de wereld in cijfers

BEDRIJFSKLIMAAT

Het ergste van de economische inzinking mag dan al voorbij zijn, maar de Economist Intelligence Unit verwacht toch dat de groei getemperd wordt in 2010. De wereldwijde output zal slechts met 3,2 procent groeien (op basis van prijs-koopkrachtpariteit of ppp), wat een heel stuk lager is dan de 5 procent van 2007. Hoeveel groei de wereld kan opbrengen, hangt af van de grootscheepse stimuleringsprogramma’s die het vertrouwen van de privésector moeten opkrikken en moeten zorgen voor meer financiële stabiliteit. Toch zullen de rijkere landen – waar de meeste schade werd aangericht – het moeten doen met een expansie van amper 1,7 procent. Opkomende economieën zullen een meer bemoedigende 5,2 procent neerzetten.

China voert als vanouds de ontwikkelingslanden aan. Toenemende bestedingen, vooral voor infrastructuur, helpen de economie groeien met zowat 8,6 procent. Wat goed is voor China is ook goed voor Brazilië: het bruisende Rijk van het Midden wakkert de vraag naar Braziliaanse grondstoffen aan.

De wereldhandel zal in 2010 zwak blijven en slechts met 3,7 procent groeien. De Doha-onderhandelingen worden weer opgestart, maar leveren weinig op omdat de regeringen hun broze binnenlandse economie willen beschermen. Protectionistische wetgeving vormt niet zo’n grote bedreiging, maar de landen kunnen wel hun handelsbarrières legaal optillen omdat de tarieven die in de meeste landen gehanteerd worden beneden de limieten van de WHO liggen. De intresten blijven laag. Krediet wordt sneller beschikbaar voor de grotere ondernemingen, maar het kleine grut blijft op zijn honger.

AUTOMOBIEL

Nadat ze het moeilijkste jaar in haar geschiedenis overleefd heeft, zal de automobielindustrie in 2010 stilaan beginnen te herstellen. Het aantal inschrijvingen van auto’s stijgt met 4,7 procent. Azië en de VS nemen daarbij het voortouw.

In West-Europa krimpt de verkoop. Daar veroorzaakt een combinatie van staatssteun en ingrijpende besparingen in de productie, dat een groot deel van de sector min of meer in zijn huidige vorm overeind blijft. In de Verenigde Staten moet een kleiner en slanker General Motors (dat eigendom is van de Amerikaanse en Canadese overheid, obligatiehouders en een grote vakbond) binnen de twee jaar weer winst maken. Chrysler (dat gecontroleerd wordt door Fiat, een vakbond en de VS-overheid) zal ook een sterkere positie innemen zodra de vraag herpakt. Ford zou nog het meest in moeilijkheden kunnen komen als het krediet schaars blijft.

Terwijl de verkoop in Japan en het grootste deel van Europa onder druk blijft staan, moeten de lichtpunten voor de constructeurs gezocht worden in China, Latijns-Amerika en India, waar de autoverkoop met respectievelijk 13, 5 en 8 procent toeneemt. In Oost-Europa blijven de vooruitzichten somber.

Ondanks de lagere olieprijzen investeren de autobouwers toch in brandstofbesparende technologie. Tegen het einde van 2010 dienen elektrische wagens niet alleen meer om naar de buurtwinkel te rijden en tegen 2015 doet ook de snellere bende – Lamborghini en Ferrari – mee.

De tegenspoed van de sector heeft nieuwe spelers intussen niet afgeschrikt. Geely, China’s grootste privéconstructeur, is van plan om negen nieuwe modellen te lanceren tegen het einde van 2010 en tot 42 tegen 2015. De productie loopt tegen die tijd op tot 2 miljoen stuks.

IN DE GATEN HOUDEN De tweewieler

GM en Segway ontwikkelen samen een tweewielig, uiterst wendbaar voertuigje dat speciaal bedoeld is voor wie wil vooruitkomen in de steden die door verkeersopstoppingen worden geplaagd. Het tuig werd PUMA ( Personal Urban Mobility and Accessibility) gedoopt en het prototype biedt plaats voor twee, loopt op batterijen en kan op zijn eigen as omdraaien. Eens het geparkeerd staat, komen andere wielen naar beneden om te vermijden dat het voertuig van 136 kilo omkiepert.

BOUW EN VASTGOED

Na de terugval met 16 procent in 2009 zullen de bestedingen voor de niet-residentiële bouw volgens het American Institute of Architects in 2010 nog eens met 12 procent dalen. Commerciële projecten zoals hotels, winkelcentra en bedrijfskantoren worden het hardst getroffen. De zogenaamde ‘institutionele’ markt van scholen, ziekenhuizen en infrastructuurwerken doet het beter naarmate meer openbare stimuleringsfinanciering vrijkomt. Hoewel de bouw slechts 5 procent van de niet-agrarische werkgelegenheid in de VS vertegenwoordigt, kreeg hij sinds de recessie begon toch meer dan 20 procent van het jobverlies te verwerken en krijgt hij het in 2010 weer zwaar te verduren.

De huizenprijzen op de zwaar getroffen woningmarkt van het Verenigd Koninkrijk stijgen volgens het Centre for Economics and Business Research tegen het einde van 2010 met 2 procent en doen er nog eens 3,6 procent bovenop in 2011. In China zal de vastgoedbaisse van 2008 nog maar een verre herinnering zijn. De huizenprijzen in Peking, Sjanghai en Guangzhou bereiken nu al de pieken van 2007 en de investeringen in de woningbouw lopen in 2010 eens te meer vlot op naar 10 procent van het bbp.

Buitenlandse werkkrachten beginnen de Verenigde Arabische Emiraten te verlaten omdat de vastgoed- en bouwsectoren er inkrimpen. Het resultaat is dat de bevolking van Dubai met 2 procent daalt in 2010, zegt UBS.

IN DE GATEN HOUDEN Brad Pitt

De A-list-Hollywoodsuperster werkt samen met het architectenbureau GRAFT uit Los Angeles aan een milieuvriendelijk vijfsterrenhotel met 800 kamers en een resort voor de projectontwikkelaar Zabeel Properties in Dubai. Het is niet de eerste keer dat Pitt zich op het pad van de architectuur waagt: zijn liefdadigheidsfonds Making it Right bouwt 150 duurzame woningen in een deel van New Orleans dat door de orkaan Katrina verwoest werd.

CONSUMPTIEGOEDEREN

De consumenten in de rijke landen, zwaar toegetakeld door het verlies van jobs en ingezakte huizenprijzen, zullen krenterig blijven en bij de retailers de druk opvoeren om ‘globaal te denken’. Het zal niemand verwonderen dat China onder de ontluikende markten de grootste buit belooft. Het volume van de detailverkoop neemt er met bijna 9 procent toe. De regering wil de Chinese consumenten graag meer zien verbruiken om de afhankelijkheid van export en investeringen te verminderen. Wereldwijd stijgt de kleinhandels- verkoop slechts met 1,7 procent.

De aantrekkingskracht van de discountmerken blijft groot. De grootste retailer in de wereld, Wal-Mart, die in 2009 zijn eerste supermarkt opende in India in een partnership met de Bharti Group, wil er daar nog tien openen tegen 2011. De grootste schoenketen in de VS, Collective Brands, gaat in 2010 zijn eerste shops openen in Rusland en in heel het Midden-Oosten onder zijn Payless ShoeSource-label. Productinnovatie is voor de fabrikanten cruciaal. De producenten van consumentenelektronica verwachten een opstoot van de vraag naar hogedefinitie-tv’s (HD) in de aanloop naar de FIFA Wereldbeker 2010.

De superdunne, superscherpe OLED (Organic Light-Emitting Diode) HDTV-schermen doen in 2010 een opmerkelijke intrede op het segment dat zich vooral richt op de vroegtijdige gebruikers. Nu de markt van de consoles voor videospelletjes verzadigd is, hebben de fabrikanten het moeilijk om nog winst te puren uit de ooit bruisende sector. Het Japanse Nintendo, de fabrikant van de Wii, verwacht 26 miljoen stuks te verkopen in de twaalf maanden na maart 2010. Dat is nauwelijks meer dan tijdens het voorgaande jaar. Een prijzenoorlog met de Xbox van Microsoft en de PlayStation 3 van Sony lijkt onvermijdelijk.

IN DE GATEN HOUDEN De e-readeroorlogen

De Facebookgeneratie schakelt over van hardcovers naar online elektronische lezers naarmate de prijzen dalen. Nieuwe toestellen vergemakkelijken de toegang tot blogs en shoppingsites en tot boeken. De Eee Reader van het Taiwanese Asus zal beschikken over twee schermen, een scharnierende rug, een webcam en een microfoon voor Skype.

DEFENSIE

De Amerikaanse defensie-uitgaven zullen in 2010 boven het half biljoen dollar uitstijgen. De prijs van de strijd in Afghanis-tan overtreft voor het eerst die van Irak: 65 miljard dollar tegenover 61 miljard dollar. Dat zit echter allemaal niet vervat in het basisdefensiebudget van 534 miljard dollar (4 % hoger dan in 2009). De Amerikaanse militaire bestedingen zullen zowat 40 procent van het wereldwijde volume bedragen en dat is zeven tot acht keer meer dan China, de geheimzinnige nummer twee. Voor zijn hulp in de strijd tegen de taliban en Al Qaida zal Pakistan de volgende vijf jaar 1,5 miljard dollar aan militaire en financiële steun ontvangen. Israël alleen ontvangt in 2010 al 2,8 miljard dollar die deels moet dienen om het ballistische raketafweersysteem Arrow te financieren, dat ontworpen wordt met Iran in gedachten.

Aangemoedigd door misschien wel de dooi in de betrekkingen tot het Noorden, maar in elk geval door economische imperatieven, zal Zuid-Korea in 2010 zijn defensie-uitgaven met 3,8 procent opvoeren, dat is zowat de helft van wat oorspronkelijk aangekondigd werd.

Rusland geeft in 2010 16,4 miljard dollar uit aan nieuwe wapens en infrastructuur als onderdeel van een militair budget dat ongeveer 35 miljard dollar bedraagt. Hoewel Rusland 40 procent van dat budget besteedt aan de marine, wordt de aandacht ook toegespitst op de strijdvaardigheid van de grondstrijdkrachten, vooral in het explosieve gebied in de buurt van Georgië.

IN DE GATEN HOUDEN Lasers tegen boten

De Amerikaanse marine wil krachtige lasers inzetten tegen kleine boten die bemand worden door terroristen die met granaatwerpers staan te zwaaien. Northrop Grumman heeft een contract van 98 miljoen dollar op zak voor dat project en zou tegen 2010 een prototype van de laser op een schip gemonteerd moeten krijgen om hem te kunnen uittesten op vaartuigjes die vanop afstand bestuurd worden.

ELEKTRONISCHE HANDEL

Na een inkrimping met 3,1 procent in 2009 zal de elektronische detailverkoop – reizen, digitale downloads en tickets voor evenementen niet inbegrepen – volgens de onderzoeksfirma eMarketer in 2010 alweer met 5,5 procent groeien naar 135,2 miljard dollar. De intussen opgekropte vraag zwengelt de verkoop nog verder aan in 2011 en de aangroei piekt nog een jaar later op 11 procent. Daarna blijkt de maturiteit van de markt uit een geleidelijke daling van de groeivoet – een trend die al duidelijk was voor de recessie. Niettemin voorspelt een andere consultant, Forrester Research, dat de onlineverkoop een toenemend aandeel in de totale retailbestedingen inneemt en in 2012 opklimt naar 8 procent tegenover 6 procent twee jaar eerder.

De ware commerciële kracht van de onlineactiviteiten schuilt niet in de transacties zelf, maar in de informatiegaring. De verkoop in de winkel die het gevolg is van opzoekingen op het internet ligt drie keer hoger dan de eigenlijke elektronische aankopen, zegt eMarketer.

Tegen 2013 maken zowat 2,2 miljard mensen gebruik van het internet en 17 procent onder hen woont in China, zo stelt Forrester vast. De ontluikende e-commercesector in het meest bevolkte land ter wereld groeit in de loop van 2010 met 28,3 procent, zegt een andere onderzoeksfirma, IDC. Gezien de lagere opstartkosten voor een onlinewinkel, zou het aantal Chinese gebruikers die op elektronische bedrijfsplatforms handel drijft wel eens kunnen oplopen tot 100 miljoen tegen 2012.

Latijns-Amerika moet zijn wetgevingen harmoniseren om het maximum uit de elektronische handel te kunnen halen. Toch zal de onlineverkoop, reizen en toerisme inbegrepen, in 2010 de 30 miljard dollar bereiken volgens Visa. In 2007 was dat nog maar 11 miljard. De onlineverkoop in Brazilië neemt in 2010 met 40 procent toe, mede onder invloed van de relatief beperkte keuze aan artikelen in de traditionele winkels.

IN DE GATEN HOUDEN E-books worden in

Hoewel ze in 2010 minder dan 3 procent van de totale boekenverkoop zullen vertegenwoordigen, worden gedownloade boeken de komende jaren bijna even populair als de downloads van muziek en video’s naarmate de software om boeken te lezen verbetert.

ENERGIE

Groene energie mag dan al een rage zijn, steenkool blijft nog altijd de grootste ontluikende markten van de wereld aandrijven. De vraag uit China en India maakt steenkool in 2010 tot de snelst groeiende brandstof. Het wereldverbruik ligt 3,3 procent hoger dan een jaar eerder en ‘Chindia’ neemt meer dan 80 procent van die aangroei voor zijn rekening. De vraag naar kolen in de meer ontwikkelde landen neemt af naarmate schonere energietechnologie economisch haalbaar wordt. China zal minder milieubewust zijn. De grootste verbruiker van steenkool ter wereld beschikt tegen 2011 over ongeveer 700.000 MW aan geïnstalleerde capaciteit op basis van steenkool. Dat is zowat 38 procent van het wereldtotaal.

De wereldvraag naar olie neemt in 2010 slechts met 1,1 procent toe wegens de slome economische groei, maar de olieprijzen herstellen naarmate de wereldeconomie uit de recessie komt. North Sea Brent, de Europese referentie, kost gemiddeld 74 dollar per vat. In 2009 was dat nog 62 dollar.

In de Verenigde Staten vormen de groene initiatieven van de regering-Obama het voorwerp van continue compromisvorming in het Congres. De dubbele doelstelling van een begrenzing van de uitstoot en een volwaardige koolstofmarkt wordt waarschijnlijk gehaald. De verkoop van vloeibare biobrandstoffen blijft in 2010 een tweecijferige groei kennen in de vermogende economieën, maar hun impact blijft beperkt. Het Internationaal Energieagentschap (IEA) zegt dat het nog wel twintig jaar duurt voor biobrandstoffen wereldwijd ook maar 5 procent van de totale markt van vloeibare brandstoffen uitmaakt. Meer in het algemeen verwacht het IEA dat de vraag naar primaire energie uit hernieuwbare bronnen stijgt naar 10 procent in 2030, tegenover 7 procent in 2006.

IN DE GATEN HOUDEN Plaskracht

De meest voorkomende energiebron in het universum, waterstof, is moeilijk om te produceren, op te slaan en te transporteren. Wetenschappers aan de universiteit van Ohio hebben vastgesteld dat goedkope hoeveelheden waterstof vrijkomen als een speciaal ontworpen nikkelelektrode in een plas urine wordt gestoken en onder stroom gezet. De omzetting van de urine van een koe kan negentien huizen van warm water voorzien.

ENTERTAINMENT

Na een lichte inkrimping in 2009 zullen de wereldwijde uitgaven voor entertainment ook in 2010 met maar 0,4 procent groeien, voor ze in 2011 stijgen naar een luttele 3,2 procent, zegt PricewaterhouseCoopers (PwC). Sommige regio’s doen het evenwel een stuk beter. Als Japan uit de Pacific-Aziatische mix gehaald wordt, realiseert die regio een samengestelde jaargroei van 7,1 procent tot en met 2013. De echte verschuiving doet zich voor in de wijze waarop de consumenten hun entertainment betalen. Wereldwijd vertegenwoordigen de uitgaven van eindgebruikers op mobiele digitale platformen 75 procent van de aangroei van de markt in die periode.

Streaming, mobiele muziekdiensten en downloads van volledige muziekstukken tonen de weg. Ze worden ondersteund door een alsmaar grotere verscheidenheid aan toepassingen en inhoud, all-in-gegevenspakketten, gebruiksvriendelijke interfaces en grotere opslagcapaciteit van de mobiele apparaten.

PwC verwacht dat Bollywood een samengestelde jaargroei van 11,6 procent realiseert de komende vijf jaar en tegen 2013 zowat 4 miljard dollar waard is. De Indiase televisiesector kent met 11,4 procent een iets tragere groei, maar zou tegelijk wel veel meer waard zijn. Meer dan de helft van de inkomsten zal afkomstig zijn van distributieovereenkomsten in eigen land en in toenemende mate ook met het buitenland. Intussen verwacht de Motion Picture Association of America dat de internationale markt goed is voor twee derde van de totale inkomsten van Hollywoodfilms.

IN DE GATEN HOUDEN Nieuwe dimensie

In 2010 zullen zowat twintig films uitgebracht worden in 3D-formaat. Naarmate meer bioscopen omgeschakeld worden naar die technologie worden dergelijke films over drie tot vijf jaar gemeengoed. The Blu-ray Disc zal waarschijnlijk het favoriete medium worden om thuis naar 3D te kijken. De technologie waarvoor een brilletje nodig is, zal de markt van de displays die geschikt zijn voor 3D domineren, maar ze zal weldra verdrongen worden door aanbiedingen met autostereoscopie (zonder brilletje).

FINANCIËLE DIENSTEN

De grote westerse banken zullen zich verder stabiliseren in 2010, maar de winstmarges blijven pover, deels omdat de regelgevers aandringen op striktere kapitaalvereisten. Mede ten gevolge van de zwakke economische groei krimpt de wereldwijde financiële sector verder in omdat de vraag naar nieuwe leningen matig blijft. De intrestvoeten blijven naar historische maatstaven laag gedurende een groot deel van 2010 terwijl de centrale banken de wereldeconomie een kans bieden om er weer bovenop te komen.

Na een terugval met 9,5 procent in 2009 stijgen de nieuwe bankleningen in 2010 wereldwijd met 5,9 procent, wat in inflatiegezuiverde termen minder is dan het eruitziet. Een verzadigde markt en strengere reglementering in het binnenland brengt grote, wereldwijd actieve banken ertoe om hun aandacht te verleggen naar de ontluikende markten, waar de financiële meltdown minder effect heeft gehad. De behoefte aan conventionele financiering en eenvoudige spaarproducten blijft in de meeste ontwikkelingslanden sterk.

Het wordt in 2010 ook een goed jaar voor vermogensbeheerders dankzij de ouder wordende bevolking en de scherpe daling in de pensioenplannen die gebaseerd zijn op het laatst verdiende loon. De beurzen reppen zich om een deel van de transactie- en clearingactiviteit in te pikken van de enorme over-the-counter-markt voor derivaten. De overheid dringt er overal op aan dat een groter deel van die activiteit gebeurt op gecentraliseerde, openbare beurzen. Na een ellendig 2009 vinden de durfkapitalisten weer meer kwaliteitsvolle overnamekansen, maar het equityaandeel in de transacties ligt hoger dan in voorgaande jaren.

IN DE GATEN HOUDEN Securitisering 2.0

Ongebroken door het debacle van de rommelhypotheken zullen de bankiers nieuwe activa vinden om te bundelen, op te delen en voort te verkopen. Onder de effecten die aan vaart kunnen winnen, behoren mogelijk levensverzekeringspolissen en koolstofkredieten.

GEZONDHEIDSZORG

De langverwachte hervorming van de Amerikaanse gezondheidszorg zal doorgang vinden in 2010, maar de torenhoge overheidsschuld – die opgelopen werd om de financiële crisis te keren – tast de diepte en breedte ervan aan. De wereldwijde levensverwachting ligt in 2010 op 72,5 jaar, wat het aantal 65-plussers op 523 miljoen brengt of 7,6 procent van de bevolking. Dat jaagt de kosten omhoog en verhoogt de vergrijzingsdruk, waardoor het volume aan belastinggeld dat beschikbaar is voor gezondheidszorg zowat overal inkrimpt.

De overheid en de verzekeraars zetten zich dubbel in om de kosten laag te houden en leggen meer nadruk op volksgezondheid en preventieve zorgen. De verzekeraars bieden lagere premies aan wie kan aantonen dat hij er een gezonde levensstijl op nahoudt, zoals het lidmaatschap van een fitnesscenter of het bewijs van check-ups.

Een aantal van de meest verkochte geneesmiddelen verliezen hun patentbescherming in 2010. Dat heeft onder meer gevolgen voor Pfizer en Eli Lilly. Dat verlies komt helemaal ten goede van de fabrikanten van generische geneesmiddelen. De verkoop van generische medicamenten steekt de 5,1 procentgroei (in dollars) van de totale geneesmiddelenmarkt de loef af in 2010.

De Wereldgezondheidsorganisatie verwacht dat de pandemie van Mexicaanse griep nog tot na 2010 voortduurt en tot een derde van de wereldbevolking treft tegen het einde van 2011. Tot dusver kwamen de meeste gevallen voor in de ontwikkelde landen met goede gezondheidszorgsystemen, maar het dodental zou wel eens snel kunnen oplopen als de Mexicaanse griep zich ook uitbreidt naar plekken waar de openbare gezondheidszorg pover is.

IN DE GATEN HOUDEN Schone genen

Tientallen ongeneeslijke erfelijke aandoeningen kunnen binnenkort wellicht voorkomen worden. Onderzoekers aan het Oregon National Primate Research Centre haalden erfelijk materiaal uit de eicel van een resusaapje met beschadigd DNA en hebben het vervolgens ingebracht in een gezond ei waaruit het erfelijk pakket verwijderd was. Ze brachten op die manier een gezonde apenbaby voort.

GRONDSTOFFEN

De prijzen van de onedele metalen zullen zich in 2010 herpakken omdat de stimuleringsmaatregelen van de overheid een bescheiden herstel van de vraag in gang zetten. De investeringen in de mijnbouw blijven in de nasleep van de kredietcrisis getemperd. De staalprijzen bewegen zich in de richting van een gemiddelde van 517 dollar per ton omdat de aanvoer krap blijft, hoewel de vraag beneden het niveau van 2007 ligt terwijl de wereld uit de recessie strompelt. Zolang de autosector stagneert krijgen de bandenmakers minder bestellingen binnen, wat dan weer een verdere afglijding van de vraag naar rubber tot gevolg heeft. Het wereldwijde koperverbruik neemt met 3,1 procent toe in 2010, gedragen door de steviger vraag van ‘s werelds kabelfabrikanten. Voor Chili, dat goed is voor zowat een derde van de wereldwijde koperproductie, is dat uiteraard goed nieuws. De Chileense Kopercommissie verwacht dat de output van het land in 2010 met 6,3 procent toeneemt naar 5,8 miljoen ton.

Goud kende een glansrijke periode dankzij nerveuze beleggers die zich zorgen bleven maken over de gezondheidstoestand van het globale financiële systeem. Die toegenomen vraag doet de aanhoudende zwakte van de juwelenmarkt echter nergens ter wereld teniet. Bijgevolg daalt de goudprijs in 2010 zachtjes af naar een gemiddelde van 900 dollar per ons, vergeleken bij 950 dollar in 2009.

IN DE GATEN HOUDEN De ruimtelift

Een groep Japanse wetenschappers werkt aan een ongelooflijk lange, dunne en uiterst sterke koolstofvezel die de aarde kan verbinden met een ruimtesatelliet. Eens hij bevestigd wordt, zou die kabel lasten en mensen goedkoper en gemakkelijker in de ruimte kunnen brengen dan raketten. Het prijskaartje? 10 miljard dollar.

INFORMATIETECHNOLOGIE

Het hart van de wereldwijde IT-sector bleef even stilstaan tijdens de recessie van 2009, maar de hartslag keert in 2010 terug. De globale IT-bestedingen gaan er met 4,4 procent op vooruit, aangedreven door de opgekropte vraag naar software en diensten. De verkoop van pc’s stormt met meer dan 8 procent vooruit onder meer dankzij de vraag naar gestroomlijnde netbooks en laptops.

De IT-rijkdom wordt echter niet evenredig verdeeld. In het Midden-Oosten en Afrika zullen er in 2010 slechts zeventien computers zijn voor elke 100 mensen, vergeleken met meer dan 97 in de Verenigde Staten en Canada. Hoewel in Azië nog minder dan negentien inwoners op honderd een computer bezitten, begint de kloof tussen de snel groeiende Aziatische economieën en het westen nauwer te worden. China, bijvoorbeeld, voert in 2010 zijn totale IT-uitgaven met 13,3 procent op naar 80,2 miljard dollar en overtreft tegen 2011 de Duitse IT-bestedingen.

De organisatie World Semiconductor Trade Statistics verwacht dat de verkoop van chips opveert in 2010. Hij zal in 2010 met 7,3 procent stijgen naar 209 miljard dollar en met nog eens 8,9 procent in 2011. De organisatie voorspelt een groei in alle regionale markten tegen 2011, maar Azië en het gebied rond de Stille Oceaan blijven de beste prestaties neerzetten, vooral omdat de westerse elektronicafabrikanten meer van hun productie naar daar uitbesteden.

IN DE GATEN HOUDEN Biocomputers

E.coli, ook bekend als de ultieme buikbacterie, heeft een nieuwe rol gekregen als het brein van een bacteriële computer die uitgedacht werd door wetenschappers aan de Missouri Western State University en het Davidson College. De beestjescomputer kan nu al rekenen en complexe vergelijkingen oplossen.

MEDIA

Het herstel van de reclame-uitgaven zal in 2010 bevorderd worden door de Olympische Winterspelen, de FIFA Wereldbeker en de tussentijdse verkiezingen in de VS. Nadat ze in 2009 met 8,5 procent gekrompen zijn, groeien de advertentiebestedingen in 2010 met 1,6 procent en in 2011 met 4,3 procent volgens ZenithOptimedia.

Volgens Zenith kennen 62 van de 79 grotere economieën in 2010 een groei van de reclamebestedingen, maar Noord-Amerika krimpt na een afbrokkeling met 10,3 procent in 2009 nog maar eens 2,4 procent tot net onder de 159 miljard dollar. West-Europa brengt het er iets beter vanaf en groeit nog net 0,2 procent. Het snel groeiende China zal in 2010 Groot-Brittannië voorbijsteken en de vierde grootste advertentiemarkt van de wereld worden. India zal de top tien naderen, maar Noord-Amerika en de West-Europese markten zijn samen nog altijd goed voor bijna 60 procent van de wereldtaart.

Zenith voorziet dat de onlineadvertentie-uitgaven in 2010 13,8 procent van de wereldwijde advertentiemarkt uitmaken – in 2009 was dat 10,5 procent – en 63,1 miljard dollar bedragen. Het komt er vooral op aan om het advertentiepotentieel van de sociale media aan te wenden, want de conventionele zoekadvertenties leveren geen bijzonder goede resultaten op.

De traditionele media blijven marktaandeel verliezen. De magazines varen daarbij iets beter dan de kranten omdat het nog altijd moeilijk is om de vrijetijdservaring van het lezen van een magazine online over te brengen. In de twee jaar voorafgaand aan 2010 gaan de advertenties die afgedrukt worden in Amerikaanse magazines volgens PricewaterhouseCoopers met 22,8 procent de dieperik in naar 9,8 miljard dollar voor ze weer 14,6 procent opklimmen naar 11,2 miljard in 2013.

IN DE GATEN HOUDEN In-game advertising

Het is een lastige manier om de consument te benaderen, maar de marketeers houden van het vernieuwende kantje ervan. Jack Myers Media Business Report schat dat de in-game advertising, weliswaar vertrekkend van een lage basis, in 2010 met 28 procent groeit.

TELECOMMUNICATIE

Goede tijden, slechte tijden, de liefdesaffaire van de wereld met de mobiele telefoon blijft onaangetast. In 2010 zijn er wereldwijd voor elke 100 mensen 80 gsm-abonnementen. De penetratie is het hoogst in Europa (132 %), waar de concurrentie tussen de operatoren ook het scherpst is.

De smartphones zijn de snelst groeiende categorie, zelfs in arme landen, waar ze als substituut voor de pc dienen. India en China, waar de meer geavanceerde mobiele netwerken van de derde generatie (3G) gelanceerd worden, kennen een sterke groei gezien het gebrek aan vastelijninfrastructuur. Volgens Pyramid Research zal 17 procent van de Indiase gsm-gebruikers tegen 2013 gebruikmaken van de G3-technologie.

Na wat vallen en opstaan bloeit de m-commerce op in 2010. Nokia, de grootste gsm-fabrikant ter wereld, gaat een mobiel betalingssysteem lanceren dat gebruikers toelaat om geld over te maken, treintickets te kopen, rekeningen te betalen of hun beltegoed aan te vullen. Mobiel bankieren, vooral een trend in de opkomende markten, vindt nu ook in de ontwikkelde wereld ingang. Muziekfans in Zuidoost-Azië zorgen ervoor dat de regio meer dan een derde van de wereldwijde uitgaven voor entertainment over de telefoon aanbrengt. Mondiaal bekeken groeit die business in 2010 met 28 procent naar meer dan 40 miljard dollar volgens het Mobile Entertainment Forum.

IN DE GATEN HOUDEN Telefoon in de wolken

De gsm zal een apparaat worden waarmee men onder meer dankzij een aanraakscherm op het internet kan en dat toepassingen omvat zoals een kalender, sms en het ophalen van e-mail. Het kan ook verbinding maken met de gsm van de gebruiker zodat contactgegevens en voicemailboodschappen gedeeld kunnen worden.

TOERISME EN REIZEN

Het aantal aankomende toeristen zal in 2010 met 2,2 procent groeien volgens Euromonitor International. De hotelinkomsten nemen met 1 procent toe, net zoals het luchtverkeer. Dat is beter dan in 2009, maar toch te weinig en te laat voor vele operators.

Omdat de luchtvaartmaatschappijen het zo moeilijk hebben, schroeft Boeing de productie van zijn wide-body langeafstandsjet, de 777, met 28 procent terug en werden plannen om de productie van de 767 en de 747 op te voeren in de koelkast gezet. Een lichtpunt is wel dat de maatschappij haar eerste 787 Dream-liner aflevert aan het Japanse All Nippon Airways.

Volgens PricewaterhouseCoopers stijgen de ontvangsten per kamer in de Amerikaanse hotels in 2010 met 1,6 procent na een terugval van 15,7 procent in 2009. Een bescheiden toename van de zakenreizen draagt daar een steentje toe bij. De National Business Travel Association voorspelt immers voor de zakenreizen wereldwijd een samengestelde jaarlijkse groeivoet van 1,2 procent tijdens de vijf jaar tot 2013. Iraanse zakenreizen nemen met bijna 9 procent toe, de Russische dalen met 4 procent.

De Chinese inkomsten uit toerisme worden opgepept door de grootste wereldtentoonstelling ooit, die op 1 mei in Sjanghai opengaat. Zo’n 70 miljoen mensen zullen hem bezoeken. Intussen maakt de wereldbeker voetbal een nog groter verschil voor Zuid-Afrika waar de regering een toeristische meevaller verwacht die 2,1 miljard dollar waard is.

IN DE GATEN HOUDEN “Spaircraft”

De Britse touroperator Thomson slaat de handen in elkaar met Pollof Air dat vanuit Rusland opereert om een commerciële jet te ontwikkelen die de aardse atmosfeer kan verlaten en een vlucht van tien uur mogelijk kan terugbrengen tot amper 45 minuten.

VOEDING EN LANDBOUW

Internationale grondpachtovereenkomsten tussen landen die geld hebben en andere waarvan de landbouwgrond onderbenut is, zullen in 2010 de toenemende discussie over de voedselbevoorrading op lange termijn bepalen. Critici zeggen dat zulke akkoorden neerkomen op neokolonialistische landroof die ook nadelen voor het milieu met zich brengt. De zes lidstaten van de Gulf Co-operation Council, die in 2010 meer dan 10 miljard dollar uitgeven aan voedselimporten, houden hun doelstelling om Afrika om te vormen tot hun ‘graanschuur’ aan met de hulp van Mozambique, Senegal, Soedan en Tanzania. Het centraal bureau voor statistiek van Ethiopië heeft inmiddels al bekendgemaakt dat de 13,3 miljoen kleine boeren van het land meer dan 1 miljoen hectare braakliggende gronden vrijgeven voor externe investeerders.

De Economist Intelligence Unit voorspelt een stijging van de grondstofprijzen voor voeding, voeder en dranken met 4,4 procent, deels te danken aan de toenemende vraag naar veevoer in de ontluikende markten. Suiker is alvast een sterspeler met een prijs die in 2010 met 15 procent de hoogte ingaat. De vraag in de ontwikkelingslanden is daarvoor deels verantwoordelijk, maar ook het gebruik van suikerriet voor biobrandstoffen en de povere oogst in India in 2009 zijn daaraan niet vreemd.

De recessie heeft het koffieverbruik gefnuikt in de opkomende markten, waar het product beschouwd wordt als een luxe, maar de detailverkoop houdt zich in het Westen goed omdat het thuisverbruik de cafécultuur vervangt. Dat is goed nieuws voor Brazilië, dat volgens het Amerikaanse ministerie van Landbouw 43,5 miljoen balen produceert in 2010, nadat eerder was uitgegaan van 39,1 miljoen balen.

Voedingsbedrijven met sterke merken en laaggeprijsde artikelen nemen in 2010 een hoge vlucht. Een van de Amerikaanse voedselreuzen, HJ Heinz, schat dat zijn inkomsten met 4 tot 6 procent stijgen.

DE NEUS OPHALEN VOOR Runderwinden

Door precies uit te meten hoeveel zetmeel, suiker, cellulose, as, vet en andere elementen in veevoer zitten, denken wetenschappers van de Canadese universiteit van Alberta de rundvleesproducenten de nodige knowhow te kunnen bezorgen over hoe ze de uitstoot van hun koeien mogelijk met een kwart kunnen verminderen. Goed nieuws voor zowel de landbouwers als voor al wie zich zorgen maakt over de broeikasgassen.

voorspellingen voor 2010, tenzij anders vermeld. de wereldtotalen zijn gebaseerd op 51 landen, die samen meer dan 95 procent van het wereld-bbp vertegenwoordigen.Bron: london@eiu.com

Focus op 2010

Wat ook de tekortkomingen van de VN-klimaattop in Kopenhagen mogen zijn, de wereldwijde koolstofmarkt, die door de recessie in het leven geroepen werd, boekt in 2010 vooruitgang. Volgens de privéfirma Point Carbon werd in de eerste helft van 2009 4,1 gigaton verhandeld, een volumeverhoging met 124 procent. De recessie heeft inderdaad vaart gezet achter de koolstofmarkt omdat de industrie de verhandeling van overtollige CO2-quota opgevoerd heeft, zelfs tegen lagere koolstofprijzen. De Europese Unie domineerde met 75 procent van de waarde in 2009 nog altijd de koolstof-markt. De invoering van een Amerikaanse markt voor emissietransacties geeft de groei dan ook een ware boost. Er wordt nu al gewaarschuwd voor een bubbel van koolstofderivaten.

Focus op 2010

Het streefjaar om universele toegang tot de preventie, de behandeling, de verzorging en de steunverlening in verband met hiv te verwezenlijken is 2010. Het is onwaarschijnlijk dat die deadline ook gehaald wordt, maar toch moet er iets beter nieuws komen over aids in Afrika dankzij de toenemende beschikbaarheid van antiretrovirale geneesmiddelen en de marginalisering van de verschillende in het oog lopende ‘aids-ontkenners’ die een aantal preventieprogramma’s dreigden in het honderd te laten lopen. Het ‘Report on the Global AIDS Epidemic’ van UNAIDS over 2010 moet normaal een aantal succesverhalen kunnen bevatten over zeer uiteenlopende landen zoals onder meer Botswana (waar het sterftecijfer afneemt) en Ethiopië (waar het aantal aids-doden achteruitgaat), maar toch zal Afrika de meest getroffen regio van de wereld blijven.

Focus op 2010

Beltonen zijn helemaal uit. Ringback tones – muziekclips die te horen zijn in afwachting dat een oproep beantwoord wordt – zijn al groot in Azië en staan op het punt om the next big thing te worden in de rest van de wereld. Ringbacks zijn doorgaans goedkoper dan beltonen, maar 15 seconden geluid kopen voor uw favoriete contacten komt neer op reële inkomsten. Volgens het Britse Juniper Research overtreffen de inkomsten uit ringbacks het verkoopcijfer van de beltonen in 2010. Ze bieden ook marketingkansen: operatoren bieden de gebruikers gratis belkrediet aan als ze bereid zijn om diegenen die hen bellen te laten luisteren naar een clip van een of ander muzieklabel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content