‘Dieselmotor zal niet snel verdwijnen’

TIM BERCKMOES "De toekomst ligt in de combinatie van brandstoffen." © T. DE BOEVER

Voor de derde keer dit jaar gaat een eeuweling met de trofee van Trends Gazellen Ambassadeur lopen. Het Gentse Anglo Belgian Corporation (ABC) produceert motoren voor onder meer de scheepvaart, het spoorverkeer en stroomgeneratoren.

Hoewel de naam anders doet vermoeden, is Anglo Belgian Corporation een op en top Belgisch bedrijf. Sinds de oprichting in 1912 produceert het bedrijf grote motoren. Met 60 procent van de omzet is de scheepvaart de belangrijkste afzetmarkt, gevolgd door de stroomgeneratoren (30%) en de locomotieven (10%).

“De scheepvaart kende een moeilijke periode, maar stilaan komt er licht aan het einde van de tunnel. De grote groeier van de jongste jaren was de divisie stroomgeneratoren. We hebben een aanbesteding binnengehaald voor de Wereldbank met een hybride oplossing waarin we zonnepanelen combineren met onze dieselmotoren. Daarnaast leverden we – in de nasleep van de kernramp in Fukushima – een groot aantal noodgeneratoren aan het Franse EDF. Die dieselgeneratoren zijn bestand tegen aardbevingen en tsunami’s en moeten bij een ramp de reactoren afkoelen”, zegt CEO Tim Berckmoes. De omzet spurtte tussen 2013 en 2017 van 62 miljoen euro naar 118 miljoen euro.

Concurrentie uit Zuid-Korea

Ook de cashflow kende in die periode een explosieve groei van 4 miljoen naar 23 miljoen euro. De lage rendabiliteit was aanvankelijk een probleem voor het bedrijf. Bij de honderdste verjaardag van het bedrijf in 2012 vertelde Tim Berckmoes nog dat ABC zijn motoren bijna tegen de kostprijs op de markt bracht en dat enkel de verkoop van wisselstukken echt winstgevend was. “De omzet is sindsdien feller gestegen dan de vaste kosten. Dat heeft onze rendabiliteit een boost gegeven. Daarnaast is ook de omzet in de aftersales toegenomen. Daar liggen de marges nog altijd een beetje pak hoger.”

In heel wat industriële sectoren zetten Chinese bedrijven druk op de marges. In het segment van de middelsnellopende motoren valt dat nog mee. “Wij hebben al meer dan honderd jaar ervaring. Daardoor hebben we een mooie voorsprong. Maar dat wil niet zeggen dat we de markt voor ons alleen hebben. De strijd is bikkelhard. De grootste concurrenten zitten in Europa en vooral in Zuid-Korea”, zegt Tim Berckmoes.

Er is al heel wat inkt gevloeid over de vraag hoe we de maakindustrie in eigen land kunnen houden. “De groep heeft vier gieterijen, in Duitsland en in Frankrijk, waar de motoronderdelen worden gegoten. Al de rest gebeurt in Gent: ontwikkeling, engineering, verspaning, montage, testen”, zegt Berckmoes. “Het is een belangrijke meerwaarde dat de medewerkers continu feedback aan elkaar geven. Dat de lonen hier hoger liggen, is ook relatief. We hebben al veel in automatisatie geïnvesteerd, waardoor de loonkosten amper 5 procent van de assemblagekosten bedragen. Daarvoor moet je geen risico’s nemen.”

Nieuwe technieken

De belangrijkste rem op de groei is het vinden van de juiste mensen. “Vooral de jongste twee jaar is het lastiger geworden om technisch geschoold personeel te vinden. Jammer, want iemand met een passie voor techniek komt bij ons helemaal aan zijn trekken. Hij kan het hele productieproces tot een afgewerkte motor opvolgen. We doen intussen ons best om ons als werkgever meer in de kijker te zetten bij de jeugd door deel te nemen aan techniekacademies, jobbeurzen en stageplaatsen aan te bieden.”

Het klimaatdebat is actueler dan ooit. Nog al te vaak krijgt de dieselmotor de zwartepiet toegespeeld. “Het is jammer dat alles op een hoopje wordt gegooid”, zegt Tim Berckmoes. “Wij werken al 25 jaar aan een switch. We hebben ons assortiment uitgebreid met motoren op lng en cng. Daarnaast doen we ook volop testen met methanol en waterstof. Technisch is alles mogelijk, maar economisch lukt het voorlopig niet. Waterstof is vier tot vijf keer duurder dan diesel. De dieselmotor zal niet zo snel verdwijnen. Dankzij nieuwe technieken zoals katalysatoren en partikelfilters is de uitstoot van dieselmotoren soms beter dan die van gasmotoren.”

Export

De wortels van ABC gaan terug tot in 1912, toen negen industriële investeerders begonnen met de productie van interne verbrandingsmotoren. Nog voor de Eerste Wereldoorlog leverde ABC al motoren aan klanten in Australië en Rusland. In de volgende decennia breidde het bedrijf zijn wereldwijde netwerk uit. Export is op vandaag goed voor 85 procent van de omzet.

Vanaf de jaren zeventig ging het minder goed, onder meer door het verlies van Congo. De resultaten kwamen zwaar onder druk en Ogepar van de familie Froidbise nam midden de jaren tachtig het bedrijf over. ABC vond zijn tweede adem. “Dankzij onze aandeelhouders kunnen wij de winsten bijna integraal herinvesteren in het bedrijf. De komende drie jaar investeren we nog eens 28 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling. De focus zal liggen op nieuwe motoren zonder uitstoot en geschikt voor waterstof en methanol.”

* De volledige rangschikking van de grote, de middelgrote en de kleine Gazellen vindt u op www.trends.be/gazellen.

'Dieselmotor zal niet snel verdwijnen'

Oost-Vlaanderen

De snelste groeier bij de grote bedrijven in Oost-Vlaanderen is Anglo Belgian Corporation. De producent van zware motoren voor de scheepvaart, het spoor en stroomgeneratoren gaat het biotechbedrijf Ablynx en de familiale bouwgroep Recon vooraf.

Bij de middelgrote bedrijven beschikte Be-Mobile over de snelste benen. In 2016 ging de aanbieder van mobiliteitsoplossingen samen met Flow en MobileFor. Proximus kreeg de controle over de nieuwe groep. Omdat het bedrijf niet meer operationeel onafhankelijk is, komt het niet in aanmerking voor de titel. Dat geldt ook voor SNL, het nieuwe distributiecentrum in Sint-Niklaas van de Duitse supermarktketen Lidl.

Op drie staat KAA Gent. De resultaten van de voetbalclub blijken beïnvloed door overheidssteun. In de resultatenrekening van het boekjaar dat begint op 01 juli 2015 en eindigt op 31 mei 2017 staat een bedrag van meer dan 47 miljoen euro aan exploitatiesubsidies. Daarom kunnen we ook KAA Gent niet weerhouden als Ambassadeur. Zo komen we bij Quatra als de Trends Gazellen Ambassadeur van 2019. De ophaler en verwerker van frituurvetten en -oliën bouwt volop aan een fabriek in Lokeren.

RSB Exploitatiemaatschappij voert de ranking bij de kleine bedrijven aan, maar het bedrijf valt onder de groep van Chateau Residenties. De Ambassadeurstitel komt toe aan Dobco Medical Systems, een bedrijf uit Zele dat IT-oplossingen voor de gezondheidssector aanbiedt.

Volvo Cars Belgium was in de periode 2013-2017 de belangrijkste aanwerver met netto 593 aanwervingen.

Methodologie van de Trends Gazellen

Welke bedrijven komen in onze lijst? Het antwoord is simpel: bedrijven die snel groeien. De Trends Gazellen zijn niets anders dan de snelste groeiers. De allersnelste groeier staat op nummer 1.

We bekijken de groei over vijf jaar. Voor deze editie vergelijken we 2017 met 2013. We berekenen de groei van drie variabelen: de omzet, het personeelsbestand en de cashflow, in absolute en procentuele termen. Dat geeft zes deelrangschikkingen. De plaatsen op die deelrangschikkingen tellen we op, wat de eindscore oplevert. Een bedrijf dat alle zes deelrangschikkingen aanvoert, heeft eindscore 6, en staat bovenaan in de eindrangschikking. Hoe hoger de eindscore, hoe lager in de eindrangschikking.

Er gelden minimumvoorwaarden. Het bedrijf moet minstens vijf jaar oud zijn. Op de loonlijst van 2017 moeten minimaal twintig werknemers gestaan hebben voor grote en middelgrote bedrijven. Voor kleine bedrijven volstaan tien werknemers. De omzet in 2013 bepaalt het onderscheid tussen een groot, middelgroot en klein bedrijf. De grote haalden een omzet van meer dan 10 miljoen euro, de middelgrote bleven tussen 10 en 1 miljoen euro en de kleine haalden een omzet of brutomarge van minder dan 1 miljoen euro.

De snelste 100 groeiers bij de grote bedrijven mogen zich Grote Gazellen noemen. De snelste 75 bij de middelgrote bedrijven worden de Middelgrote Gazellen. De snelste 50 bij de kleine bedrijven zijn de Kleine Gazellen.

De Gazelle die in haar categorie de lijst aanvoert, is niet altijd de winnaar. Er gelden bijkomende criteria. Zo moet een winnaar operationeel onafhankelijk zijn. Een dochter van een buitenlandse onderneming komt niet in aanmerking. En een winnaar moet drie jaar wachten eer hij nog eens kan winnen.

In deze en volgende edities van Trends publiceren we de eindrangschikking voor Brussel en de vijf Vlaamse provincies. We eindigen op 28 maart, met de eindrangschikking voor Vlaanderen.

'Dieselmotor zal niet snel verdwijnen'
'Dieselmotor zal niet snel verdwijnen'

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content