DEME. Bij de grootsten

De groep DEME (Dredging, Environmental & Marine Engineering, waarin onder meer de baggeraars Dredging International en Baggerwerken Decloedt thuishoren) zwaait met mooie resultaten. De gekonsolideerde omzet bedraagt 17,6 miljard frank, waarvan 10,6 miljard voor DI. Dit komt overeen met een omzetstijging van 9,8 %. De gekonsolideerde nettowinst tikte af op 468 miljoen frank, wat een rendement van 10,18 % op de eigen middelen opleverde. Met die groepsomzet komt de grens van 1 miljard gulden, een (Nederlandse) norm in de baggerwereld om tot de allergrootsten te worden gerekend, binnen bereik.

Vier vijfden van de groepsomzet wordt momenteel buiten de Benelux gerealizeerd. Hierbij scoort vooral het Verre Oosten hoog. Het orderboekje voor 1995 vermeldt onder meer belangrijke opdrachten in Maleisië (opspuiten van industrieterreinen), Hongkong (onderdelen van een rioleringsysteem) en Australië (havenwerken, verdieping van riviermondingen en strandopspuitingen). En in Singapore werd een projekt binnengehaald voor het samenvoegen van vijf kleine eilandjes tot één groot. Het aandeel van DEME in deze vier projekten (soms wordt met partners samengewerkt) bedraagt 3,4 miljard frank.

In Maleisië betreft het een kontrakt van 750 miljoen frank voor het uitbouwen van een bedrijfszone in de haven van Khlang, vlakbij de hoofdstad Kuala Lumpur. DEME zal er grond opspuiten voor een nieuw industrieterrein dat dan verder afgewerkt zal worden door de Maleisische bouwonderneming MS Kali Sdn Bhd. De werken vangen binnenkort aan en zullen zes maanden duren. Het grootste projekt is dat in Singapore voor de Jurong Development Company, een overheidsinstelling. Partner hier is de Japanse bouwonderneming Penta Ocean. De bedoeling is een vijftal piepkleine eilandjes vlakbij de industriële zone van Jurong via opspuitingen met elkaar te verbinden waarna het nieuwe bouwterrein verder wordt afgewerkt door de Japanners. Het deel van DEME bedraagt hier 1,6 miljard frank, de duur van het projekt wordt op 18 maanden geschat. Deze werken starten normaliter in augustus van dit jaar.

Alles bij elkaar ziet het er voor de Vlaamse baggervloot niet slecht uit, zowel voor de sleephoppers, de emmerbaggermolens (momenteel onder meer aan de slag bij de bouw van de Piet Hein Tunnel in Amsterdam) en de diverse types baggerkranen. Enkel de grote cutterzuigers hebben met “stillig” te kampen : vraag en aanbod op de cuttermarkt zijn duidelijk uit evenwicht.

De sterk cyclische internationale baggermarkt is echter over een hoogtepunt heen en het aflopen van het kontrakt van de eeuw, de bouw van de nieuwe luchthaven Chek Lap Kok in Hongkong, heeft hier veel mee te maken. Het rekordjaar 1994 zal dus voorlopig niet verbeterd worden, voor 1995 zullen de baggeraars zelfs rekening moeten houden met een daling van omzet en winst. Maar DEME vertrouwt op een sterke verdedigingsstelling. “Door een sterke diversifikatie in acyclische aktiviteiten (offshore, milieu, telegeleide boringen…) worden de schommelingen van de instabiele internationale baggermarkt gedeeltelijk opgevangen, ” klinkt het.

MARC STORDIAU (DEME) Door diversifikatie in acyclische aktiviteiten de schommelingen van debaggermarkt opvangen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content