De vuurtorenbouwer
De veroveraar van Duitsland, zoals hij een jaar geleden in deze rubriek werd genoemd, voelt regionaal directeur Wim Van Beveren van Shurgard zich nog altijd niet. Integendeel, hij leidt momenteel een ‘Geschäftsführer’ op die eind 2004 zijn taken overneemt.
S hurgard is een goederenhotelketen: je huurt er ruimtes per vierkante meter om er tijdelijk waren te stockeren. “Onze grootste uitdaging blijft bekendmaken wat we doen. Veel mensen denken dat wij alleen ruimte aan bedrijven verhuren. Daarom is een locatie voor ons enorm belangrijk: zestig procent van de huurders zijn passanten.”
Het logo van Shurgard is overal hetzelfde: een vuurtoren die de mensen de weg moet wijzen. “De hoogste staat in Amsterdam: 24 meter. Maar in ‘s Hertogenbosch hebben we onze investeringsplannen opgeborgen omdat de vuurtoren werd geweigerd.”
In plaats van vier openen er voor het einde van dit jaar vijf vestigingen de deuren in Noord-Rijnland-Westfalen de deuren, maar vooral in Nederland gaat het hard: in 2003 ging het van 21 naar 29 locaties. Goed voor een totaal investeringsbudget van zowat 70 miljoen euro. “Tijdens de internethype was het iets moeilijker om investeerders te vinden, maar nu is er meer vraag naar operaties als de onze, die een stabieler rendement opleveren.”
Vooral op cultureel vlak heeft Van Beveren heel wat opgestoken in zijn nieuwe functie. “De uitdaging is de culturele verschillen te overbruggen: het vlotte van de Amerikaan, het hiërarchische van de Duitser. Elke keer krijg ik te horen dat het op die plaats toch anders moet, maar uiteindelijk doe je toch hetzelfde.” Trots is hij er ook op dat in het kielzog van Shurgard een aantal Vlaamse bedrijven – zoals bouwonderneming Van Marcke, de metalenwandenleverancier Cavale – de stap naar het buitenland zetten.
Veel veranderd is de sector niet. De twee grootste Amerikaanse ketens – Shurgard is nummer drie, na marktleider Public Storage en Storage USA – blijven voorlopig aan hun kant van de plas. Maar misschien komt daar nu verandering in, want recent kocht General Electric zowel Storage USA als Access Storage in het Verenigd Koninkrijk op. “Naar mijn gevoel heb je de Duitse markt pas veroverd wanneer je sterk staat in de vijf grote steden: Berlijn, Hamburg, München, Düsseldorf en Frankfurt. Wij zijn nu bezig met Düsseldorf, maar intussen kunnen zij elders posities innemen.”
Toch was het niet mogelijk om eerder naar Duitsland te trekken. “Je hebt een ploeg nodig die voldoende ervaring heeft. Om diezelfde reden hebben wij relatief weinig concurrentie: je kunt wel een loods hebben en die in compartimenten verhuren, maar je hebt ook marketing, personeel, een beheerssysteem nodig. We zijn een vastgoedbedrijf, maar zonder die operationele kennis blijf je marginaal. Wij hebben nu een goed ontwikkelingsteam en wanneer we aan Frankfurt beginnen, stellen we waarschijnlijk nog een team samen, maar al die mensen moet je eerst opleiden.”
L.H.
“Veel mensen denken dat wij alleen ruimte aan bedrijven verhuren. Ten onrechte, natuurlijk.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier