‘Digitale Ateliers’ willen meer kmo’s op de digitale trein krijgen
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Producten verkopen en zaken doen speelt zich steeds meer online af. Ook voor kmo’s biedt dit heel wat opportuniteiten. Maar dan moeten de Belgische ondernemingen wel een tandje bij steken. BNP Paribas Fortis lanceert daarom samen met Google ‘Digitale Ateliers’ om ondernemers te informeren en te adviseren om meer te halen uit online zakendoen.
Statistieken hebben al aangetoond dat België in Europa maar een middenmoter is op het vlak van digitalisering en e-commerce. Dat wordt bevestigd in een telefonische bevraging van 250 Belgische kmo’s door het onderzoeksbureau Profacts. De enquête in opdracht van BNP Paribas Fortis peilde onder meer naar de online-aanwezigheid en digitale ervaring van kmo-ondernemers.
Koudwatervrees overwinnen
In een wereld die digitaliseert en waar jonge consumenten steeds meer via mobiele toepassingen en sociale media informatie sprokkelen, is online-aanwezigheid van het grootste belang. Maar daar wringt het schoentje. Nauwelijks 10 procent van de kmo’s gebruikt zijn site voor de verkoop van producten en diensten. “Onze enquête toont ook aan dat slechts 1 op de 5 kmo’s zich capabel en op zijn gemak voelt om een nieuwe site te ontwikkelen. En slechts 1 op de 10 ziet het zitten om een online -betaalsysteem op zijn site te integreren. Het vertrouwen hierrond kan dus best nog een boost gebruiken”, aldus Freya De Keyser van Profacts.
“Dit is booming business en onze bedrijven en zelfstandigen mogen de digitale trein niet missen”, reageert vicepremier en minister van Digitale Agenda Alexander De Croo. “Als ze nog koudwatervrees hebben, moeten we hen bijstaan om die te overwinnen. Als België toonaangevend wil zijn in de digitale economie, zullen we ons economisch weefsel moeten durven vernieuwen.”
Dit is booming business en onze bedrijven en zelfstandigen mogen de digitale trein niet missen.
Laagdrempelige opleidingen
De bank BNP Paribas Fortis maakt daar de komende maanden werk van. Ze wil kmo’s helpen om een plek te veroveren in de gedigitaliseerde wereld. Om ondernemers vertrouwd te maken met de mogelijkheden van digitale tools, zet de bank samen met Google voor het tweede jaar op rij een reeks Digitale Ateliers op. Vorig jaar kregen op die manier ruim 900 ondernemers een training.
Anthony Belpaire, Industry Head Google België: “We merken dat er veel goede wil is bij kmo’s maar dat zij meer praktische hulp wensen om aan de slag te gaan. Daarom bieden we samen met BNP Paribas Fortis praktische en laagdrempelige opleidingen aan om de digitale vaardigheden van kmo’s aan te scherpen: over het optimaal opbouwen en beheren van een site, over strategieën om meer klanten te werven via het internet en over hoe digitale tools de samenwerking in het bedrijf en met partners kunnen bevorderen.”
De Digitale Ateliers zullen plaatsvinden in 13 steden over het hele land. Ze zijn gratis en staan open voor alle ondernemers.
Meer informatie vindt u op www.bnpparibasfortis.be/digitaleateliers