Digitale Ateliers: “Een aanrader voor elke ondernemer”
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Voor ondernemers zijn de Digitale Ateliers die BNP Paribas Fortis en Google samen organiseren een bijzonder waardevolle ervaring. “Als je vandaag alles over online-aanwezigheid zelf moet uitpluizen, word je overstelpt en zie je door de bomen het bos niet meer”, getuigt deelneemster Christel Sonck. “Deze sessies maken het behapbaar en vooral praktijkgericht.”
Christel Sonck is business coach. Sinds januari 2015 begeleidt ze met Perspectivo Coaching ondernemers in ‘mensgericht zakendoen’ en coacht ze ook vrouwelijke managers. “In een eerste fase gaat het over een coaching van drie maanden voor ondernemers die geconfronteerd worden met uitdagingen. We spitsen ons toe op missie-visie-strategie, personeelsbeleid en resultaten halen”, legt Christel uit. “Vervolgens is er ook een mentoring traject, waarbij ik als klankbord blijf fungeren voor de ondernemers om hen te helpen de focus te houden en beslissingen te nemen.”
Voor Christel is het internet erg belangrijk: “Ik beschouw het als mijn belangrijkste kanaal om zaken te doen. Ik heb dan ook al een eigen site en ben actief op Facebook en Linkedin. Mijn grootste uitdaging bestaat er nu in om potentiële klanten aan te trekken naar mijn website en het klantenbestand verder uit te bouwen. Vandaar dat de Digitale Ateliers erg interessant leken.”
Praktische aanpak
De onderneemster woonde een aantal sessies bij en haalde er nuttige tips uit. “Ik heb wel al wat kennis over online zakendoen, maar de sessie over zoekmachines en SEO optimalisatie was erg leerrijk. Ook de praktische aanpak met een oefening aan het einde van elke sessie, kon ik appreciëren. Ik ben benieuwd of de zaken die ik heb aangepast, zoals het aanmaken van mijn onderneming in Google Mijn Bedrijf ook effectief een verschil zal maken.”
Eenzelfde positief bilan krijgen we te horen bij Roland Van Hulle. Hij geeft met zijn bureau Rofinco financieel advies aan startups en kmo’s: “Ik ben niet zo’n techneut en heb mijn kennis eigenlijk op alle vlakken kunnen verruimen. Ik nam vooral deel om meer te weten te komen over sociale media en hoe je die kan inschakelen voor zakelijke toepassingen.”
Verbeterpunten
“Ik was aangenaam verrast dat ik uit elke sessie wel een aantal verbeterpunten kon meenemen”, vertelt Roland. “Ik heb nu een lijst met actiepunten opgesteld, die ik systematisch ga aanpakken. Het gaat om aantal zaken die ik nog kan optimaliseren op mijn eigen site, het opstarten van een bedrijfsprofiel op Facebook en LinkedIn en mogelijkheden om beter te scoren in zoekmachines. Er ligt dus werk op de plank!”
Roland en Christel denken eraan om volgend jaar opnieuw deel te nemen aan de Digitale Ateliers. “Het is een aanrader voor elke ondernemer, zowel voor hen die nog er maar weinig van weten als voor wie reeds wat ervaring heeft. Online zakendoen zal alleen maar belangrijker worden en deze sessies geven je echt een beter inzicht. De tips en tricks die je er bovenop krijgt, zorgen ervoor dat je meteen ook zelf aan de slag kunt om online nog betere resultaten te halen.”
De Digitale Ateliers zullen plaatsvinden in 13 steden over het hele land. Ze zijn gratis en staan open voor alle ondernemers.
Meer informatie vindt u op www.bnpparibasfortis.be/digitaleateliers