De zuinigste
De Opel Corsa ’97 is de allereerste auto ter wereld die aangedreven wordt door een zuinige driecilindermotor met 12 kleppen.
De Opel Corsa is een polyvalente stadsmus waarvan vorig jaar in België bijna 10.000 stuks werden verkocht. Daarmee staat de Corsa op de derde plaats (na de VW Polo en de Ford Fiesta) in de top-vijf van het B-segment, waarvan de verkoop in 1996 met 20,8 % steeg tegenover het jaar daarvoor. De Corsa ’97 schrijft geschiedenis door de introductie van de driecilindermotor met 12 kleppen, die van deze Opel meteen de zuinigste Europese auto maakt.
De Corsa heeft zijn populariteit niet alleen te danken aan zijn techniek en veiligheid, maar ook aan zijn vormgeving. Bij Opel werd hij volkomen terecht “de volwassen geworden kleine auto” gedoopt. Van bij zijn lancering paste hij perfect in het segment van de compacte personenwagens. De Opel Corsa is veilig en comfortabel ; hij biedt veel ruimte voor zijn lengte van 3,72 meter en een technologie die veelal slechts in grotere auto’s te vinden is. Bovendien komt hij even goed uit de voeten op de autoweg als in het stadsverkeer. Geen wonder dat er sinds 1993 meer dan 2,7 miljoen exemplaren verkocht werden in de hele wereld.
Uiterlijk bevat de Corsa ’97 een aantal nieuwe stijlelementen (radiatorrooster, bumpers en flankbeschermers), maar het gebruiksvriendelijke en ergonomische basisconcept bleef onveranderd. Speciale aandacht werd besteed aan het chassis, zodat het rij- en weggedrag aanzienlijk verbeterd is. Dit is ook in grote mate te danken aan de verfijnde ophanging en het aanbrengen van een stabilisatorstang vooraan. De wagen wordt aangeboden in drie- of vijfdeursversie en met een opgewaardeerde veiligheidsuitrusting, bedoeld voor een breed en gevarieerd koperspubliek.
De belangrijkste nieuwigheid in de Corsa-gamma is de introductie van de driecilindermotor. In vergelijking met een even krachtige viercilinder biedt de nieuwe ECOTEC-Compact onmiskenbare voordelen : een lager gewicht, een hoger thermodynamisch rendement en minder energieverlies door wrijving. Dit alles zorgt uiteraard voor een aanzienlijke beperking van het brandstofverbruik.
Het is wel even wennen aan het rijgedrag van de Corsa driecilinder. Op het bergachtige testparcours waar wij de nieuwe Opel uitprobeerden, moesten we flink gebruikmaken van de laagste versnellingen. Op de Belgische wegen (zelfs in de Ardennen) is dat minder nodig, want de driecilinder is erg soepel en het motorkoppel is reeds beschikbaar bij vrij lage toerentallen.
PATRICK OP DE BEECK
Opel Corsa 12V De zuinigste Europese auto, dankzij de driecilindermotor met 12 kleppen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier