De winkel van de toekomst heeft mensen nodig
Partner content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
In een hoogtechnologische duurzame winkelomgeving blijven almaar minder taken over voor mensen. En door de onlineverkoop neemt het aantal winkels af. Toch zien retailers in de toekomst nog een rol weggelegd voor hun winkelpersoneel.
Retailers die vandaag inzetten op duurzaamheid kiezen voor verantwoorde grondstoffen, reduceren hun waterverbruik of verbeteren de energieprestaties van hun winkels, om maar enkele ingrepen te noemen. Nieuwe technologie faciliteert nieuwe mogelijkheden, die een reeks van menselijke taken in en rond de winkel automatiseert of overbodig maakt. De vraag rijst welke rol het winkelpersoneel nog kan spelen in een fel geautomatiseerde omgeving, want net die sociale rol zetten veel retailers ook prominent in hun duurzaamheidsplannen. “Met de Redevco directie gingen we op bezoek in Silicon Valley en daar surft men met een wijde boog rond die vraag”, zegt Eric Van Dyck, Chief Investment Officer bij Redevco. “Je gaat er weg met het besef dat heel wat mensen zich zullen moeten aanpassen in een nieuwe rol om hun job te kunnen behouden.”
De vraag rijst welke rol het winkelpersoneel nog kan spelen in een fel geautomatiseerde omgeving.
Verschuiving naar diensten
Hoe voorkom je dat een kostenreductie dankzij duurzame ingrepen plots uitmondt in een mensenreductie? Het antwoord zit hem in een verschuiving naar activiteiten waarin mensen zich blijven onderscheiden. Beleving is het codewoord voor veel retailers. Dat willen ze in de toekomst concreet vertalen naar het bieden van diensten die een winkelrobot onmogelijk kan leveren. “De verankering in de omgeving wordt cruciaal”, zegt Caroline Gastaud, Sustainability Manager bij IKEA. “Denk maar een repair café in de winkel, ruimte voor lokale verenigingen, workshops,… De sleutel zal niet het gebouw zijn, wel de beleving die je er kan vinden.”
De sleutel zal niet het gebouw zijn, wel de beleving die je er kan vinden.
Het principe ligt klaar, maar de uitvoering is daarom nog niet zo vanzelfsprekend. Je personeel klaarstomen voor een nieuwe, meer op diensten gerichte taak, slurpt tijd en middelen. Carrefour verwijst naar zijn nieuwe winkel in Bergen. “We hebben er 5.000 uren geïnvesteerd in de opleiding van ons personeel en 40 extra medewerkers aangeworven om de door de klant gevraagde diensten en producten te kunnen aanbieden”, besluit Pascal Léglise, Quality and Sustainable Development (CSR) Director Carrefour. “Dat kunnen we doen voor één of twee winkels, maar niet voor alle winkels.”
Klik hier voor het volledige dossier over duurzaamheid in de retailsector