DELIFRANCE. NIEUWE BAKKERS
Delifrance, nummer 1 van het Belgische stokbrood, heeft het ver geschopt met originaliteit en autenticiteit.
Ongeloof. Dat was de overheersende reaktie van de “traditionele” bakkerijsektor op het nieuwe koncept dat door Délifrance werd uitgevonden : het voorgebakken stokbrood. “We hebben op z’n zachtst gezegd een stormwind doen waaien door de wereld van de bakkerijen, ” bevestigt Michel Poupet, commercieel direkteur van Délifrance Belgium. “Eerst was de weerstand tegen de verandering goed voelbaar, maar we hebben een nieuw ras van bakkers geschapen. “
Délifrance is een zuiver filiaal van de Franse onderneming Les Grands Moulins de Paris (GMP), dat zelf deel uitmaakt van de groep Bouygues. De bakkerij heeft ongeveer 130 werknemers en boekte in 1993 een omzet van 619 miljoen, waarvan 30 % afkomstig uit de export. Dat betekent een verkoop van meer dan 16,5 miljoen stokbroden per jaar…
Alles begon in de jaren ’60, toen GMP besloot om ook buiten Frankrijk aktief te worden en zijn oog op België liet vallen. Zo ontstond Délifrance Belgium, dat zijn tenten opsloeg in een gewezen marmerfabriek in Nijvel, “toevallig vlakbij het depot van onze eerste klant en bij het wegennet. ” De vestiging in Nijvel startte met de produktie van een revolutionair produkt : vers, voorgebakken Frans stokbrood. De echte doorbraak bleef uit tot 1978, toen GB in vijf supermarkten het experiment waagde. Het sukses liet niet op zich wachten. “Eén produkt, één klant… Het risico bleef groot, ” merkt Michel Poupet op. “Vandaag de dag hebben we 65 fakturatieplaatsen (de horeca-sektor, zelfstandige winkels, grote en middelgrote warenhuizen, bakkerijen enz.) en kunnen we de klanten dankzij de nieuwe technieken die ons R&D-centrum in Créteil ontwikkelt ongeveer 150 nieuwe produkten voorstellen. ” Hij doelt daarmee op de opvallende evolutie van de koeltechnieken in de voorbije twee decennia. “Een industriële produktie is volstrekt niet strijdig met respekt voor de ambachtelijke traditie, ” verklaart Michel Poupet. “Wij hebben het koncept van de industriële produktie ontdaan van zijn pejoratieve bijklank, door resoluut te weigeren koncessies te doen op het vlak van de kwaliteit en originaliteit van de produkten. Geen kompromissen ! Wij stellen de instrumenten ten dienste van de produkten, niet omgekeerd ! “
Délifrance bevoorraadt zijn zusterbedrijf in Nederland en zijn partner in Ierland met stokbrood en andere bakkerijprodukten, die de plaatselijke vestigingen commercializeren. De grootste investeringen werden in 1988 gedaan, toen de evolutie van het bedrijf een uitbreiding van de verwerkingsfabriek noodzakelijk maakte. De opkomst van de diepvriestechnieken, in dezelfde periode, opende nieuwe perspektieven. Délifrance pikt ook een graantje mee van een nieuwe trend : “snacking” (kleinere, meer verfijnde en complexe broodprodukten). Dankzij die ontwikkeling heeft de Nijvelse firma de algemene daling van het broodverbruik kunnen opvangen. “Ik ben ervan overtuigd dat het verbruik nu stabiel is, ” zegt Michel Poupet. “De mensen willen meer variatie in hun voeding en dus ook in het brood. Om de vraag van de markt te kunnen volgen, moeten we dus een grote diversiteit brengen. ” Hoewel het stokbrood (voorgebakken, diepgevroren enz.) nog steeds 80 % van de omzet vertegenwoordigt, blijkt het aandeel van de meer geavanceerde produkten (traiteur, gebak enz.) inderdaad te groeien. Altijd met dezelfde eis, waarop voortdurend wordt gehamerd : een totaal respekt voor de kwaliteit van de produkten.
F.M.
MICHEL POUPET (DÉLIFRANCE). 16,5 miljoen stokbroden per jaar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier