DE VIRTUELE BANKIER
Zijn naam is Philippe Dubois. Hij is 43 jaar, licentiaat toegepaste economie ( KU-Leuven) en sinds 1 april “topman” van Isabel, een interbancair project dat in september 1994 uit de grond werd gestampt door zeven Belgische grootbanken ( ASLK, Bacob, BBL, Cera, Gemeentekrediet, G-Bank en KB. Vandaag beschikt Philippe Dubois, dankzij die “zeven zusters”, over het grootste verkoopnet ooit in België : duizenden bankfilialen die her en der over het land staan verspreid.
Om wat te doen ? “Software verkopen,” antwoordt Dubois gevat, met een licht Franstalig accent (hij groeide tijdens zijn eerste zes levensjaren op in het toenmalige Kongo). Isabel koestert de ambitie om, binnen 3 à 4 jaar, 40.000 bedrijven via die software elektronische betalingen te laten uitvoeren. “We hebben daarvoor een eigen netwerk uitgebouwd waarlangs die verrichtingen op veilige en performante wijze kunnen gebeuren,” aldus Philippe Dubois. Zeg maar, een soort elektronische snelweg avant la lettre.
Dubois hij skiet, tennist en is een fervent doe-het-zelver (“Voor zover mij nog de vrije tijd rest”) verdiende zijn sporen in de informaticabranche : achtereenvolgens bij Unisys, Digital en Tandem. Vooral bij Digital klom hij op van verantwoordelijke voor de indirecte verkoop tot marketingdirecteur en lid van het directiecomité. “Een tussenfunctie als verkoopmanager in de financiële sector bezorgde mij de nodige contacten in de bankwereld,” legt hij uit.
Urenlang op het World Wide Web surfen is echter niet aan hem besteed, geeft hij toe. Die ervaring zou hem nochtans goed van pas kunnen komen. Het Isabel-netwerk functioneert volgens het TCP/IP-protocol, een communicatiestandaard die perfect compatibel is met het Internet. Vroeg of laat zo menen waarnemers zal dit interbancaire netwerk worden verbonden met het Net, al is “interconnectie” nú nog geen prioriteit.
“Ik ben een pragmatisch iemand,” zegt Philippe Dubois. “Uit mijn eerste contacten met het Isabel-personeel vandaag zijn dat er al 34 heb ik kunnen opmaken dat het Isabel-softwarepakket méér is dan een facelift voor de actuele diensten inzake elektronisch bankieren. Bedrijven zullen via Isabel ook onderling kunnen communiceren.” Elektronisch bestellen, factureren, e-mail en advertising worden dus het logische expansieterrein van het interbancaire web.
Of zoals we uit een recent persbericht konden opmaken : “Isabel wil de aanzet geven tot de eerste Belgische elektronische snelweg voor financiële informatie en, samen met dienstenleveranciers ( nvdr. zoals het uitgeversplatform Belgium Online) een virtuele marktplaats tot stand brengen, waar de aan- en verkoop elektronisch zal gebeuren.” Kortom, de handen uit de mouwen voor onze doe-het-zelver.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier