Delokaliseren, richting Limburg
De Zweedse kogellagerproducent SKF schrapte 500 logistieke jobs in veertien Europese landen. Tongeren werd het SKF-distributiecentrum. Winst voor Limburg : 210 arbeidsplaatsen.
Vanaf dit jaar is het Europese distributiecentrum van het Zweedse SKF volledig operationeel. In drie jaar concentreerde de kogellagerfabrikant alle stocks en logistieke diensten in Tongeren. Algemeen directeur Michel Humbert van SKF European Distribution Centre : “Voor Limburg betekent dit 210 arbeidsplaatsen. Voor SKF Europa een kostenverlaging van ongeveer 5 %.”
De 44.000 SKF-medewerkers produceren in twintig landen een wereldomzet van 36,7 miljard Zweedse kroon (1 kroon is 4,6 frank), goed voor 2 miljard kroon nettowinst. Peter Augustsson de ex- Volvo-man die het bedrijf al twee jaar leidt, wil SKF nog te sterk (voor 60 %) gericht op de Europese markt uitbouwen tot een global player.
In totaal investeerde SKF EDC één miljard in Tongeren. Waarom net daar ? “Eerst overwoog men een inplanting in het meer centraal gelegen Kaiserslautern,” schetst Humbert. “De Zweedse leiding zag op tegen de macht van de Duitse vakbonden. Iets meer in het westen, Frankrijk, botste men op het gebrek aan talenkennis. Dat probleem, onoverkomelijk voor een distributiecentrum, stelde zich ook in Luxemburg en Wallonië. Zo kwamen we uiteindelijk in Limburg terecht.”
Bij de investeringsbeslissing hield SKF ook rekening met de goede infrastructuur, de hoge concentratie van transportondernemingen in de buurt en “de efficiënte telecommunicatietechnologie, hoewel ik moet toegeven dat ik de prestaties van de Belgische telecom-operator wat heb aangedikt op het hoofdkwartier,” zegt Humbert. De arbeidskosten van België zijn volgens hem overigens al bij al best vergelijkbaar met het niveau van de buurlanden.
Een ander voordeel was het gunstige statuut van distributiecentrum, waarbij de fiscus (slechts) 5 % van de gemaakte kosten als belastbare winst beschouwt. “Nederland heeft een gelijkaardig systeem, maar een minder uitgestrekt hinterland dan Vlaanderen,” aldus Humbert. “Maar het verkoopt zich beter, als Nederland Distributieland. Toch mogen we dat niet overdrijven. De FIOC ( nvdr vandaag Dienst Investeren in Vlaanderen) lag aan de basis van de Zweedse beslissing om naar Tongeren te trekken. De investeringssteun van 15 % speelde overigens een marginale rol bij de vestiging, omdat de investering in 2 jaar is terugbetaald. Het fiscale regime een permanent voordeel was veel belangrijker.”
In januari 1994 startte de herstructurering van de logistiek. Tot dan toe beheerden 14 nationale verkooporganisaties hun eigen stocks. Die nationale magazijnen, waar alles samen zo’n 500 mensen werkten, werden gesloten.
Vandaag verdeelt EDC alle kogellagers voor middelgrote klanten, 90 % van de orders of 25 % van het volume. Grote klanten, zoals autofabrikanten, bestellen rechtstreeks bij een SKF-fabriek, die just in time produceert.
Vroeger drie weken, nu drie dagen
Dagelijks ontvangt EDC via Zweden zo’n 12.000 orders. Het volautomatische SKF-magazijn telt 60.000 paletten. Gemiddeld verwerkt het personeel één op drie vorkheftruckchauffeurs is een vrouw, overigens 3000 colli per dag. Er vertrekken dagelijks zo’n 175 ton (kogel)lagers, 15 vrachtwagens, uit Tongeren naar de vier Europese hubs, waar lokale transporteurs de goederen verdelen. Het transport van de SKF-fabrieken naar Tongeren, 8 vrachtwagens per dag, wordt georganiseerd door Scansped, ook de logistieke databeheerder.
In principe moet een Europese klant één tot drie dagen wachten eer hij de bestelde goederen ontvangt. “Vroeger duurde het tot drie weken eer we een volle vrachtwagen naar een bepaald land konden zenden,” vertelt Humbert. “Gezien het logistieke succes van het EDC-concept, staat Tongeren nu model voor een VS-distributiecentrum in Tenessee.”
Het is moeilijk om een bedrag te plakken op de omzet van SKF EDC, onderdeel van het Zweedse SKF Distribution. Volgens Humbert verwerkt Tongeren, in verkoopwaarde uitgedrukt, maandelijks voor meer dan 1,5 miljard frank producten. Men zegt trouwens wel eens dat de omzet van kogellagers een erg getrouwe conjunctuurmeter is. Humbert : “In dat geval heb ik goed nieuws. Na een tijdelijke terugval kenden we in maart een lichte stijging van de omzet.”
Blijft de vraag waarom SKF zélf de logistiek toch geen kernactiviteit beheert. Humbert : “De volledige uitbesteding van de logistiek kan wél voor standaardgoederen zoals radio’s, maar niet voor ons gamma van 20.000 gespecialiseerde producten. Om snel over te schakelen van een verspreid naar een gecentraliseerd netwerk was een grondige kennis van de dataverwerking nodig. Die hebben we zelf in huis. De totale outsourcing van logistiek is een theoretisch concept, dat vooral door global carriers wordt verdedigd. Wij magazijniers bekijken dat anders.”
HBR
MICHEL HUMBERT (SKF-DISTRIBUTIECENTRUM, TONGEREN) Vlaamse vestigingsvoordelen : een groot hinterland, talenkennis en, jawel, een gunstig fiscaal regime.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier