‘DE ZIEL VAN BORDEAUX MOET OVERLEVEN’

Isabelle Saporta is een journaliste die gespecialiseerd is in de landbouw- en voedingsnijverheid. Ze werkt voor de Franse radiozender Europe 1. Ze hanteert bij haar bewust polemisch veldonderzoek een vlijmscherpe pen. Wij ontmoetten haar in een Parijs restaurant bij een glas witte bourgogne om te praten over ‘Vino Business’, het boek dat Bordeaux doet beven.Heeft de klacht wegens eerroof die tegen u werd neergelegd door een grote Bordeauxse exploitant u verbaasd?

ISABELLE SAPORTA. “Die klacht zegt veel over de geestesgesteldheid in de Bordeauxstreek. De exploitant Hubert de Boüard verwacht altijd inschikkelijke artikels. Voor één keer is dat nu niet het geval. Hij heeft een klacht ingediend, waarvan akte. Ik wacht rustig het proces af. Ik ben een jaar bezig geweest met een vooronderzoek, gevolgd door een lang onderzoek in het veld, en ik heb hem het woord gegeven over de geschilpunten. Het is mijn taak om zout in de wonden te strooien. Mijn boek is geen lovende levensbeschrijving.”

Waarom hebt u dit boek geschreven?

SAPORTA. “Het is een boek dat hopelijk de kleine Bordeauxse wijnbouwers, aan wie iedereen lak lijkt te hebben, zal helpen. Ze worden alleen maar beschouwd als prooien wier eigendommen men goedkoop in handen kan krijgen. Ik wil dat de mooie Franse wijnbouw, de ziel van Bordeaux, overleeft.”

Waardoor worden die kleine wijnbouwers bedreigd?

SAPORTA. “De financiers die de grote domeinen in handen hebben, roepen stilaan een vastgoedbubbel in het leven. De kleine wijnbouwers worden verdrongen naar minder prestigieuze appellations of men zet ze aan de kant door hun gronden op te kopen. Als het zo doorgaat, dan krijgen we een wijnmarkt met twee snelheden, met enerzijds industriële wijn die geproduceerd wordt zoals Coca-Cola, en anderzijds een topklasse van wijnen die de doorsnee consument zich nooit kan veroorloven en die zelfs niet gemaakt is om gedronken te worden.”

U hebt het over smaakvervlakking in de Bordeauxstreek. Is dat een nadrukkelijke tendens?

SAPORTA. “De basiscategorie van wijn, die men vin de marché noemt en die wordt aangemaakt met houtschilfers en oenologische producten, krijgt de bovenhand. Wil men de veelzijdigheid van smaken herstellen, dan moet men de ziel van de Bordeauxse wijnbouwer laten leven. Daarom moeten de kleine wijnbouwers geholpen worden om de media-aandacht op zich te richten. De consument wil dat er nog authentieke mensen overblijven in Saint-Emilion die tegen betaalbare prijzen produceren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content