DE VIRTUELE CONCURRENT
INTERNET ALS SPEERPUNT.
BricsNet mag dan vorige maand op de
A/E/C 99 vakbeurs in Los Angeles een Show Stopper Award gekregen hebben van het Amerikaanse vaktijdschrift Cadence, zijn BricsNet Architect-product was er alleen in een previewversie te zien. BricsNet Architect gaat nu in beta-test en wordt voor september op het IntelliCad-platform aangekondigd. Op het AutoCad-platform verschijnt het in de eerste maanden van volgend jaar.
In het veld staan de Gentenaren nog helemaal aan het begin. Met alle voordelen en nadelen vandien. Een troef is dat BricsNet de drie componenten – geavanceerd tekenprogramma, project-webtechnologie en inhoud via een Internet-portaal – bij elkaar brengt en een op het Internet gebaseerde distributie en marketingpolitiek nastreeft. Dat is voorlopig een unique selling proposition, maar betekent echter tegelijk een uitbreiding van het aantal concurrenten.
AutoCad en Bentley zijn met hun Architectural Desktop en TriForma dominante tegenstrevers in het Cad-segment. Hun handicap is ook hun voorsprong: zij hebben een traditioneel distributiekanaal dat hoge prijzen vereist. Hun overgang naar een Internet-economie kan pijnlijk zijn.
Door het Canadese AEC Info over te nemen en in de portaalbusiness voor de bouwsector te stappen komt, BricsNet in het visier van grote uitgevers, zoals McGraw Hill, Reed Elsevier en Kluwer, die al jaar en dag informatie voor de bouwsector publiceren. Hun businessmodel is dan weer gebaseerd op relatief hoge prijzen voor klassiek gedrukte informatie. De portaaloplossing betekent voor hen een kannibalisatie van hun klassieke businessmodel en vergt dus een omzichtige strategie.
Blueline on Line en BitCom zijn beide concurrenten voor het ProjectCenter (virtuele werfvergaderingen en coördinatie) van Evolv, maar missen de link met het American Institute of Architects en hebben geen succesvol Internet-portaal en geavanceerd Cad-systeem.
“De mastodonten onder hen slepen hun geschiedenis als ballast mee,” denkt Eric De Keyser. “Ze hebben de financiële middelen om ons model te kopiëren via acquisities,” geeft Erik De Keyser toe, maar hij wijst op het negatieve effect daarvan op hun inkomsten. Zegt De Keyser: “We verleggen het slagveld.”
Frank Demets – Bruno Leijnse
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier