshow willen we de sector daar jaarlijks van bewust maken. Anderzijds is het onze ambitie om -buiten de show en de prijzen- een referentiekader te scheppen voor kwalitatieve, betrouwbare en stabiele insurtech-bedrijven. Onze website en onze gedrukte gids verzamelt de geselecteerde bedrijven per categorie. Zie het als de GaultMillau van de insurtechwereld. Uiteraard zeer handig voor de digitaliserende verzekeringsmakelaar, maar evengoed voor investeerders die interesse hebben voor insurtech of zelfs professionals die een job ambiëren in dit ecosysteem.”

De Vivium Digital Awards vonden plaats op 20 april 2022 in een uitverkocht Paleis 10 in Brussel. Een videoverslag van de avond en een overzicht van de geselecteerde insurtech-bedrijven vindt u op www.viviumdigitalawards.be.

Leaders Vivium Digital Awards 2022

De juryleden en Leaders van de Vivium Digital Awards 2022
De juryleden en Leaders van de Vivium Digital Awards 2022

Uitgeroepen tot Leader dankzij hun sterke productpropositie, financiële situatie, bedrijfsorganisatie en marktpositie.

  • Levensverzekeringen

MyFaro: Het platform voor de uitrol van de producten Leven, biedt een dashboard, analysetools en processen voor de activering van commerciële opportuniteiten.

E-gor: Interactief platform dat de makelaar begeleidt bij het beheer van de levensverzekeringen van zijn klanten en dat zijn administratieve taken verlicht.

Harmoney: De digitale kluis van de leveringsverzekeringen

  • Schadeverzekeringen

Louise: Het all-in-oneplatform van advies, multitarificatie, communicatie en dienstverlening in non-life

WIS: Objectieve en transparante vergelijking van de algemene voorwaarden van verzekeringsproducten non-life via AI.

  • Klanteninteractie

Penbox: Slim formulier dat het voor uw klanten gemakkelijker maakt om de gegevens en documenten te versturen die nodig zijn voor het beheer van hun dossiers.

  • Prijs van de Makelaar (publieksprijs): Wie is de GameChanger van 2022?

Verzekeringsmakelaars stemden massaal voor de Prijs van de Makelaar. Penbox, Leader in de categorie Klanteninteractie, haalde de prijs binnen & won de Prijs van de Makelaar in 2022.

Penbox won de Prijs van de Makelaar tijdens de Vivium Digital Awards 2022
Penbox won de Prijs van de Makelaar tijdens de Vivium Digital Awards 2022