De winstmotor van de tankstations
Met de hoge brandstofprijs in het achterhoofd breiden steeds meer tankstations hun activiteiten uit met een winkel. Het Luikse bedrijf Petrol GesShop (PGS) is de gemeenschappelijke aankoopcentrale van 95 van zulke tankwinkels en sinds kort is het bedrijf ook actief in Vlaanderen. “De winstmarge op brandstof is de voorbije jaren fors gedaald,” vertelt algemeen directeur Pierre Donéa. “Tankstations staan dus voor de keuze: ofwel sluiten ze de deuren, ofwel bouwen ze een tweede activiteit uit die minstens even rendabel is.” Steeds meer tankstations verkopen daarom naast de klassieke frisdrank, sigaretten en motorolie ook een breed gamma aan pechverhelpingsproducten, zoals Donéa ze noemt. “De voorbije jaren moesten veel buurtwinkels hun deuren sluiten, maar de tankstations hebben die rol overgenomen,” zegt Pierre Donéa. “Vooral op het platteland zijn de pompstations een efficiënt verkoopkanaal.” Pierre Donéa werkte dertig jaar lang als aankoopdirecteur van verschillende distributiegroepen, zoals Match, Louis Delhaize en Spar. In december 2000 richtte hij het bedrijf Petrol GesShop op, een gemeenschappelijke aankoopcentrale die zich specialiseert in tankstations. “Verschillende tankstations in het Luikse werden bevoorraad door Spar, maar door een koerswijziging bij moederbedrijf Laurus kwamen ze in de kou te staan,” vertelt Donéa.
PGS koopt zelf niets aan. Het bedrijf heeft niet eens een eigen stockruimte. Het is eigenlijk niet meer dan een coördinatiecentrum dat werkt op commissie. “We bedingen lagere inkoopprijzen door onze leveranciers zo zorgvuldig mogelijk te selecteren en door schaalvergroting te creëren. Daardoor kunnen er prijsafspraken worden gemaakt en kunnen de routes van onze leveranciers zo efficiënt mogelijk georganiseerd worden,” vertelt de directeur.
De ‘Ges’ in de bedrijfsnaam staat trouwens voor gestion (beheer). Donéa: “In een tankstation moet de beschikbare ruimte zo goed mogelijk worden benut. Het komt er dus op aan om altijd de juiste producten in huis te hebben én die op de juiste manier uit te stallen. Wij volgen de consumptietendensen op de voet en adviseren onze klanten om verkoopprijzen aan te passen aan allerlei marktbarometers.”
PGS, dat vier mensen in dienst heeft, realiseert een jaaromzet van meer van 50 miljoen euro. Het bedrijf werkt momenteel voor 91 onafhankelijke tankstations die werken onder merknamen als Total, Q8, Texaco, Jet en Esso.
Hans Sterkendries
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier