DELAYED
Eind november maakte Sabena de naam bekende van zijn nieuwe executive vice-president commercial. Het gaat om Hugh Fraser, die momenteel algemeen directeur voor de Benelux is bij British Airways ( BA). Het nieuws liet de gemoederen niet onberoerd : voor het eerst in de geschiedenis van onze nationale luchtvaartmaatschappij zal een niet-Belg aan het hoofd staan van de commerciële dienst.
Wanneer de 44-jarige Schot aan de slag kan in het Sabena House, is echter een open vraag. Van zijn vroegere werkgever kreeg hij als het ware “huisarrest”. “Hugh Fraser heeft zijn ontslag ingediend, maar moet zijn opzegperiode naleven,” klinkt het bij BA. Juridisch is dat weliswaar correct, maar men kan het niet erg sportief noemen. Bovendien komt het nogal onverwacht, zeker als we bedenken dat Sabena een liberale markt hoog in het vaandel draagt. “Dit is business,” aldus BA. “De zaak Fraser is niets uitzonderlijks. Sabena, dat door Swissair wordt gecontroleerd, heeft recentelijk al twee topmanagers bij ons weggekaapt.”
Dat Hugh Fraser een internationale carrière zou nastreven, zal niemand ooit hebben verbaasd. Zijn eerste levensjaren bracht hij door in India, waar zijn Schotse vader een theeplantage uitbaatte. Dan trok hij naar een kostschool in Europa. Door het vele pendelen tussen Schotland en India ging hij dromen van een carrière overzee. Na zijn marketingstudies aan de universiteit van Strathclyde aanvaardde hij daarom in ’76 een aanbieding bij British Airways in Londen, in de hoop op een loopbaan over de grenzen heen. Kort daarop werd hij bevorderd tot sales manager voor Noord-Engeland, maar in de lente van 1982 stapte hij over naar KLM. Zes jaar later keerde hij naar BA terug, dit keer werkte hij vanuit Schotland. In het voorjaar van 1992 startte hij zijn echte expatriate-carrière en werd general manager voor Zweden. In september 1995 verhuisde hij naar Brussel.
Over de hoofdstad is hij zeer opgetogen : “De kwaliteit van het leven is hier bemoedigend goed. Ook zakelijk gezien is Brussel een interessante stad. De centrale ligging in het hart van Europa en de nieuwe passagiersterminal van Zaventem kunnen in de toekomst nieuwe opportuniteiten creëren, zeker in 1997 wanneer het laatste pakket van de Europese luchtvaartliberalisering in werking treedt,” zegt hij. “Toch ben ik steeds weer verbaasd over de werking van reisagentschappen in België. De Belgische reiswereld hinkt technologisch blijkbaar ver achterop vergeleken met Noord-Europa.”
HUGH FRASER (SABENA) Wachten op het fiat van zijn vroegere werkgever om over te stappen naar Sabena.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier