Dialogic. Uw pc rinkelt
Uw pc is een telefooncentrale. Jawel. Nieuwe technologieën brengen ook deze revolutie binnen handbereik.
Wat de pc met mainframes uithaalde, zal hij nu ook met telefoon-schakelborden doen. Dat beweert tenminste Charles Fitzgerald, marketing manager computer-telefonie bij Microsoft. “De pc zal de telefoniewereld onder de voet lopen, ” zegt hij.
Het Dos-besturingssysteem brak de almacht van de mainframe, door de pc op de wereld te helpen. Hetzelfde staat nu ook de telefoon-schakelborden te wachten. Mogelijke slachtoffers zijn : AT&T, Northern Telecom, Alcatel, Siemens, Mitel, Fujitsu en NEC. De “bevrijder” heet ditmaal niet Dos, maar TAPI. TAPI staat voor Telephony Applications Programming Interface en heeft het potentieel van een softwarestandaard, omdat precies Microsoft er zijn schouders onder gezet heeft. De software werd ontwikkeld samen met chipfabrikant Intel en verschillende andere computerbedrijven en producenten van telefoonmateriaal.
TELEFOON.
TAPI-gebruikers kunnen van goedkope pc’s gesofistikeerde schakelborden en oproepverwerkingssystemen maken zo heet de boodschap. En het nieuwe Windows 95-besturingssysteem begrijpt die TAPI-kommando’s. Softwarebedrijven haasten zich nu al om hier munt uit te slaan en ontwikkelen programma’s die een pc van pakweg 60.000 frank laten funktioneren zoals een gesofistikeerd telefoonontvangstsysteem van 750.000 frank u weet wel, het soort toestel dat u vertelt “om een bestelling te plaatsen, drukt u op 2”.
Maar loopt het zo’n vaart ? Stéphane Goubau, managing director van Dialogic Telecom Europe, nuanceert : “TAPI op zich is niet voldoende om van pc’s telefooncentrales te maken. Er is ook media-processing nodig om boodschappen op te nemen, druktoets-signalen door te geven en spraakverwerking te integreren. ” Bovendien moet de verbinding tussen het telefoontoestel en de computer nog steeds gemaakt worden én funktioneren.
Volgens het vakblad Byte (september ’95) ondersteunt TAPI een brede keuze aan telefoonschakelapparatuur (waaronder PBX-en of voice servers) en netwerkverbindingen. Goubau lijkt daar niet zo zeker van. En hij beseft ook : “In België staat de regulering voor dergelijke systemen nog nergens. “
TAPI heeft ook een konkurrent : TSAPI of voluit, de Telephony Server API, ontwikkeld door AT&T en Novell. TSAPI integreert de funkties van de computernetwerksoftware NetWare met die van de telefooncentrale. Eén groot verschil tussen beide, schrijft Byte : TAPI heeft een interface waardoor het informatie op een telefoonlijn kan herkennen (b.v. een fax of een gesprek), TSAPI niet.
CHIPS.
Maar, zoals gezegd, niet alleen de software telt. De andere drijvende kracht zijn goedkope halfgeleiders of chips. Bedrijven zoals Dialogic en zijn belangrijkste konkurrenten Natural Microsystems, Brooktrout en een filiaal van Octel verkopen uitbreidingsschakelborden (add-on boards) die de betere computers krachtige oproepschakelings- en oproepverwerkingsmogelijkheden meegeven. Het ziet ernaar uit dat zulke hardware-eigenschappen zelfs in de nieuwe generaties chips van Intel zullen worden ingebouwd.
Het idee om van een pc een binnenhuistelefooncentrale te maken, is niet nieuw. Dialogic en zijn konkurrenten zijn hier al jaren mee bezig. Dialogic is zelfs de initiatiefnemer van een vernuftige architektuur (SCSA) die toelaat om telefoonsystemen te ontwikkelen waarop TAPI en TSAPI met verschillende kommunikatie-standaarden kunnen funktioneren.
Kortom, met interfaces zoals TAPI kunnen gebruikers de goedkope uitbreidingsschakelborden met pc-software kombineren en zo tegen een minimale kostprijs handige mogelijkheden bijkrijgen die de oude producenten van binnenhuistelefooncentrales of de nieuwere generatie van spraaktechnologiebedrijven tegen hoge prijzen verkopen.
Deze mogelijkheden omvatten systemen die onbelangrijke oproepen automatisch afhandelen, maar ook phone-banking systemen. Mediatrends, een Amerikaanse software-ontwikkelaar, heeft een programma ontworpen dat onder Windows draait en al het volgende kan doen :
– via identifikatie van het telefoonnummer van een oproeper bepalen langs welke weg de oproep zal worden geleid en welke prioriteit eraan zal worden gegeven ;
– een computergestuurde stem vertelt de wachtende oproepers wat er gebeurt ;
– een bericht wordt naar alle werknemers van een bedrijf verstuurd (per fax, e-mail of telefoon).
Prijskaartje van de Mediatrends-software voor een systeem van 100 gebruikers : 120.000 frank. Uitbreidingskosten voor de pc-hardware : 50.000 frank.
Een ander voorbeeld is Active Voice, dat sinds ’86 gesproken boodschappen-systemen verkoopt. Het bedrijf heeft een produkt dat gebaseerd is op specifieke software en Dialogic-borden. Zijn prijs : 750.000 frank voor een gelijkaardig systeem als dat van Mediatrends.
Naarmate de telefoonapparatuur gestandaardizeerd en de software overdraagbaar wordt, zullen de prijzen onder druk komen te staan. Novell verkoopt voor 800.000 frank zijn TSAPI-systeem dat instaat voor de oproepverwerking op een pc-netwerk. De TAPI-funktionaliteit van Microsoft steekt al gratis in Windows 95 en zal binnenkort ook op het besturingssysteem NT, de Windows-versie voor netwerken, worden geplaatst.
JY
PDP
(c)Forbes.
STÉPHANE GOUBAU (DIALOGIC) “In België staat de regulering voor telefonie via pc’s nog nergens. “
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier