DE WERELD ROND MET STELLA

Sinds begin deze maand is Marc Jacobs General manager international business development bij Interbrew. Zijn secretaresse beaamt al lachend dat het inderdaad niet makkelijk was om de lange titel op zijn businesskaartje te krijgen. Maar Marc Jacobs werkt dan ook al lang bij Belgiës grootste brouwer.

Begin dit jaar werd Jacobs toen directeur strategic development & partnership van de brouwersgroep uit het hoofdkantoor in Leuven weggehaald om een turnaround te realiseren bij Chaudfontaine-Monopole nv (zie Trends, 17 juli 1997). Deze producent van mineraalwater en linonades bleef de verliezen opstapelen (225 miljoen frank in ’95, 200 miljoen in ’96) en een jarenlange zoektocht naar een overnemer bleek vruchteloos. Marc Jacobs kon als directeur van Chaudfontaine een historisch akkoord bereiken met de vakbonden als tegenprestatie kreeg het bedrijf een kapitaalinjectie van 400 miljoen frank , zorgde voor product- en imagovernieuwing en pepte de verkoop op. De onderneming werd zo aantrekkelijk genoeg voor de Iraans-Amerikaanse zakenman Abbas Bayat, die in augustus samen met het Quantum-fonds van George Soros en de BBL eigenaar werd van de Waalse watermaker.

Marc Jacobs ging in 1979, na een kort verblijf bij de catering van Sabena, aan de slag bij Artois. Hij begon er zijn loopbaan als verantwoordelijke voor de etablissementen die Artois uitbesteedde een functie waarin hij zijn opleiding (een graduaat hotelwezen aan de Brusselse Ceria) goed kon gebruiken.

“Ik heb altijd een voorkeur gehad voor de horecasector,” zegt hij. Maar Interbrew had in de nieuwe rekruut capaciteiten ontdekt op het vlak van de distributie : Jacobs kwam aan het hoofd van het distributiecentrum Brussel. Het was in zekere zin een springplank, want drie jaar later werd hij naar Barcelona gestuurd. “Ik dacht dat ik er maar een paar dagen zou blijven,” vertelt hij. Het draaide anders uit : de Leuvense groep bevorderde hem prompt tot directeur van Interbrew España, waar hij een jaar lang zou blijven. Voldoende om heel het distributienet van het Iberische schiereiland te reorganiseren.

Na zijn terugkeer in België kreeg Marc Jacobs, geboren en getogen in Leuven maar van Luxemburgse afkomst, de verantwoordelijkheid voor alle Belgische distributiecentra. Na een geavanceerde opleiding in fusies en overnames aan de Wharton University in Philadelphia, werd hij in 1995 directeur Strategic Development & Partnership Western Europe & Asia voor de hele Interbrew-groep. Intussen kreeg hij ook nog een bestuurdersmandaat bij de brouwerij Diekirch.

Nu zetelt de jonge veertiger weer in de Vaartstraat in Leuven. Het is evenwel de vraag of hij daar veel zal vertoeven. In zijn nieuwe functie is hij immers verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop in alle landen waar Interbrew geen eigen brouwerij heeft. Ook Amerika valt niet onder zijn bevoegdheid, want dat land wordt bewerkt door Labatt.

MARC JACOBS (INTERBREW) Maakte Chaudfontaine verkoopbaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content